Ebza

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Re: Ebza

Bericht door Trabantenaar »

Op zich probeer ik de diepgang op alle kanalen hetzelfde te doen, alleen de uitgebreide versie (details e.d.) kun je veel beter op een forum kwijt.
Andere kanalen lenen zich daar niet voor en daar zal je je verhaal dus moeten inkorten.
Op facebook is het gebrek aan details vaak ook voer voor mensen die graag haantje willen spelen en dan alsnog die details willen uitlichten die jij weggelaten hebt.
Daarnaast zijn onderwerpen ook een stuk beter vindbaar op een forum. Daarom is dit topic ook sticky geworden.

Ik vind t persoonlijk een belangrijk onderwerp. Elektronica heeft niet het eeuwige leven en de jongste ebza zijn inmiddels ook al minstens 30 jaar oud.
Er zijn tegenwoordig ook een hoop oudere trabanten die ermee rondrijden, omdat de motor regelmatiger loopt, minder onderhoud vraagt en in zekere zin ook betrouwbaarder wordt.
Zeker bij auto's die veel stilstaan vragen contactpunten jaarlijks onderhoud, omdat ze makkelijk oxideren. (stilstand is achteruitgang). Iets waar je met ebza geen last van hebt.

Voor mensen met electronica kennis is het handige info voor componenten en stroomschema, voor mensen zonder electronica kennis is het fijn om te weten dat er nog hoop is op een goedkope oplossing als de ebza kapot is. Dat is eigenlijk de samenvatting.

Dat er aandacht naar een zelfbouw ebza of contactpunten-ondersteuning gaat, is vooral nuttig omdat er daarmee wellicht nog meer ebza kunnen worden gered voor weinig geld in de toekomst.

Niet iedereen heeft zomaar even het geld liggen voor een compleet nieuwe/gebruikte ebza of vervangings-ebza van een webshop.
2e hands zijn ze ook verre van goedkoop meer. Reken op een 50 euro voor een ebza kastje en rond de 100+ voor een complete set met bobines.
De webshops vragen hier meer voor en ook voor het nieuwere type dat als alternatief wordt geboden betaal je best een hoop centen.

Dus als we goedkoop het origineel kunnen repareren, zou het voor veel mensen een uitkomst zijn.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
huub

Bericht door huub »

Beste Trabant rijders dit kinkt allemaal moeilijk, maar dat valt best mee.

Lampjes kun je gerust gebruiken om de EBZA uit te testen...
Je kunt zelfs de uitgangen naar de bobines kortsluiten. ( Kortstondig !!!!...)
Daar zijn de stroombegrenzings weerstanden 2/47 Ohm ook voor.

Wanneer je zelf wat knutselt dan neem je die draden die je hebt. ( doe ik ook ) Geen dradenlogica.
Je weet dan zelf wat wat is...
Voor een ander/jezelf ( na lange tijd ) is dat natuurlijk... dodelijk.

Meestal zijn de DDR componenten dezelfde dan westerse varianten. De pin bezetting etc. Enkel de codering is anders. SU 169 = BU 626 oid.
Ik neem aan dat je een 8 pens dil hebt.

Een flip/flop met een ne 555 timer is heel goed mogelijk...
Deze kan dan de BD 139 gerust aan sturen.
Met enkel diverse weerstanden voor de instelling.( zonder RC netwerkjes.)
Ik ga hiermee eens aan de knutsel en denk ook meerdere lezers, dan is het Hybride "mysterie"ontrafelt.
Wanneer je de foto s eens wilt mailen oid , heel graag.
Trouwens:
( Ik weet heel zeker dat er genoeg Ossi s dit allang weten...Kijk maar naar het DDR knutselwerk )
Binnenkort het EBZA testkast eens van de zolder halen.

Met slechts een puls uit de Hallgever kun je nml de 2 cylinders aansturen. ( Flip/flop) Wat ook gebeurt in de Trabant elektrische ontsteking. ( Vlgs mijn indruk )
Een groot nadeel hiervan vind ik wel dat de bobines relatief "lang " gevoed worden. Vandaar ook de speciale bobine uitvoeringen. Dit itt de contactpunten met een relatief veel kortere voedingstijd.
Enfin hiermee ga ik eens aan de slag.
Wel wat beter weer, ik vriest anders vast aan de test Trabant motor.
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Het is in elk geval geen 555 timer, de pinout is compleet anders.
Heb al meermaals gemeld dat het om een 8pins chip gaat.
Het formaat is wel hetzelfde als die van een 555, en aangezien ik niet zo diep in de fijne elektronica zit, zijn andere chips me niet echt bekend en lag de 555 even in het vizier. Hoewel het natuurlijk nog wel een kloon kan zijn met een andere pinout.

Foto's kan ik per pm sturen, zal ik binnenkort even doen.
De draden komen enigszins overeen met origineel, maar niet met de nodige logica terug te refereren als je een auto krijgt zonder bobines en met een zelfbouw ebza.

Wat betreft de schakeling: Mocht je een oscilloscoop hebben zou je het signaal van de hallsensor eens kunnen meten. Dan weet je wat voor pulsen die geeft: korte puls wissel op de 2 cilinders afzonderlijk, of simpelweg wisselen noord/zuid dus dat je 180 graden 12v krijgt uit je uitgang en 180 graden 0.
De nieuwere uitvoeringen zijn gebaseerd op 2 pulsen door een klein magneetje aan beide kanten van een ring.
Maar de originele ebza heeft alleen die ronde magneetring. Het is niet duidelijk of daar gewoon 2 magneetjes aan de binnenkant zitten of dat het een ronde magneet is met een noord en zuid pool.

Als jij zegt dat de bobne-aansluiting kunnen worden kortgesloten, waarom raden ze dan ten zeerste af om lampjes te gebruiken bij het afstellen van de ontsteking en lees/hoor je regelmatig over gevallen waar dat de ebza gesloopt heeft? Er zit echt geen bangmakerij achter hoor. Mensen zullen niet voor niets een hoop ebza's naar de eeuwige jachtvelden hebben moeten sturen door die fout te maken...

De originele bobines zijn 3ohm of lager, ebza moet 3,5 ohm of hoger zijn. 4,5 kan dus ook, maar transistorbobines mogen weer niet.
Echt speciaal zijn die bobines nou ook weer niet, maar een goeie west-vervanger is er eigenlijk niet. Degene die aangeboden worden door diverse webshops zijn voor kevers bedoeld, juist ja ook contactpunten maar hebben mogelijk net een weerstand die wel goed uithoudt? Ik ken wel mensen die ermee rijden, maar nog nooit gemeten eerlijk gezegd. Ik ga het eens navragen bij de een of de ander.

Die ebza testkast ben ik trouwens wel benieuwd naar. Ik wil er in de toekomst zelf ook een gaan maken, maar eigenlijk heb je in zekere zin niet eens echt een kast nodig, als je maar iets hebt waarmee je de pulsen naar de bobines kan visualiseren zonder de ebza op te blazen.

huub

Bericht door huub »

De testkast is net van de zolder gehaald. Een eenvoudige houten kistje met aansluitingen voor de EBZA en ESE 2H. De bobines zijn vervangen door 2 lampjes van 21 Watt. De Hallgever uitgang wordt getest/belast met een Led. De 12 V voeding is een oude PC voeding. Ook heb ik wat literatuur: Weiterentwickelung Trabant 601 uit 1986 naar beneden gehaald. Helaas is de PC voeding niet meer geheel lekker.... De spanning is teruggezakt naar een volt of 9 en start vaker niet meer op. En de ventilator maakt een partij lawaai... Knutsel wel iets anders..
Ic s zijn er in verschillende uitvoeringen, Dil of To. Vandaar de terugkerende vraag Dil ?

Ontstekingen heb ik meerdere keren met een stroboscoop afgesteld. Nooit meer...De merkpunten kwamen niet echt overeen en zaten er echt ver naast. En dit is al meerdere keren het geval geweest.
'Trabant idem. Stel alles met een meetklokje af.
Ooit heb ik eens een bougie uitgeboord en metrische draad ingetapt. ( M 8 ?) De draad is dat de maatvoering. Dit kan ook, is wel wat minder nauwkeurig.
Heb er toen maar meteen 2 gemaakt. Dan kun je de beide zuigers goed fixeren op de gewenste maat en borgen met een m 8 moer.. Heel handig die dingen.

Nu even een zijsprong:
In het begin, had pas een Trabant 601, maar deze liep niet echt lekker. Leek net of 1 cylinder niet echt meedeed. Van alles geprobeerd...
Weer maar eens de ontsteking nagezien, niets... Totdat ik in de gaten kreeg, mbv deze 2 stelbougies, dat er iets niet klopte.
De krukas met drijfstangen zijn normaal gesproken 180 graden verschoven, hier dus niet....
Waren verschoven....
En jawel na het uitbouwen van de krukas kon je duidelijk zien dat deze niet goed stonden.
Vlgs mij is dit eenmalig, heb er nog nooit eerder van gehoord.
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Ik weet helaas het verschil niet tussen dil of to. Maar ik denk dat het een Dil is. Ik ken alleen de dip namelijk.
Zoals ik al aangaf, het formaat/formfactor is gelijk aan die van een 555, die volgens mij alleen in dip zijn geleverd.

Je kunt ook een goeie hallgever als testmiddel gebruiken. Zolang je zeker weet dat je gever goed is, is het alleen een kwestie van 2 bobines immiteren. en je kunt je ebza kastjes testen. Andersom geldt hetzelfde: werkend ebza kastje en dan een gever er aan hangen of die het doet.
Maar dat geeft natuurlijk wel risico. Gevers kun je ook gewoon los met 12v testen als je vooraf eerst meet of de zener geen kortsluiting maakt.

Met stroboscoop afstellen moet je ook alleen doen als je zeker weet dat je merktekens kloppen. Dat controleer je dus eerst met een meetklokje of je maakt ze zelf. Maarja als die eenmaal goed staat, hoef je er meestal niet meer aan.

Het niet geheel in fase zijn van de cilinders komt wel vaker voor, maar dit is meestal marginaal.
Je kunt er van uit gaan dat het een slecht-gereviseerde krukas is geweest, of dat er ooit iets goed mis is gedaan met dat blokje als er flink verschil in zit.

Officieel zou het 2e schroefje op de hallgever print ook dienen voor het instellen van de 2e cilinder om dat marginale verschil op te vangen.
Ik vraag me af hoe ze dat in gedachten hebben gehad, want zodra je de sensor verplaatst, doe je dat voor beide cilinders, niet voor slechts 1. Ik blijf dus van die stelschroef af.

huub

Bericht door huub »

Beste lezers,
Het hele Ebza verhaal klinkt moeilijk, maar is het echt niet.
Tzt zal ik deze eens beschrijven.
Ben aan het uitzoeken mbt Ebza, jammer genoeg, nog niet echt toegekomen.
Dat ik online zit is al zeldzaam.
Met een internet verbinding via de oude loodtelefoonkabel is het al lastig...
Laat staan dat hier 4 dochters zijn die continu online lessen moeten volgen......En s avonds ook nog online...
Nee, ik heb geen kabel noch glasvezel. ( is mij wil ooit eens beloofd..)
Nog even geduld aub.
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Ik heb inmiddels vernomen dat een ebza ook beide bobines tegelijk kan laten vonken als ze kapot zijn.
Wat mijns inziens betekend dat er idd een flipflop schakeling in het hybride deel moet zitten om de keuze tussen cilinder 1 en 2 te bepalen.
En dat die dus kapot was in die ebza.
Helaas kan ik dat niet nagaan op printniveau, want ik heb de betreffende ebza niet, theoretisch kan het ook gebeuren door een defecte diode. maar ik verwacht eerder dat het flipflop is die gewoon zn werk niet meer doet. en alles aanstuurt.

huub

Bericht door huub »

Beste lezers,
Op het moment heb ik even geen tijd om het eea eens goed uit te zoeken.
De zon laat zich weer goed zien en dan wordt het tijd om weer eens verder te gaan met onderhoud/restauratie van het rijdende spul...
Het zit in het vat en verzuurt niet....
Plaats reactie