Slechte bobines

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Hendricus0251

Slechte bobines

Bericht door Hendricus0251 » 20 feb 2012, 22:04

Als of de duvel er mee speelt, en theo van het trabant team had mij al gewaarschuwd voor de bobines.
vanmorgen begaf er een het.
Ik heb het tijdelijk opkunnen lossen door de elektrode afstand van de bougie te verkleinen van 0,6 naar 0,3mm, maar dit is een paardenmiddel, alleen om thuis te komen.
Nu heb ik ff een oude MZ bobine gepakt en die bij mijn trabant gereedschap gedaan voor het geval dat...
Nu heb ik ff een vraag....
Wie van jullie heeft er ervaring met bosch bobines die geschakeld worden door de originele elektronische Trabant ontsteking.
Ik ben namelijk van mening dat je daar mee uit moet kijken, omdat wanneer de impedantie (de elektrische weerstand van de spoel) anders is, er misschien een grotere stroom gaat lopen, wat de stuur tyristors van de elektronische ontsteking kan opblazen.
Zijn bosh bobines nou zoveel beter als de originele.
in mijn MZ beslist niet.
maar ja die zit onder de tank gemonteerd in weer en wind, en in een trabant warm en droog onder de motorkap.
Wie kan mij hier een zinnig antwoord opgeven...

uhh ohh ja Heinkeltje dat jongste oldtimertje van jou die het meeste geld kost, ik ga er van uit dat je daar toch nog evengoed iedere dag je lol aan hebt....hihihihi lol :lol:

groetjes henk de graaf

ruton
moderator

Re: Slechte bobines

Bericht door ruton » 20 feb 2012, 22:30

De ene Bosch is de andere niet.
Ik meen dat oldskool er ook al eens een draadje aan had gewaagd. Even zoeken dan.

heinkeltje

Bericht door heinkeltje » 20 feb 2012, 22:35

Je begrijpt natuurlijk wel dat dit een echt mannengrapje betreft.
Ik zou ze geen dag willen missen ,al was het maar omdat ze iedere dag kookt!!!!!!!!!!!!!!!!
marcel
mijn vrouw is bij ons het jongste van de oldtimers,maar kost het meest qua onderhoud.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 21 feb 2012, 02:41

Zou ik ooit een dochter krijgen, ik noemde haar Bobine. Dan weet ik in elk geval als iemand haar daarmee plaagt, dat dan de vonken er vanaf vliegen.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 21 feb 2012, 11:20

Hoe ben je er achtergekomen dat de Bobine kapot is? Heb je hem doorgemeten? Ik zou gewoon opzoek gaan naar een setje originele Trabant Bobines.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Evan_s

Bericht door Evan_s » 21 feb 2012, 15:12

De Bosch bobines NIET gebruiken bij EBZA! Heb de fout zelf ook al eens gemaakt :oops:. Gelukkig niets kapot gegaan toen.
Trabiteile schreef:ACHTUNG: Bezüglich Zündungsteilen herrscht bei unseren Mitbewerbern große Verwirrung. Neben ungeeigneten Kerzensteckern werden dort auch Zündspulen angeboten (z. B. BOSCH), die NICHT für die Elektronikzündung geeignet sind, obwohl ausdrücklich dabei steht: "Geeignet für EBZA". Die Spule zieht zuviel Strom und das schwarze EBZA-Steuerteil geht an warmen Sommertagen kaputt! Bei weiteren Händlern steht nichts dabei und man bekommt am Telefon die Auskunft, dass sie elektronik-geeignet sind. Das ist meistens FALSCH! Da das Zündungssteuerteil (schwarzer Kasten, EBZA) nach dem Einbau der falschen Teile nicht sofort kaputt geht, sondern mit etwas Verzögerung, schließt man oft nicht gleich auf die neu eingebauten Teile. Meist folgt eine lange und vor allem teure Fehlersuche da z. B. das defekte Steuerteil getauscht wird und dieses nach einiger Zeit erneut kaputt geht. Bitte achtet auf die richtigen Kerzenstecker und die richtigen Zündspulen! Augen auf beim Zündungsteilekauf. ;)
Gewoon het originele spul gebruiken dus.

Hendricus0251

Bericht door Hendricus0251 » 21 feb 2012, 19:06

ha Evan, hier heb ik iets aan.
precies wat ik al dacht.
imitatie bobines ongeacht het merk trekken meer stroom dan de orginele en dan gaat opden duur de stuur tyrisdtor kapot van de electronische ontsteking.
Theo heefd orginele Trabant bobines, maar die zijn tweedehands.
Als er echt niks anders te krijgen is is het een optie, maar het beste is gewoon fonkel nieuwe.
een ander merk bobine kan je gerust gebruiken zolang de impendantie de electrische weerstand van de primaire spoel van de bobine maar het zelfde is.
let wel dit is dus niet de Ohmse weerstand die je met een metertje meet.
de impendantie bestaat uit de ohmse weerstand in het kwardraad de reactive weerstand in het kwardraad is uit eindelijk de impendantie in het kwardraad.
Of te wel de wet van pitagoras.
4 e klas LTS electro...
en eh haiko, als een bobine slecht word is dit als gevolg van het steeds warm en weer koud worden van die spoel.
de schellak waar de windingen van het koperdraad mee geisoleerd zijn worden als gevolg hiervan poreus, en gaan uit eidelijk kortsluiting maken.
Dit is altijd het geval aan de secundaire spoel.
Je merkt het omdat i dan gewoon minder ontsteek spanning af geeft.
Als je dan even de electrode afstand van de bougie verkleind, kun je nog gewoon een tijdje rijden.
Het kan beslist geen kwaad, om bobines en bougie kabels dsamen geheel te vervangen.
gebruik altijd orginele bij passende bougie kables, omdat dan de bobine het beste presteerd.
Dit heefd ook weer met de impendantie van die kabels te maken.
Uit ervaring met MZ blijkt dat de orginele bougie kappen gewoon troep is.
dan zit er niks anders op dan andere te monteren.
Ik gebruik altijd siliconen kappen van champion.
die rode dingen die je voor een paar euro koopt bij de scooter dealer.
Als iemand ervaringen heefd met bougie kappen wil ik het graag van jullie vernemen.
Mijn trabant loopt en start als een zonnetje.
maar de bobines en de kabels gaan resoluut de laan uit ev worden vervangen als het ff kan door orginele.nieuwe.
Mits die nog te krijgen zijn.

mel

Bericht door mel » 23 feb 2012, 14:53

" Als er echt niks anders te krijgen is is het een optie, maar het beste is gewoon fonkel nieuwe."

Wat een ONZIN !

Als ze werken zijn deze bobines dus prima bruikbaar ... waarom dan nieuw ?

V.w.b. de bougiekappen: bij de originele (ook nieuwe) altijd de blikjes er afhalen met een tang, dat voorkomt kortsluiting...

Hendricus0251

Bericht door Hendricus0251 » 23 feb 2012, 16:39

Beste Mel,

Ik rij al 10 jaar iederedag met een MZ motor een ETZ 250 naar mijn werk door weer en wind in de zomer en winter door de regen en als het niet anders kan door de sneeuw.
Ik heb intotaal 500.000km gereden met deze motor.
Ik ga er mee op vakantie, en weet uit ervaring dat een orginele MZ bobine die uit de zelfde fabriek kwam , en van de zelfde matrialen word gemaakt als een trabant bobine, na 40.000 km totaal verrot is.
Hij slaat door met regen, en de motor loopt onregelmatig door een slechte vonk.
Koop je bij Kees Bolman motoren een MZ bobine dan krijg je ook een tweede hands.
Je zegt het zelf als ze werken werken ze goed.
Maar je weet nooit wat er in het verleden mee is gebeurt.
je kunt aan de buitenkant niet zien of er haar scheuren in de schel lak zitten , die op treden als de bobines warm worden.
Gewoon fonkel nieuwe kopen , met bijbehoordende kabels en kappen is gewoon de allerbeste remedie.
je weet dan 100% zeker dat het allemaal goed zit.
Er zijn verschrikkelijk veel types bobines te koop.
je moet gewoon erg uitkijken wat je koopt en vooral dat de electrische eigen schappen het zelfde zijn als een orgineele.
gekra in Dieren waar ik mijn MZ onderdelen haal, verkoopt voor 17 euro imitatie , die niet van orgineel zijn te onderschijden, en kwa kwaliteid niks onderdoen voor het orgineel.
Op de webside can LDM tuning, in Zwikauw bij jullie vast wel bekend kun je imitatie kopen en bosch.
Deze firma garandeerd de werking en levensduur van de imitatie totaal niet, omdat ze naar hun zeggen veel warmer worden als het orgineel.
De Imitatie bobine is van het merk pex.
Wel garanderen ze de werkeing en levensduur van bosch.
Op het internet vind je twee types.
een met blauwe stikker en een met zwarte.
Volgens LDM tuning is de electrische eigenschappen van de bobine met de zwarte stikker het zelfde als de orginele.
en hun garanden de dat deze geschikt zijn voor EBZA..electronisch betriebt zundung anglage.
oftewel de electronische ontsteking.
Ik heb er twee besteld, met bijbehorende syliconen kabels..
We zullen het ondervinden wat de uitkomst hiervan is.
ga wel even de stroom meten op het werk van bijde types.
PS mijn trabant rijd nu prima zonder stotteren op een MZ bobine.....

groetjes henk

mel

Bericht door mel » 23 feb 2012, 17:34

Kee Henk, ik kocht in de 60-er jaren (ja ja ...) al spulletjes bij Bolman .. in Den Haag ...

Gewoon geen spullen halen bij LDM; heb daar nog nooit iets willen halen... ik koop als het moet alleen bij Trabiteile.de .

Maar je kan gewoon de 2e hands Hoch Leistungs Spuelen gebruiken als ze werken ...

Ik zou die 100 x liever hebben dan een "nieuwe"... gewoon een extra setje in de achterklep !

Plaats reactie