Slechte bobines

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Hendricus0251

Re: Slechte bobines

Bericht door Hendricus0251 »

Tja bobines, wiellagers, schokbrekers, remcylinders, endergelijke koop ik altijd nieuw.
ik heb wel posetive ervaringen met LDM maar jij niet waarom....
Mijn trabant loopt op een MZ bobine.
die word wel veel warmer dan de trabant bobine, maar verder funtioneerd prima.

Groetjes henk

Evan_s

Bericht door Evan_s »

Je schreef dat je een elektrische ontsteking (EBZA) hebt en de Bosch bobines besteld.

Had je meteen een nieuwe EBZA erbij besteld? Want de Bosch bobines zijn zgn. hochleistungs bobines, en die moet je NIET gebruiken bij EBZA. Ondanks dat LDM en Trabantwelt beweren van wél, is nou waarom ik het bericht van Trabiteile erbij heb gezet. Vrij vertaald staat er dat er internetaanbieders zijn die beweren dat je de Bosch bobines prima kunt gebruiken bij de elektrische ontsteking, maar je dit NIET moet doen.

Het zal lang goed kunnen gaan, maar het spul wordt te warm omdat het meer stroom trekt, wat je uiteindelijk de EBZA (en mss. bobines) zal kosten.

Jelle ("Oldschool") had ook de combinatie Bosch + electrische ontsteking, met nadruk op HAD.

De geschikte, originele bobines voor EBZA zijn nog wel te krijgen hoor: http://trabiteile.de/product_info.php/c ... ts_id/1474. Staat het Bosch verhaal ook bij.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko »

en anders gewoon een setje (gebruikte) originele halen...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

mel

Bericht door mel »

Dat bedoelde ik ook dus ............. ;)

Hendricus0251

Ik heb inmiddels Bosch bobines binnen.
Ziet er mooi uit allemaal, maar naar wat metingen met een universeel meter, kom ik tot de volgende ontdekking.
trabant bobines hebben een ohmse weerstand van 4,8ohm.
MZ bobines hebben een weerstand van 4,7 ohm.
Bosch bobines hebben een weerstand van 3,4 ohm.
Het stroom verbruik zal waarschijnlijk hoger zijn dan die van MZ en Trabant bobines.
Ik ga ze nu monteren , en zet een ampère meter tussen.
en laat de motor draaien.
kijken wat dit oplevert.
jullie horen van mij....

Andries
moderator
Contacteer:

Bericht door Andries »

Wat ik me nog uit de elektro-tijd weet te herinneren is niet zozeer de ohmse weerstand die bepalend is voor het gedrag maar de spoelwerking
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1982, Citroën Traction Avant 1955, 2xHMW 1956

Hendricus0251

Heb je helemaal gelijk in Andries,

daarom ga ik de stroomsterkte meten.
heb ik geprobeerd met een digitaal metertje uit de bouwmarkt, maar dat werkt niet.
Hij rijdt overigens prima op de Bosch bobines.
Maar ik denk dat Mel zeker een punt heeft dat deze bobines meer stroom verbruiken, en dus de kans dat je de stuurtyristors van de elektronische ontsteking opblaast vergroot.

Evan_s

Bericht door Evan_s »

Zelf weten.

ErikvG

Bericht door ErikvG »

De OHMSE weerstand van de bobine is een belangrijke waarde. De helft van de tijd zijn de puntjes (of de thyristors) gesloten en loopt er gelijkstroom door de bobine. Op het moment dat de stroom onderbroken wordt zorgt de impedantie samen met de condensator ervoor dat er een paar pulsen wisselspanning ontstaan van plm 70-100 Volt. Aan de secundaire kant zien we dit dan terug als een stoere vonk.

Als de ohmse weerstand laag is loopt er meer stroom en is de kern van de bobine eerder verzadigd. Zo'n bobine kan hierdoor hogere toerentallen aan (hochleistung - high performance) Ik waag het te betwijfelen of de motor hier enig voordeel aan heeft (een motorfiets met 15.000 tpm wellicht meer :))
De bobines worden dus warmer worden maar de thyristors ook. Totdat, op een mooie zomerse dag...

Soms worden er voorschakelweerstanden toegepast aan de primaire kant om de stroom te beperken (en een langere uitslingering te krijgen en dus een wat 'langere' vonk)

Ik hoop hiermee met wat theorie duidelijk gemaakt te hebben dat de primaire Ohmse weerstand niet te laag mag zijn.
Valves! Who needs Valves?

Plaats reactie