types versnellingsbak

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
trammelantje

types versnellingsbak

Bericht door trammelantje »

hallo mede forum leden,
allereerst TADAAAAAAAAAAAAA lid nummer 2 van dde trabi familie staat op de inrit,
nu naast de station uit 68 ook een sedan uit hetzelfde jaar ,
bij deze laatste heb ik versnellingsbak extra gekregen, die erin zit is dikke prima,
dus wou ik deze bak in de station zetten daar die bak wat moeilijkheden heeft met 4de versnelling als ie koud is, zit nu bipode bak onder en die ik erbij heb is tripod, is dat ook de bak met de lange 4??
zit volgens mij ook al in de sedan , die rijd 120 km/u met 2 kids en 2 volwassenen erin hahaha
mvg jeroen

Haiko
moderator

Re: types versnellingsbak

Bericht door Haiko »

De Tripode bak heeft een iets andere overbrenging, en zou dus iets sneller moeten kunnen rijden als een Bipode.

Bedenk wel, dat bij zo'n bakwissel, je ook de rest zult moeten overnemen, aandrijfassen, wielnaven etc. Tripode en Bidpode delen passen onderling niet opelkaar. Wel kun je wat stoeien met een combinatie van beide bakken, tandwielen etc...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

ruton
moderator

Bericht door ruton »

Lange vier is af fabriek altijd bipode. Oktober '74. De 'korte' bak trekt beter op, maar heeft een lagere top. Soort stadsbus dus.
Maar er is vast wel iemand die zijn bipodebak tegen jouw tripodebak wil ruilen.
Ik bijvoorbeeld, maar dichterbij Sappemeer moet je ook wel iemand kunnen vinden.

trammelantje

whahaha ruton, er zit nu een bipode bak in de station en ik ging er vanuit dat de tripode bak de langere eindeoverbrenging heeft , maar dat is dus niet zo, tja alles overzetten was ik al van overtuigd ,
dus of iemand die goeie bipode wil ruilen voor de tripode, waarvan ik geen idee heb wat de staat is of spoel de bipode bak nog eens door met diesel en verse olie erin mss dat ie dan weer lekker in de 4 gaat ook als ie koud is

Haiko
moderator

Bericht door Haiko »

Spoelen met diesel zou ik niet doen... blijft altijd wat diesel achter in de bak en daardoor verdunt de olie...

Heeft de 4 schakelproblemen (dus moeizaam in zijn 4 te krijgen)? Vaak doet een gewone oliewissel al wondern!
Kan ook zijn dat de vrijloop kuren heeft...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student »

Met diesel spoelen is idd mogelijk. Er blijft echter circa 0,5 liter achter. Dus dan zou je de bak na het spoelen moet vullen met olie en dan nog een keer aftappen. Als je het helemaal goed wil doen, gebruik je hlp 68 in plaats van de moderne olie. Om het af te maken even met wd 40 de scharnierpunten van de versnellingsbak smeren en het is als nieuw.

trammelantje

kijk aan zal nog eens keertje de olie wisselen hlp 68 zit erin, was na speolen en verse olie dikke prima maar begint nu weer met niet in de 4 willen bij koude motor eenmaal op temp gaat t stukken beter maar me sedan schakeld helemaal perfect dus word nog ff weer olie wissel en wd40 spuiten en dan eens weerzien

trammelantje

haiko, nee vrijloop werkt prima daar is niks mis mee
tis waarschijnlijk nog restant diesel wat erin zit dus ga de bak nog eens verschonen

Andries
moderator
Contacteer:

Bericht door Andries »

Nou, ik heb hier in Drachten nog genoeg bipode bakken liggen, dus als het niet lukt .....
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1982, Citroën Traction Avant 1955, 2xHMW 1956

trammelantje

hahaha andries dat weet ik toch , heb de station afgelopen weekend weer aan de rit gehad , zaterdag ff nieuwe draagarm eronder gezet en tadaaaaaaaaaa toeren maar weer , en sinds maandag er een sedan bij, ben besmet geloof ik, die mercedes van me weg gedaan en trabi weer , zoveel meer lol met de trabis

Plaats reactie