Pagina 4 van 5

Re: Versnellingsbakrevisie

Geplaatst: 12 mar 2013, 23:17
door 2802bartje
Nou, versnellingsbak ligt uit elkaar. Ging verrassend makkelijk. Helaas moet het lager en de 4e versnelling van de as af om bij de vrijloop te kunnen komen en ik kan niet zien of ik een oude of nieuwe type vrijloop heb. Dat is met of zonder spiebaan.

Morgen op mijn werk eens even kijken of ze die eraf kunnen trekken. En dan kan ik een nieuw lager en een nieuwe vrijloop bestellen. De boel ligt nu toch uit elkaar, dus die vervang ik ook gelijk.

Wat nu het allermooiste is, is dat de keerringen zeer makkelijk te vervangen zijn zonder enig geweld.

Re: Versnellingsbakrevisie

Geplaatst: 13 mar 2013, 22:20
door 2802bartje
Korte update: beide lagers van de aandrijf laten persen. Vrijloop heeft hele lichte deukjes. Ze zijn net voelbaar. Aangezien de boel nu toch uit elkaar ligt: 2 nieuwe lagers en een nieuwe vrijloop. Die erop persen en dan de boel weer netjes in elkaar zetten met nieuwe keerringen. En nieuwe dichtingspasta om de boel goed lekdicht te maken.
Freilauf.JPG

Re: Versnellingsbakrevisie

Geplaatst: 13 mar 2013, 23:43
door Haiko
zorg er wel voor dat je de bouten van de bakbehuizing bij montage niet te strak vast zet, dan kan de aandrijving gaan klemmen...

Re: Versnellingsbakrevisie

Geplaatst: 14 mar 2013, 00:11
door Evan_s
Heb je een schatting hoeveel km de bak gelopen heeft?

Re: Versnellingsbakrevisie

Geplaatst: 14 mar 2013, 01:36
door ruton
Haiko schreef:zorg er wel voor dat je de bouten van de bakbehuizing bij montage niet te strak vast zet, dan kan de aandrijving gaan klemmen...
Staan de aandraaimomenten niet in WHIMS?

Re: Versnellingsbakrevisie

Geplaatst: 14 mar 2013, 20:52
door 2802bartje
@ Ruton, ik heb de aandraaimomenten nog niet gevonden, maar die zou ik zeker willen gebruiken.

@ Evan: ik heb echt geen flauw idee. Deze auto is een allegaartje van allerlei onderdelen.

Re: Versnellingsbakrevisie

Geplaatst: 14 mar 2013, 21:21
door ruton
Ik heb het even opgezocht. Het staat wel in WHIMS, dat wist ik. Whims laat de bak niet aan de thuissleutelaar over en wat die daarvan wel mag weten, staat achterin het hoofdstuk "Motor (zusammenbauen)".
In de papieren WHIMS: 8. Auflage op blz 65: Tafel 2.4 Anschraubmomente
Digitaal: helemaal onder aan deze bladzijde:

Befestigungsschrauben für Getriebegehäusehälften
Gewinde: M 8 Materiaalkwaliteit: 8,8 Aandraaimoment: 22,5-8 N•m danwel 2,3-0,8 kp•m

Re: Versnellingsbakrevisie

Geplaatst: 15 mar 2013, 15:04
door 2802bartje
Hartelijk dank voor de verwijzing! Die tabel print ik mooi uit op dik a4 en die gaat in de werkplaatsmap.

Re: Versnellingsbakrevisie

Geplaatst: 11 mei 2013, 19:38
door 2802bartje
Ben een aantal maanden en ongeveer 500 km verder. De bak loopt en schakelt perfect. De hele motor loopt als een zonnetje en bij koudstart al stationair. En nog steeds geen druppel olie gelekt.

Klein lijstje van verbeteringen:
- nieuwe schokdempers voor
- nieuwe voordemper en middenstuk uitlaat
- gereviseerde versnellingsbak: nieuwe olie, keerringen, lagers en vrijloop
- gereviseerde startmotor
- nieuwe starterkrans
- nieuwe koppeling
- nieuwe kabels van de accu naar de startmotor en versnellingsbak
- betere aarding van de bobines
- gewei en triangels geschilderd
- tussenschot geschilderd
- stuur rechtgezet
- nieuwe blokrubbers

De revisie is beetje uit de hand gelopen => dit jaar maar eens goed kilometers maken!

Re: Versnellingsbakrevisie

Geplaatst: 17 sep 2014, 21:50
door Evan_s
Is het nodig om een drupje lijm te gebruiken bij het vervangen van de keerringen?