Einddemper: Beschouwingen over het gewicht ervan

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Gebruikersavatar
mel
Berichten: 1007
Lid geworden op: 12 dec 2010, 20:22

Re: Versnellingsbakrevisie

Bericht door mel »

Dan is het in orde, toch ? :D

Gebruikersavatar
mel
Berichten: 1007
Lid geworden op: 12 dec 2010, 20:22

Re: Versnellingsbakrevisie

Bericht door mel »

ruton schreef:Je kunt dan wel bij de montage van een nieuwe de massa er met een marker op zetten.
Beetje gezwam Joost ... heb ik jou ook nog nooit over gehoord .... :lol:

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4902
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Versnellingsbakrevisie

Bericht door ruton »

Omdat er in die tijd maar één soort demper was, en een volgekoekte aanzienlijk zwaarder was dan een nieuwe.

Gebruikersavatar
Maurits
Berichten: 298
Lid geworden op: 24 feb 2013, 11:49
Locatie: Donkerbroek

Re: Versnellingsbakrevisie

Bericht door Maurits »

Zodra een voorwerp van staal gaat roesten, zal de roest een 1,4 tot 1,9 keer grotere massa hebben dan de hoeveelheid staal waaruit het ontstaan is. Hoeveel % van het oorspronkelijke geoxideerd is, is niet te zeggen aangezien er nog een bepaald deel roest tijdens gebruik e.d. loslaat en wegvalt. Welk deel vd massavermeerdering roest is en welk deel aangekoekte verbrandingsproducten, is aan de buitenkant niet vast te stellen. Er vanuit gaande dat alle vermeerdering enkel aangekoekte verbrandingsproducten zou zijn, bij welke massavermeerdering moet men dan tot vervangen overgaan? Dat wordt nergens op basis van massabepaling gedaan, gewoon het G.B.V. gebruiken bij het bepalen van wel/niet vervangen!
Nichts ist erfolgreicher als Erfolg

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4902
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Versnellingsbakrevisie

Bericht door ruton »

Mij staat een verslag door Mel van een sleuteldag uit de Trabantkrant bij, waarbij een achterdemper echt potdicht zat en flink zwaarder bleek dan het vervangingsexemplaar. Het verhaal moet voor de aanwezigen nogal hilarisch zijn geweest en daarom herinner ik het me.

Gebruikersavatar
ErikvG
Berichten: 776
Lid geworden op: 17 mar 2012, 09:24
Locatie: Hilversum

Re: Versnellingsbakrevisie

Bericht door ErikvG »

Maurits schreef:... Welk deel vd massavermeerdering roest is en welk deel aangekoekte verbrandingsproducten, is aan de buitenkant niet vast te stellen....
Door de roest zal de uitlaat dus alleen maar lichter worden. Als je dan toch meer gewicht meet dan is het wel duidelijk dat dat niet de roest kan zijn, :)
Valves! Who needs Valves?

Gebruikersavatar
Maurits
Berichten: 298
Lid geworden op: 24 feb 2013, 11:49
Locatie: Donkerbroek

Re: Versnellingsbakrevisie

Bericht door Maurits »

ErikvG schreef:
Maurits schreef:... Welk deel vd massavermeerdering roest is en welk deel aangekoekte verbrandingsproducten, is aan de buitenkant niet vast te stellen....
Door de roest zal de uitlaat dus alleen maar lichter worden. Als je dan toch meer gewicht meet dan is het wel duidelijk dat dat niet de roest kan zijn, :)
Helaas dus niet, niet alle roest valt er immers af hè.
Nichts ist erfolgreicher als Erfolg

Gebruikersavatar
ErikvG
Berichten: 776
Lid geworden op: 17 mar 2012, 09:24
Locatie: Hilversum

Re: Versnellingsbakrevisie

Bericht door ErikvG »

Maar doe roest weegt toch nooit meer dan het staal waar het van gemaakt is?
Valves! Who needs Valves?

Gebruikersavatar
Maurits
Berichten: 298
Lid geworden op: 24 feb 2013, 11:49
Locatie: Donkerbroek

Re: Versnellingsbakrevisie

Bericht door Maurits »

Jawel, als ijzer/staal roest, vormt het een verbinding met zuurstof en water. Het wordt een nieuwe stof waar de massa’s van zuurstofmoleculen en watermoleculen feitelijk bij de massa van de ijzeratomen opgeteld worden. De mooie bruine roestvariant heet in de scheikunde ijzer(III)hydroxide welke een bijna twee keer zo grote massa heeft als het ijzer waaruit het ontstaan is omdat elke kg ijzer zich kan verbinden met bijna 0,5 kg water en 0,5 kg zuurstof. De roest op auto-onderdelen is een mengsel van diverse vormen van ijzeroxiden en ijzerhydroxiden waarbij temperatuurstijging ervoor zorgt dat een deel vd hydroxiden wordt omgezet tot oxiden. IJzer(III)oxide bijvoorbeeld zorgt nog altijd voor een massavermeerdering van bijna 1,5 maal.
De roest heeft dus een aardig grotere massa dan staal/ijzer. Omdat roest bij ijzer poreus is, roest dit snel door, dit in tegensteling tot oxidatie bij bijv. aluminium, zink etc. Die oxidelagen (“roest”lagen) zijn redelijk water-/luchtdicht en beschermen lange tijd tegen “doorrotten”.
Ander wetenswaardigheidje is dat ijzerroest niet alleen een grotere massa heeft dan het ijzer waar het uit ontstaan is, maar ook een groter volume. Hierdoor duwt het roest alles om zich heen dus kapot. (zoals bij betonrot bijv.)
Nichts ist erfolgreicher als Erfolg

Gebruikersavatar
mel
Berichten: 1007
Lid geworden op: 12 dec 2010, 20:22

Re: Versnellingsbakrevisie

Bericht door mel »

Heee wijsneuzen, maak er dan maar een aparte Draht van ... :)

Het gaat hier over revisie van de versnellingsbak... O.T. a.u.b.

Plaats reactie