Pagina 1 van 2

tweetakt olie.

Geplaatst: 23 mar 2014, 12:55
door Hendricus0251
Uit mijn Trabant komt een geluid dat er een lager slecht is ergens.
Het kan een dynamo lager zijn , en anders is het uit het motorblok, maar die is twee jaar oud , en heefs 38000km gelopen..
Heb ik ff met Theo gebeld en die zij wat voor tweetakt olie heb je gebruikt..
Bij somige pompen verkopen ze sentetiesche niet zelf mengende tweetakt olie.
Ik heb een keer gulf scooter olie gebruikt , en die was water dun...
omdat ik geen andere olie bij me had heb ik dat gemengt 1 op 40 of te wel een halve liter olie op 20 liter benzine.
De motor loopt nog als een zonnetje , maar de lagers maken gewoon meer lawaai.
Als alles tegen zit moet ik de kruk as vervangen .........
oppassen met olie dus...
Ik gebruik altijd zelf mengende tweetakt olie voor clasiek motoren van valvoline, die voldoet al jaren in mijn MZ...
wie heefd hier ervaringen mee...

Re: tweetakt olie.

Geplaatst: 23 mar 2014, 13:24
door Haiko
Koppel de dynamo eens los, dzw de motor even laten lopen zonder v-snaar, is het geluid dan weg, kan het de dynamo of de ventilator zijn. Is het er nog, dan zit het waarschijnlijk in de motor.

Ik rij al jaaaaaren op de olie van de Action... nog geen problemen gehad.

Tip: zorg altijd dat je een voorraadje 2takt olie meeneemt voor onderweg. Langs de snelweg verkopen ze vaak geen
2takt olie en dan heb je pas echt een probleem...

Als je die Valvoline olie al jaren gebruikt in je MZ, waarom dan niet ook voor je Trabant? Dus je zal er dan zelf wel goede ervaringen mee hebben lijkt me.

Re: tweetakt olie.

Geplaatst: 23 mar 2014, 13:55
door ErikvG
Ook meestal action-olie in mijn trabant en meestal genoeg aan boord om Amsterdam-Dakar te rijden :)

Ook een tabelletje voor de verhouding (1:50) in mijn deur voor de maandagmorgen maar rond meestal enthousiast af naar boven :)

Stank en rook van deze olie valt wel mee.

Ik hoop dat het meevalt met je lagers!

Re: tweetakt olie.

Geplaatst: 23 mar 2014, 14:04
door Evan_s
Ik rij ook al een jaar op Action olie, 1:50 mengsel. Laatst nog de cilinderkop er af gehad om de koppakking te wisselen. Cilinderwand zag er pico bello uit.

Re: tweetakt olie.

Geplaatst: 23 mar 2014, 14:30
door Hendricus0251
Bedankt voor jullie reacties..
Ik gebruik zolang ik al trabant rij valvoline minerale tweetakt olie voor klasieke motoren, en sdoms castrol bij de BP pomp.
Deze voldoen prima, maar ik moest tanken , en ff geen olie bij me.
De olie van die pomp is waarschijnelijk olie geweest voor tweetakt motoren met olie pomp, dus niet zelf mengende tweetakt olie.
Ik heb ook een keer een MZ blok aan puin gedraaid door goedkope olie te gebruiken.
Die van de action heb ik geen ervaring mee, maar mijn buurvrouw gebruikt het al jaren in haar vespa cia brommer...
en als jullie het ook gebruiken dan is die gewoon goed...
Ik wacht af en ga de dynamo loskoppelen.
dan weet ik meer
Ik hou je op de hoogte.

Re: tweetakt olie.

Geplaatst: 23 mar 2014, 14:33
door eeuwige_student
Niet zelfmengende olie, die ben ik hier nog nooit tegen gekomen. Overigings blijkt uit de nederlandstale reparatieboek dat de garantie verviel op het moment dat je zelfmengende olie gebruikt. De huidige olie is echter niet meer te vergelijken met die uit de 60er jaren.

Verder heb ik altijd begrepen dat het gevaar hem voornamelijk zit in het afwisselen tussen verschillende typen olie. Dit omdat hierdoor de koolafzetting makkelijker kan loskomen, wat slecht is voor de lagers.

Re: tweetakt olie.

Geplaatst: 24 mar 2014, 12:07
door Andries
In ieder geval geen olie van Brezan gebruiken, maar jou kennende is dat een overbodig advies

Re: tweetakt olie.

Geplaatst: 25 mar 2014, 14:39
door Maurits
Wat voor koolafzetting kan er in welke lagers terechtkomen? Lijkt mij dat als je doelt op koolafzetting in de verbrandingsruimte dit niet in je krukaslagers terecht zal komen gezien de stroomrichting vd in- en uitlaatgassen.

Re: tweetakt olie.

Geplaatst: 25 mar 2014, 15:43
door eeuwige_student
Zit ook wel wat in.

Re: tweetakt olie.

Geplaatst: 25 mar 2014, 16:08
door Hendricus0251
Kom net terug van de stalling waar mijn Trabantje staat, en heb ff de Ford dynamo die ik erin gebouwd heb losgekoppeld, en de snaar er af gehaald.
Toen de motor ff laten draaien.
alhoewel hij wel stiller klonk, denk ik dat het rare geluid bij de vervroeger van de ontsteking vandaan komt.
Ik rij alweer een paar jaar met kontakt puntjes.
Of het er is daar een lager kapot , of er is iets met dat ding aan de hand.
Had geen leesbril bij me, dus ik heb de boel weer in elkaar gezet en ff laten lopen en toen klonk i weer normaal.
zaterdag of zondag kijk ik weer ff verder....