stationair lopen
- Bjorn Kusters
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 29 feb 2016, 21:06
stationair lopen
Hallo,
Al vóó'r de aanschaf van een trabant vraag ik me al het volgende af.
Ik heb een aantal trabantjes stationair horen lopen .
Echter geen een loopt echt mooi regelmatig stationair.
Er zit altijd wel een plof of een hik tussen de slagen in.
Een tweecylinder tweetakt buitenboordmotor kan wel netjes stationair lopen , waarom een trabant motor niet?
De big end lagers zitten toch gewoon 180 graden t.o.v. elkaar verdraaid , roterende inlaten , beide cylinders appart aangestuurde bobine enz enz.
Ik zal vast niet de eerste zijn bij wie deze vraag op komt.
Maar wie kan het verklaren?
Gr Bjorn
Al vóó'r de aanschaf van een trabant vraag ik me al het volgende af.
Ik heb een aantal trabantjes stationair horen lopen .
Echter geen een loopt echt mooi regelmatig stationair.
Er zit altijd wel een plof of een hik tussen de slagen in.
Een tweecylinder tweetakt buitenboordmotor kan wel netjes stationair lopen , waarom een trabant motor niet?
De big end lagers zitten toch gewoon 180 graden t.o.v. elkaar verdraaid , roterende inlaten , beide cylinders appart aangestuurde bobine enz enz.
Ik zal vast niet de eerste zijn bij wie deze vraag op komt.
Maar wie kan het verklaren?
Gr Bjorn
Gr Bjorn
-
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 03 feb 2011, 23:14
- Locatie: Uden (Noord-Brabant)
Re: stationair lopen
De mijne gaat vooral onregelmatiger lopen als ik het stationair toerental omlaag breng.
Ik denk, dat het toch vooral afstelling is. Misschien heeft ook eventuele minimale valse lucht ermee te maken?
Ik kan me ook zomaar voorstellen, dat het komt door slijtage of niet identiek zijn van onderdelen voor cilinder 1 en 2, zoals de bobine of bougiekabels of zo? Ik ben echter niet technisch genoeg, om dat te onderbouwen.
Ik denk, dat het toch vooral afstelling is. Misschien heeft ook eventuele minimale valse lucht ermee te maken?
Ik kan me ook zomaar voorstellen, dat het komt door slijtage of niet identiek zijn van onderdelen voor cilinder 1 en 2, zoals de bobine of bougiekabels of zo? Ik ben echter niet technisch genoeg, om dat te onderbouwen.
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!
-
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 03 feb 2011, 23:14
- Locatie: Uden (Noord-Brabant)
Re: stationair lopen
Ik bedacht me net, dat het ook kan komen, door de ontstekingsinstellingen, die per cilinder geregeld worden. Kan het ook niet zo zijn, dat de ontsteking gewoonweg niet zo precies is en soms een paar milliseconde eerder is dan de andere slag?
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!
Re: stationair lopen
Je kunt de ontsteking afstellen met apparatuur of op het gehoor en het resultaat is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde.
Meer in WHIMS vanf blz 87: 2.7.2. Zündung einstellen
Meer in WHIMS vanf blz 87: 2.7.2. Zündung einstellen
- Bjorn Kusters
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 29 feb 2016, 21:06
Re: stationair lopen
Ik geloof niet dat het met de instellingen o.i.d. van de ontsteking van doen heeft.
Dan heeft zo ver ik tot nu toe weet iedereen zijn ontsteking niet goed staan , of er is wat mis mee.
Ik heb nog nooit een trabant echt regelmatig stationair horen lopen.
Altijd wel iets van tussenploffen in meer of mindere mate , en daarbij komt wel een stukje afstellen om de hoek kijken.
Heeft iemand al eens een trabant echt goed regelmatig stationair horen lopen zonder tussenploffen?
Dan heeft zo ver ik tot nu toe weet iedereen zijn ontsteking niet goed staan , of er is wat mis mee.
Ik heb nog nooit een trabant echt regelmatig stationair horen lopen.
Altijd wel iets van tussenploffen in meer of mindere mate , en daarbij komt wel een stukje afstellen om de hoek kijken.
Heeft iemand al eens een trabant echt goed regelmatig stationair horen lopen zonder tussenploffen?
Gr Bjorn
Re: stationair lopen
Het gerammel van de rest van de auto heeft dat altijd overstemd...
-
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 03 feb 2011, 23:14
- Locatie: Uden (Noord-Brabant)
Re: stationair lopen
Hoort bij het tweecilindermotortje, denk ik. Ik stoor me er niet aan, zolang als hij goed rijdt, niet afslaat en fatsoenlijk doortrekt.
Een Trabant 1.1 zal een stuk ronder lopen, maar ja... Dan heb je het geluid, de geur, het simplistische en karakteristieke van een Trabant niet meer in mijn ogen...
Een Trabant 1.1 zal een stuk ronder lopen, maar ja... Dan heb je het geluid, de geur, het simplistische en karakteristieke van een Trabant niet meer in mijn ogen...

Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!
- trabart
- Beheerder
- Berichten: 1277
- Lid geworden op: 18 sep 2010, 17:40
- Locatie: zuid limburg
- Contacteer:
Re: stationair lopen
zo zie ik het ook ... Geen idee of hij stationairder kan lopen, maar ... zolang ik dat plofje hoor, weet ik dat hij loopt 
Maar ... ik vermoed dat het ermee te maken heeft, dat 't een tweetakt is van toch heel wat jaartjes oud. Ik weet niet hoe een nieuw blok zou klinken?? En ... Verschil met warm of koud?

Maar ... ik vermoed dat het ermee te maken heeft, dat 't een tweetakt is van toch heel wat jaartjes oud. Ik weet niet hoe een nieuw blok zou klinken?? En ... Verschil met warm of koud?

- 2802bartje
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 22 nov 2010, 18:43
- Locatie: Venlo
Re: stationair lopen
Kwaliteit van je ontsteking helpt ook. Ik heb 2 jaar geleden alles vervangen door nieuw: bobines, kabels, bougies, punten, normale elektrokabels, stekkertjes.
Stationair loopt ie heel erg mooi. Dus je kunt wel een heel eind komen. Verder zitten er een boel andere afhankelijkheden in. Met name ook goede carburateurafstelling, dichtheid van het systeem, nieuwheid en afsluiting van de roterende inlaatkleppen, etc.
Stationair loopt ie heel erg mooi. Dus je kunt wel een heel eind komen. Verder zitten er een boel andere afhankelijkheden in. Met name ook goede carburateurafstelling, dichtheid van het systeem, nieuwheid en afsluiting van de roterende inlaatkleppen, etc.
Trabant 601 Limousine "Charlotte"