Ik ga vanavond beginnen aan het uit elkaar halen van de krukas. Zal ook eens kijken de lagers in het lagerboek staan. Belangrijkste is of de passingen nog goed zijn van de krukas.rondjerijder schreef:Vooral bij een relatief hoog toerige krukas is het van belang dat er een goed passende bus in een andere maat lager zit !
Ik heb toch met eneige regelmaat al passtukjes, busjes en opvul plaatjes gedraaid voor niet passende lagers maar voor een krukas zou ik toch even een specialistisch bedrijf bezoeken.
Maar wat is het nummer van dit "moeilijke" lager ?
Ik kan dan even loeren in mijn "lagerleverancierbestand", niet geschoten is altijd mis.
motor vastgelopen, even wat vraagjes
Re: motor vastgelopen, even wat vraagjes
Re: motor vastgelopen, even wat vraagjes
https://www.trabantwelt.de/Trabant-601/ ... :1347.htmlrondjerijder schreef:Vooral bij een relatief hoog toerige krukas is het van belang dat er een goed passende bus in een andere maat lager zit !
Ik heb toch met eneige regelmaat al passtukjes, busjes en opvul plaatjes gedraaid voor niet passende lagers maar voor een krukas zou ik toch even een specialistisch bedrijf bezoeken.
Maar wat is het nummer van dit "moeilijke" lager ?
Ik kan dan even loeren in mijn "lagerleverancierbestand", niet geschoten is altijd mis.
d (mm): 45
D (mm): 75
B (mm): 16
De maten van de originele lager moeten zijn :
d (mm): 40
D (mm): 75
B (mm): 16
Meende dat de 45'er wel op de oude type krukas past zonder bus, weet dit alleen totaal niet zeker.
Viertakt sind zwei zu viel!
- rondjerijder
- Berichten: 346
- Lid geworden op: 29 apr 2016, 18:38
- Locatie: Groninger Veenkoloniën
Re: motor vastgelopen, even wat vraagjes
Heb je ook een lagernummer voor me JS ?
Re: motor vastgelopen, even wat vraagjes
Ben al aan het zoeken geweest, heb 2 mogelijke kandidaten gevonden.
http://webshop.abfbearings.com/Search?t ... 6&metric=1
Bij andere fabrikanten als SKF, INA en FAG geen succes.
Originele DDR lagernummer was N6009 als ik het goed heb.
http://www.project601.com/out/pictures/ ... 855_z2.jpg
Deze hadden ook de groef voor de borgveer, kan misschien ook wel zonder?
http://webshop.abfbearings.com/Search?t ... 6&metric=1
Bij andere fabrikanten als SKF, INA en FAG geen succes.
Originele DDR lagernummer was N6009 als ik het goed heb.
http://www.project601.com/out/pictures/ ... 855_z2.jpg
Deze hadden ook de groef voor de borgveer, kan misschien ook wel zonder?
Viertakt sind zwei zu viel!
- rondjerijder
- Berichten: 346
- Lid geworden op: 29 apr 2016, 18:38
- Locatie: Groninger Veenkoloniën
Re: motor vastgelopen, even wat vraagjes
Mooi, je hebt ze dus al gevonden, zal wel een best prijskaartje aanhangen omdat ze niet " in stock " zijn en ze dus weer "speciaal" besteld moeten worden.
Of die ring echt nodig is durf ik niet te zeggen, er ligt nu geen blokje open bij me en het is me ook te koud om er in de schuur er eentje open te trekken.
Of die ring echt nodig is durf ik niet te zeggen, er ligt nu geen blokje open bij me en het is me ook te koud om er in de schuur er eentje open te trekken.

- rondjerijder
- Berichten: 346
- Lid geworden op: 29 apr 2016, 18:38
- Locatie: Groninger Veenkoloniën
Re: motor vastgelopen, even wat vraagjes
Project 601 heeft ze ook. http://www.project601.com/Ersatzteile-T ... Lager.html
Nou ben ik niet zo kapot van die loden DDR lagers maar je hebt zo wel een origineel.
Lager 6009 heeft trouwens een binnendiameter van 45mm.
Nou ben ik niet zo kapot van die loden DDR lagers maar je hebt zo wel een origineel.
Lager 6009 heeft trouwens een binnendiameter van 45mm.
Re: motor vastgelopen, even wat vraagjes
Hier weer even een update, de krukasas is bijna helemaal uit elkaar er was 8 ton voor nodig om de krukas uit elkaar te persen, 1 helft is los vandaag de andere helft. De lagers waren allemaal flink beschadigd.






Laatst gewijzigd door oldschool op 28 jan 2017, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- eeuwige_student
- moderator
- Berichten: 4345
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: motor vastgelopen, even wat vraagjes
Met het juiste gereedschap kom je ver. Zo ver ben ik nog nooit gegaan! Succes, ik ben erg benieuwd of het lukt.
Re: motor vastgelopen, even wat vraagjes
Ik houd je op de hoogte. Ik leer elke dag bij, als hij straks weer loopt als nieuw dan heb ik het wel zelf gemaakt!eeuwige_student schreef:Met het juiste gereedschap kom je ver. Zo ver ben ik nog nooit gegaan! Succes, ik ben erg benieuwd of het lukt.
Re: motor vastgelopen, even wat vraagjes
Uh Uh..... In het midden en het hoge noorden zitten er ook nog die hier zo nu en dan schrijven..oldschool schreef:Inderdaad de meest actieve leden komen allemaal uit limburgTrabantenaar schreef:Forum is inderdaad wat rustig. Maar die activiteit heeft zich bij alle fora eigenlijk naar facebook verplaatst heb ik gemerkt.
Wordt tijd om het forum om te namen naar Trabantforum Limburg, met zoveel zuidelijke leden
En hoewel het Forum heel rustig is de laatste periode, komen er nog regelmatig leuke vragen voorbij die door de "harde kern" nog steeds beantwoord worden.
Het 'funny part' is idd naar facebook verhuisd.
Valves! Who needs Valves?