Pagina 1 van 3

Inhouden met licht aan

Geplaatst: 02 jun 2019, 09:14
door Kombiarjen
Ik merk, eigenlijk al heel lang, dat als ik met een constante snelheid rij, de motor een beetje lijkt in te houden, ligt schokt.
En hoe meer licht ik aan heb hoe erger het lijkt.
Is dat normaal? Of moet ik gaan doen ;-)
Ik zit ook meestal met 2 personen in de auto.
Even wat facts:
Motor loopt echt als een zonnetje
Verbruik (gem) 1:14
Dynamospanning onbelast 14,3 v
Dimlicht aan, 14,1/14,2 v
28hb4-1 caburateur
Ngk bougies ...6hs (0,6mm afgesteld)
Ebza ontsteking



Ik merkte het laatst vooral toen ik met grootlicht en mistlampen aan de voorzijde aan had. (Hoevaak doe je dat ook, maar toch...)

Re: Inhouden met licht aan

Geplaatst: 02 jun 2019, 12:26
door eeuwige_student
Vreemd. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat er ergens een contact/draad slecht is, waardoor de spanning bij de bobine / ontsteking te laag wordt. Ik zou daar dan ook eens meten.

Re: Inhouden met licht aan

Geplaatst: 02 jun 2019, 15:34
door ruton
Hoi Arjen,
Met de deur in huis.
Er zijn mensen, en dat zijn niet de domsten, die je de combinatie EBZA en NGK-bougies zullen afraden.
Welke bougies dan wel? zul je dan vragen.
Tja, dat is een heel verhaal.

En inderdaad eens doormeten dat de energie die ergens wordt afgegeven aan het andere eind van het draadje ook aankomt. Toen we mijn P60K weer uit haar doornroosjesslaap wekten, leek bij het doormeten alles in orde, maar ze startte niet. Toen hebben we de draden nieuwe stekkers gegeven en liep ze pardoes als een zonnetje.

Re: Inhouden met licht aan

Geplaatst: 02 jun 2019, 17:48
door Kombiarjen
Maar ik zou wel willen meten, maar wat zou ik dan waar moeten weten?
Wat betreft de bougies, heb nog een nieuw setje boschbougies liggen. Gaan we ook eens ff proberen.

Re: Inhouden met licht aan

Geplaatst: 02 jun 2019, 20:17
door eeuwige_student
Ik zou eerst de plus bij de bobines gaan door eten met alle stroo,verbruikers aan en de motor lekker op toeren.

Re: Inhouden met licht aan

Geplaatst: 02 jun 2019, 22:15
door Trabantenaar
massaverbindingen van de verlichting geven vaak dit soort rare problemen.
Vooral die in de koplampbehuizing willen graag oxideren waardoor ze slecht contact maken.

Re: Inhouden met licht aan

Geplaatst: 03 jun 2019, 11:26
door Kombiarjen
Top, gaan we daar eens mee beginnen.

Re: Inhouden met licht aan

Geplaatst: 03 jun 2019, 21:30
door Kombiarjen
Heb ff het een en ander gemeten.
Kom op het volgende:
+aansluiting is 13,9v
-aansluiting is (volgens multimeter) rond de 7,5 a 8 v
Maar heb vanavond nog ff getest en proefgereden. Het lijkt er een beetje op alsof de dynamo het vermogen vraagt. Geen idee of dat kan. Maar daar lijkt het op.
Net zoals dat de motor beduidend langzamer stationair gaat lopen met je licht aan. Dus misschien hoort het zo...

Re: Inhouden met licht aan

Geplaatst: 04 jun 2019, 00:24
door Trabantenaar
je noemt 2x aansluiting... welke aansluiting?

7,5 a 8v is veel te weinig. Mocht dat bij de koplamp zijn is het eigenlijk altijd een massaverbinding die onvoldoende is.
En bij onze oude beestjes zijn massapunten meestal de probleemveroorzakers als je ergens gedoe hebt met je elektra. Het is eigenlijk sowieso geen gek idee om alle punten na te lopen, schoon te maken en op te schuren.
Zou eigenlijk bij het 10 jaarlijks onderhoudsplan van de gemiddelde auto moeten zitten...

Re: Inhouden met licht aan

Geplaatst: 04 jun 2019, 11:40
door Kombiarjen
De + en - aansluitingen op de bobines.
De + geeft constant 13.7 en de - (met een spanningzoeker knippert deze) en met een multimeter schommelt deze tussen de 7 en 8 v.
Dit dus met verhoogd toerental en alle verlichting aan. Verlichting uit maakt misschien 0,2 v uit.