Inhouden/bokken op deellast

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
ZeeuwseTweetakt

Inhouden/bokken op deellast

Bericht door ZeeuwseTweetakt » 15 dec 2019, 13:52

Nu ik mijn eerste ritjes met de Trabant heb gemaakt, valt mij op dat de motor niet soepel loopt op deellast.
Stationair en optrekken doet hij prima, maar bij halfgas in 3e versnelling gaat hij enorm inhouden.

Bij afremmen op de motor in 2 en 3e versnelling gaat hij bokken en trap ik de koppeling in om het te stoppen.
Van een andere Trabant rijder hier uit de buurt vernam ik dat zijn wagen dat ook doet, en dat het een produkteigenschap is...
Is dat zo, of valt er met afstellen nog winst te behalen?

Satus tot nu toe: luchtfilter is schoon en staat op winterstand, bougies lichtbruin en 0.6mm. Bougiekabels zitten goed klem in de spoelen en op de koppen. Verse benzine en 1:40 gesmeerd. Aan de carburateur heb ik nog geen afstelling gewijzigd.

ruton
moderator

Re: Inhouden/bokken op deellast

Bericht door ruton » 15 dec 2019, 20:52

En zolang wij niet weten welke carburateur/motor combinatie je hebt, kunnen wij je daar ook weinig zinnigs over vertellen. Hooguit dat de trabantmotor zo rond de 60kmh inderdaad een relatief mager mengsel krijgt, in elk geval bij de 28H1-1.

Wat voor olie gebruik je dat er 1:40 nodig is? Daarmee verkool je alleen maar onnodig het binnenwerk en de uitlaat, vooral als je veel korte ritjes maakt. Het hoeft echt niet maatbekerprecies 1:50 te zijn, maar voor een naaldlagermotor is het erg vet.
ZeeuwseTweetakt schreef:
15 dec 2019, 13:52
Bij afremmen op de motor in 2 en 3e versnelling gaat hij bokken en trap ik de koppeling in om het te stoppen.
Dat is een correcte handeling. Een tweetakter moet je niet op de motor afremmen, dan straft hij je af door te bokken. Inderdaad een producteigenschap. Als je de auto wilt laten uitrollen, trap dan de koppeling in of zet hem in zijn vrij.
In de vierde versnelling heeft hij een vrijloop en bokt hij niet.

ZeeuwseTweetakt

Bericht door ZeeuwseTweetakt » 15 dec 2019, 21:58

Ik heb even een foto gemaakt van de vlotterbak, daar staat 28H1-1 op. Ik heb rode minerale tweetaktolie (Jerrycan met 20 liter met de auto meegekregen), de vorige eigenaar mengde 1:30. Ik dacht dat alleen nodig was bij oudere motoren met bronzen bussen, mijn Trabant is van 1990.
1:30 vond ik zelf ook al erg vet, en heb nu zelf 1:40 gemengd, onder het motto beter iets te vet dan een vastloper. Maar als 1:50 veilig is ga ik dat doen.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 16 dec 2019, 00:40

Niet de leeftijd van de auto, maar de leeftijd, beter gezegd de samenstelling, van de motor is voor de smering relevant. En van te vette smering koekt niet alleen je uitlaat dicht, maar ook de motor lijdt onder koolafzetting. Daarom vinden Trabanten het fijn als je ze van tijd tot tijd even lekker de sporen geeft en de boel weer eens goed heet laat worden.

Die rode olie kan ook van alles zijn, maar het lijkt me wel beter dat die ondoorzichtige groene drab die hier en daar nog wel eens opduikt.

Die 28H1-1 is het laatste model, ook bekend als de spaarcarburateur. Ze is speciaal voor de laatste generatie motoren (P65/66, in serie vanaf 1974) ontwikkeld.en je kunt hem al vanaf de motoren P63/64 -in serie vanaf nov 1968- gebruiken. Voor de motoren daarvoor (grofweg die die het motornummer nog boven de carburateurflens hebben) is de 28H1-1 te mager.
WHIMS wil ook dat je die carb elke 15000 km schoonmaakt, kijk dus even in het logboek wanneer dat voor het laatst is gedaan. Geen logboek? Dan start er een. Gewoon een schriftje met voor elke scheet de datum, kilometerstand en wat je doet, hoort of meemaakt.

Op de schuine flens boven de startmotor staat het motornummer. Vanaf motornummer 65-001515 (Hycomat 66-000485) hebben ze 'ab Werk' naaldlagers in de zuigers en kun je 1:50 tanken.
We zijn er nog niet, want in 1976 begon het motornummer van de P65 met 5B en kon je hem ook met 1:50 inrijden.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 16 dec 2019, 20:22

Over mengsmeringverhoudingen zullen we het hier maar niet gaan hebben. Ik blijf het ook deels afhankelijk vinden van het gebruikt. Als je veel op De snelweg rijd en langere stukken dan wat vetter. Veel kortere stukken in de stad iets magerder.

Het schokken is deels normaal, maar het type carburateur en de afstelling kunnen veel helpen. Soms helpt het ook om gewoon in zijn 4e versnelling te rijden, Die heeft een vrijloop.

ZeeuwseTweetakt

Bericht door ZeeuwseTweetakt » 16 dec 2019, 22:40

Bedank weer voor alle tips en informatie. Ik zal de carburateur eens demonteren en goed reinigen, en afstellen. Word Aspen benzine trouwens ook wel eens gebruikt in een Trabant?
Ik heb er goede ervaringen mee in mijn buitenboordmotor, die ruikt dan naar een spiritusbrander en loopt al een zonnetje. Word wel een duur geintje om de Trabant mee af te tanken...

ruton
moderator

Bericht door ruton » 16 dec 2019, 23:54

Als het duur is, is het nog niet meteen beter of geschikter voor jouw doel. Als ik hun webstek zie, mikt Aspen vooral op kakmadammen met witte broepantalons. Alsof de tuinman geen kannetje in de grasmaaier kan gieten...

Maar zonder gekheid: een trabantmotor is wel wat groter dan een kettingzaag zonder uitlaat. Als het bijzonder moet zijn en je die groene nieuwerwetse ethanolaanslag in de carb wilt vermijden, kun je eens EnermaxxEcomaxx proberen, dat is in het Triborondraadje al eens ter sprake gekomen. Met Enermaxx Ecomaxx in de Trabant ken ik geen praktijkervaringen.
Mijn eigen triboron-experiment ligt even stil omdat de betreffende motor even voor de auto ligt. Bij de andere Trabant heb ik het gestopt wegens een bijna vastloper.
Olie smeert niet alleen, het koelt ook, maar met een verhouding van 1:100 en een vlampunt van 79ºC houdt dat bij Triboron snel op.

Verder heeft Shell met de V-power nog een onevenredig dure maar wel alcoholvrije brandstof die ook voor de winterstalling geschikt is, en de TanQyou-keten zou het ook nog voeren.
Firezone is gestopt met de productie van Competition102 en ook Esso en Texaco hebben de 102 octaanslang verruild voor de verplichte E10.

Enfin omdat benzine duur genoeg is en ik de Nederlandse regering mijn accijnscenten niet gun, tank ik doorgaans in België; dat heeft momenteel niet eens een regering! Die Belgische pompen schenken weliswaar niet eens meer alcoholvrij, maar de 98 octaan is er nog wel met max 5% ethanol. Tank dat echter niet bij een prijsvechter maar kies voor merkbenzine. Dat is nog altijd stukken gunstiger dan aan onze kant van de grens en ook je motor en uitlaat zullen er blijer van blijven.
Laatst gewijzigd door ruton op 17 dec 2019, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: correcties. Op PC-assecoires in de tank rijdt een auto niet.

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 17 dec 2019, 01:54

Aspen is schonere benzine dan wat we uit de pomp krijgen, even los van het E10 verhaal.
Door het gebrek aan bepaalde stoffen in die brandstof worden deze stoffen onttrokken aan (vooral rubber) pakkingen en Oringen.
Dit zorgt voor lekkages.

In een Trabant is dit dus af te raden. Het is dan ook niet ontwikkeld voor auto's en je mag het niet mengen met normale benzine.

@Ruton: Je bedoeld Ecomaxx?

Dat is eenzelfde type benzine als Aspen, maar met iets meer toevoegingen om te voorkomen dat de pakkingen erdoor gesloopt worden.
Maar het lijkt me nog verre van ideaal spul.

Wellicht om voor de winterstalling de vlotterkamer te vullen en een paar minuutjes de motor op te laten lopen zodat je sproeiers schoon zijn en geen groene aanslag van eventuele E5 er in gaat aankoeken.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

ZeeuwseTweetakt

Bericht door ZeeuwseTweetakt » 10 feb 2020, 20:01

Na vandaag weer al bokkend en hortend door het dorp te hebben gereden is het hoog tijd dat er verbetering in komt. Ik heb de carburateur al goed gereinigd (heb geen ultrasoon, maar met kwastje remmenreiniger en wasbenzine). Nu lees ik op de Duitse forums regelmatig over ombouw met een Mikuni carburateur. Ik weet dat het geen orginalteile is, maar als dit echt een flinke verbetering is in soepeler lopen en reageren op het gas dan overweeg ik dit wel te doen.

Is er hier binnen het forum ervaring met Mikuni op de Trabant? Ik zie dat er kant en klare ombouwpakketten zijn, is daar de sproeiermaat ook op Trabant afgestemd?

ruton
moderator

Bericht door ruton » 10 feb 2020, 20:46

ZeeuwseTweetakt schreef:
10 feb 2020, 20:01
Ik heb de carburateur al goed gereinigd (heb geen ultrasoon, maar met kwastje remmenreiniger en wasbenzine).
Wat dacht je van een brillenpoetsdoekje? Probeer eens een bus echte carburateurreiniger en prik eventueel de sproeiers met een kattensnorhaar door.

Geen ervaring met Mikuni, maar als je huidige carburateur kuren vertoont, hoef je hem niet meteen door een ander type te vervangen. Met een gewone 28H1-1 of een 28HB die in orde is ben je ook al geholpen.

Ik heb niet verder teruggelezen, maar de ontsteking is wel in orde?

Plaats reactie