Stuurstang krijg ik niet los.

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
JoostB

Re: Stuurstang krijg ik niet los.

Bericht door JoostB »

Sorry, ik bedoelde niet het "stuurhuis", maar de kunststofkappen rond de stuurkolom. De bovenste kap zit namelijk op een vrij ontoegankelijke plaats vastgeschroefd.
Uiteindelijk heb ik met flink wat kracht de kap uit de achterkant van het stuur kunnen plooien. Dan de kap lichtjes omhoog geduwd om de pin eruit te kunnen kloppen.
Bij het hermonteren, het stuur meteen over de kap geschoven, het stuur diagonaal gezet, en van schuinonder de pin er terug in geklopt (zonder balk, er was niet zoveel kracht nodig als bij het uitkloppen)

ruton
moderator

Bericht door ruton »

Als die pin er zo gemakkelijk inging, kun je die maar beter borgen. Maar heb je nu een tweespakenstuur?

JoostB

Bericht door JoostB »

Neen, het is voorlopig het 4spaken-stuur geworden.
Dat had ik al gekocht, en ik moet naar de technische controle.

ruton
moderator

Bericht door ruton »

Altijd eerst het stempeltje halen en dan gaan pielen. Of was het vorige stuur niet in orde? Een hap eruit of zo?

JoostB

Bericht door JoostB »

De kunststof gebarsten, en het onderliggende metaal was verroest. Het geheel leek me niet echt veilig meer.

ruton
moderator

Bericht door ruton »

Die tweespakenstuurtjes verdragen het directe zonlicht niet zo goed, daar barsten ze van open. In de Oostduitse binnensteden met bruinkoolfilter was felle zon niet zo'n thema. Het metalen binnenwerk heeft er niet zo van te lijden, dan blijft wel intact, maar het ziet niet uit en zo'n barst grijpt ook niet zo lekker.
Hoewel het vierspakenstuur kleiner lijkt, is de buitenomtrek precies even groot.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student »

Zelfs de moderne reproducties hebben nog last van het barsten. Dit heeft alleen een optisch effect. Het staal erin is sterk genoeg. In de rat-look-scene rijden er ook rond waarbij al het kunststof is weggehaald en alleen het staal is overgebleven.

ruton
moderator

Bericht door ruton »

En anders heb je nog van die jaren-zeventig-hoesjes, al; dan niet met passende rallyhandschoenen. Was indertijd een populair vaderdagcadeau voor wie geen asbak kon kleien.
[/jeugdtrauma]

Plaats reactie