Kortsluiting

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Plaats reactie
JoostB

Kortsluiting

Bericht door JoostB » 26 jan 2020, 11:46

Hoi, na enkele jaren stilstand, lijkt het erop dat ik met een kortsluiting zit:
-De Richtingaanwijzer wordt wild,
-het Laadcontrolelampje licht niet op, en startmotor heeft geen Kik.

Ik weet niet echt waar ik het best begin te zoeken.
Heeft iemand een suggestie?

ruton
moderator

Re: Kortsluiting

Bericht door ruton » 26 jan 2020, 12:32

Bij kortsluiting komt er ergens rook uit. Dit lijkt mee eerder een onderbroken contact. Dat is weliswaar langer puzzelen, maar er is dan doorgaans wel minder stuk. :)

Heb je alle stekkertjes en draadjes in de buurt* van het stuur al nagelopen? Je hebt laatst de stuurpin eruit en erin gehamerd dan kan er wel wat los getrild zijn.
Begin eens met alle zekeringen te controleren. Je kunt ze de een na de ander even om hun as draaien en zo de corrosie wat wegschuren.

-Als een knipperlampje aan de hoeken van de auto stuk is, is er minder weerstand en knippert die sneller. Dat kan ook gebeuren als je een minder sterk lampje erin zet, het verschil tussen bv 15 Watt en 18 Watt is aanzienlijk, Bij een gewone 12V Trabant zitten er 21W lampjes in de knipperlichten. Dus zet het alarmlicht even aan en loop even een rond om de auto.

-Verwissel het laadcontrolelampje even met een ander tacholampje dat je nog wel hebt zien branden. Je trekt ze er langs achter zo uit. Lees ook even vanaf hoofdstuk 10 in ook WHIMS.

-Print het schema achterin eens uit en loop alle leidingen naar de 'Anlasser' ook eens na.

*het is een klein autootje, en de ervaring heeft geleerd dat dat 'in de buurt' zo ongeveer het hele dashboard betreft...

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 27 jan 2020, 10:13

Voor de knipperlichten kan het ook zijn dat het relais slecht massa maakt. Verder heb ik ooit heel veel vervangen eer dat ik er achter kwam dat een slecht contact bij een zekering voor spoken zorgt. Maar meestal is het geoon slecht massa bij een of meerdere lampjes, waardoor die veel sneller gaat.

De leidingen voor het knipperlicht en de startmotor zijn redelijk gescheiden. De enige plek waar deze bij elkaar in de buurt komen is het contactslot. Mogelijk zit daar de bedrading los.

Een oude manier om je startmotor te testen is met een lange schroevendraaier. Zet de auto in zijn vrij. Maak met de schroevendraaier contact tussen de pluspool op de startmotor en de aansluiting (kleine kabel) die via het contactslot wordt gestuurd. Dan zou die het moeten doen. Indien dat het geval is vermoed ik dat er iets niet klopt in het startslot, waardoor die geen stroom krijgt. Dit zou ook kunnen verklaren waarom je laadlampje niet brandt.

JoostB

Bericht door JoostB » 03 feb 2020, 09:08

De motor draait weer. Met heeeeeel veel rook. De knipperlichten willen nog niet. Blijkbaar zit het probleem
ofwel, in de knop voor de "4 knipperlichten",
ofwel in het knipper-relais
Ik zal het dashboard eens moeten uitbouwen, denk ik.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 03 feb 2020, 13:02

JoostB schreef:
03 feb 2020, 09:08
in de knop voor de "4 knipperlichten",
Misschien heb je op https://trabitechnik.com/wat aan de zoekwoorden Warnblinkschalter, Warnblinkanlage en nachrüsten.

Probeer eerst eens die alarmlichtschakelaar los te draaien. En om bij het knipperlichtrelais te komen hoef je ook alleen maar onder de zekeringen te kijken.
Het hele dashboard eruit slopen is vrágen om andere problemen.
Dan kun je nog beter de bestuurdersstoel eruit halen, daar een kussen neerleggen en van onderen proberen te yogaën.

JoostB

Bericht door JoostB » 14 feb 2020, 07:48

Bedankt voor de tips.
Ik heb de lampjes, zekering en knipperautomaat (blinkgeber) vervangen (Achiel Olbrechts in Sint Katelijne Waver heeft werkelijk nog alle onderdelen liggen), en nu werkt alles.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 14 feb 2020, 11:57

He, dank dat je even terugkoppelt en mooi dat alles weer marcheert.
Ben je bij d'n Achiel ook nog even in zijn museumpje geweest?

Plaats reactie