Motor start niet, wel harde knal

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
SamdeZwart

Motor start niet, wel harde knal

Bericht door SamdeZwart »

Hallo allemaal,

Ik was aan het rijden met mijn Trabant 601 en opeens stopt de motor ermee. Geen knal of geluid waardoor hij stopte.

Nu krijg ik 'm niet meer gestart, de startmotor werkt en alles lijkt af te gaan binnen in de motor. Maar hij slaat niet aan. Als ik het probeer terwijl ik gas geef hoor ik opeens een harde knal, maar verder niks.

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

Groetjes,
Sam

ruton
moderator

Re: Motor start niet, wel harde knal

Bericht door ruton »

Hoi Sam,
welkom hier.

Dus geen warme start. Als er wat knalt, is er in elk geval èrgens benzine-lucht-mengsel en een vonk, meestal een nabrander in de uitlaat.
Dat kan op een teveel aan benzine wijzen. Je hebt de choke toch wel met rust gelaten?
In dat geval: kraantje dicht en met volgas even doorstarten totdat de motor wel aanspringt.
Helpt dat niet moet de carburateur drogen en kun je de motor even doordraaien zonder bougies.

Maar om een overdaad aan benzine te constateren kijk je eerst even of er benzine in de aanzuigkrommer van de carburateur staat.

Meer startproblemen en de remedies vind je op blz 25 van WHIMS.

We horen het wel, enne... we zijn dol op foto's van jouw bolide. (onder tekstvak de tab 'Bijlagen', dar een bestand toevoegen en in de tekst plaatsen)

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student »

Lastig om de diagnose op afstand te stellen. Dat hij er opeens mee stopte zal wel ergens de oorzaak zijn. De knal is inderdaad het gevolg van de verbranding op een verkeerde plek. Ik heb dat ooit gehad door een te ruime co afstelling. Maar daardoor stopt hij niet zomaar. De carburateur lijkt mij minder verdacht, omdat de knal alleen maar mogelijk is door brandstof. Mijn eerste gevoel is dan ook de ontsteking te controleren. Zijn het contactpuntjes, of is het een EBZA?
Voor de meest onhandige persoon valt de controle nog te doen. Benzine kraan dicht, auto in zijn vrij, bougies eruit in in de doppen doen, zorgen dat ze ergens liggen waar ze massa maken, contact aan en vervolgens met de hand de motor doordraaien. Als je ze ziet vonken, doen ze het in ieder geval. Vervolgens kan je met een lange schroevendraaier kijken of de zuigers dan bijna bovenaan staan. Al typende bedenk ik me dat je veel van de informatie ook aan de kleur van de bougies kan zien. Deze horen reebruin te zijn.

SamdeZwart

Bedankt voor de snel reacties!

Ik heb de bougies gisteren gecontroleerd en beide vonken. Allen niet de zuigers maar ik neem aan dat dat niet het probleem is want zijn ongeveer half jaar geleden vervangen (toch ga ik zo dadelijk even controleren...). Gisteravond heb ik de carburateur schoongemaakt op daar maar zeker van de te zijn dat deze niet verstopt is.

Ik weet niet welke ontsteking ik heb, zal daar zo even naar kijken. De accu was gisteravond leeg, dus deze is nu opgeladen en ga zometeen eens proberen alles na te lopen wat jullie hebben doorgegeven. Bedankt en ik houd jullie op de hoogte!

ruton
moderator

Bericht door ruton »

Zeg Sam, hoe lang heb je deze auto al?
Want ook een accu loopt niet zomaar leeg. Als de motor draait, en daarmee de dynamo, wordt de accu weer bijgeladen. Als dat niet gebeurt, komt er ofwel geen stroom aan bij de accu, danwel lust de accu het niet omdat die stuk is. En anders heb je ergens een lelijke lekstroom.

Als je een EBZA hebt zit er doorgaans een zwart kastje achter de bobijntjes gemonteerd. In dat geval moet je er wel op letten dat je het contact niet nodeloos aan laat staan, want als de cyclus net op het verkeerde moment stilstaat wordt de betreffende bobine heet en kan er iets in die 'Steuereinheit' doorbranden.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko »

Uit welke (uit)hoek van het land kom je?
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

SamdeZwart

Nee de accu was leeg omdat ik veel heb proberen te starten. Ik heb inderdaad een elektronische ontsteking.

Maar het lukt niet om m te starten. Alles lijkt te vonken en er loopt benzine door. Ik heb de trabant verder nog niet zo lang. Ik weet niet waar ik verder nog naar kan kijken.

En ik woon in Tilburg.

ruton
moderator

Bericht door ruton »

Tilburg? Dat is "Oppermans-territorium" :idea:
Die groep zou vandaag de Nationale Tweetaktdag organiseren, maar dat mocht niet zo zijn. Die lui hebben meer trabant- en tweetaktkennis dan ik bij elkaar. :?

Enfin, heb je het lijstje motorstoringen in WHIMS al doorgelopen?
Overigens heb ik twee jaar geleden een auto na hele lange stallingtijd weer echt aan de praat gekregen door overal nieuwe stekkers op de draadjes te zetten. Bij de dingen een voor een doormeten leek alles in orde, maar als geheel bleek het toch onvoldoende. Nieuwe stekkers boden soelaas.

Het is mogelijk dat er iets in dat zwarte Ebzadoosje finito is. De makkelijkste manier om daar achter te komen is dat vervangen door een gegarandeerd goed exemplaar, maar als je de hele ontsteking op die manier aanpakt, gaat het wel in de papieren lopen.

Niettemin is het klassieke verhaal dat een Trabant vaak lange tijd stilstaat, al dan niet met een defect, en als de nieuwe eigenaar ermee gaat rijden, komt die het een na het andere tegen en zal die de eerste twee jaar alle hoeken onder de motorklep van dichtbij zien.

Maar als jij zegt "ik woon in Tilburg", dan zeg ik "ga eens naar Oppermans".
Maar ik zeg ook dat ik vind dat je hier even een kiekje van die kar mag posten. :D

ZeeuwseTweetakt

Bericht door ZeeuwseTweetakt »

Zomaar een gedachte, heb je bij de laatste actie niet per ongelijk je bougiekabels omgewisseld?

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar »

Als het ebzadoosje kapot was, kreeg je geen vonk. of een vonk op slechts 1 van de 2 cilinders.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Plaats reactie