Vlotter carburateur/Waterzak benzinekraan.

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
huub
Berichten: 113
Lid geworden op: 25 nov 2010, 21:26

Re: Vlotter carburateur/Waterzak benzinekraan.

Bericht door huub »

Nieuw type vlotter ( dwz een koperen latere type ) bevalt goed en ook de waterzak.
Ik had altijd een zwetende waterzak en carburateur.
Nu heb de kraan al 3 dagen open laten staan......
Alles is nu kurkdroog.
Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 5055
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Vlotter carburateur/Waterzak benzinekraan.

Bericht door ruton »

Je bedoelt een liggende vlotter voor de 28H1-1, niet de staande voor de 28HB?
staande vlotter.jpeg
(6.06 KiB) Nog niet gedownload
liggende vlotter 28h1-1.jpg
(9.71 KiB) Nog niet gedownload
huub
Berichten: 113
Lid geworden op: 25 nov 2010, 21:26

Re: Vlotter carburateur/Waterzak benzinekraan.

Bericht door huub »

De liggende vlotter voor de 28HB
Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 5055
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Vlotter carburateur/Waterzak benzinekraan.

Bericht door ruton »

huub schreef: 22 aug 2020, 21:24 De liggende vlotter voor de 28HB
Die combinatie geldt als fout.
huub
Berichten: 113
Lid geworden op: 25 nov 2010, 21:26

Re: Vlotter carburateur/Waterzak benzinekraan.

Bericht door huub »

Zie
Reparatur Handbuch
weiterentwicklung
PKW Trabant 601 uitgave 1985

1.3 Vergaser 28 HB 4 - 1

In het kort; andere deksel voor vlotter en een andere afstand tussen vlotter en afsluitnaald. Dit om het benzineniveau op 22 mm te houden.
Dit kan ook met de oudere types 28HB toegepast worden
Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 5055
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Vlotter carburateur/Waterzak benzinekraan.

Bericht door ruton »

Verhip, dat wist ik (nog) niet!
De 28HB4-1 kwam in juli 1982 en in januari 1984 kreeg die HB4-1* een andere (lees: liggende) vlotter. Zo staat het in WHIMS en in de Ratgeber Zweitaktmotoren 3.08.01 wordt het wat uitgebreider uirt d doeken geaan.

Nu heb ik met de HB4 nooit te doen gehad, zodat het dan volstond te onthouden dat de vlotter t/m HB3 een staande ton was en bij de H1-1 een liggende trommel.
Afbeelding
Blijkbaar was staand of liggend voor de Oost-Duitse ingenieurs het verschil tussen een ton en een trommel, maar ik heb een ton altijd liggend gerold en op een staande trommel geslagen. :roll:
De kans dat je eens op een liggende Odaiko tekeer mag gaan is vele malen kleiner dat die trommel zelf. :shock:

*Waarom ze hem dan niet 28HB4-2 hebben genoemd?
huub
Berichten: 113
Lid geworden op: 25 nov 2010, 21:26

Re: Vlotter carburateur/Waterzak benzinekraan.

Bericht door huub »

Hoi Joost

Ik zit ook voortdurend in de knoop met trommel en ton vlotter en de bijbehorende maten, geveerd en ongeveerd ....
Heb er de laatste redactie, (1990) van Ratgeber 2t motoren er eens op nageslagen.
Nu wil ik ook eens weten wat het verschil is tussen beide deksels...
Net te vlot geweest met de reparatie.
Binnenkort haal ik het vlotter deksel weer eens los en dan meet ik het verschil eens tussen de laatste versie HB 4-1 ( wat terecht beter 4-2 genoemd kon worden ) en de eerdere vlotterdeksels van de HB 2 en HB 3 serie...

( Vlgs mij is het helemaal niet zo spannend.
Belangrijk is het om:
1) Het benzineniveau in de carb. op 22 mm te stellen
2) Geen klemmende vlotter in de vlotterkamer.)
trabifan
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 jul 2018, 18:05

Re: Vlotter carburateur/Waterzak benzinekraan.

Bericht door trabifan »

Ik heb volgens mij ook last gehad van een klemmende vlotter. Na steeds de bougie's droog maken, starten en 10 seconden lopen om dan weer af te slaan, ontdekte ik een plas benzine achter bij de uitlaat.
Heb nu iets onorthodox gedaan, nl. een stukje benzineslang onder in de vlotterbak gelegd zodat de vlotter niet meer zo ver naar beneden kan zakken. Resultaat: hij loopt nu en blijft lopen, reageert redelijk goed op gasgeven, echter, als ik gas heb gegeven duurt het even voor hij terug is op stationair toerental.
Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 5055
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Vlotter carburateur/Waterzak benzinekraan.

Bericht door ruton »

Dat lipje bijbuigen of de naald eens schoonmaken (Je kunt hem aardig uit elkaar halen) was te moeilijk?

In de bodem van de vlotterkamer zit de hoofdsproeier (HD). Als je die deels verspert...
trabifan
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 jul 2018, 18:05

Re: Vlotter carburateur/Waterzak benzinekraan.

Bericht door trabifan »

Ai, ff niet bij stilgestaan. We leren iedere keer weer bij of worden weer herinnerd aan hoe het wel moet. Bedankt....
Plaats reactie