Ebza

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
huub

Ebza

Bericht door huub »

Soms gebeurt het wel eens: per ongeluk de wagen op contact laten staan....
Gebeurde mij ook afgelopen week. (weer eens )...
Een lege accu is het gevolg.
Maar:
Doordat de bobine in serie staat met een kortsluitweerstand (in de Ebza ) kan deze nog wel eens in waarde verlopen.
Dit was helaas in mijn geval ook gebeurd. Ipv de 22,5 Ohm had ik een weerstand van rond de 70 Ohm...
Er was nog wel een vonk maar minder enthousiast.
De vermogenstransistoren kunnen wel wat hebben. ( komen uit de tijd van beeldbuis TV met hun hoogspanning ) .
Heb ze alle vier maar vervangen....
Doe hiermee je voordeel..
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Re: Ebza

Bericht door Trabantenaar »

Ebza nooit langer dan enkele minuten op contact laten staan als de motor niet draait.
Je blaast geheid 1 van de componenten van het systeem op. En als je weinig van electronica weet kun je een ander kopen.

Weerstanden, transistoren en diodes (waarvan er ook 1 bij de gever zit!) kunnen allemaal kapot gaan in zo'n geval.
In het meest ongunstige geval gaat er een component van de hybride-circuit kapot (voorloper van de IC) en. Die zijn niet meer te verkrijgen.
Meestal is het er maar 1. Maar het kan ook met meerdere delen gebeuren.

Bij de grote weerstanden kun je er voor kiezen om grotere te kiezen qua formaat (niet qua weerstand!!). Die kunnen meer warmte afvoeren.
De originelen worden eigenlijk te heet, waardoor ze naar verloop van tijd ook uit zichzelf kapot kunnen gaan.
Dat is goed te zien aan de bruine plekken op de weerstanden en printplaat eromheen.

In principe is een defecte ebza vrijwel altijd te repareren met modernere onderdelen en het zijn de kosten niet.
Hetzelfde geldt voor de gevers.

Dus: Nooit weggooien!
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
huub

Bericht door huub »

De hybride schakeling gaat meestal defect bij overspanning.
Een vervanging hiervan ben ik nog nooit tegengekomen. ( Ben wel benieuwd wat hierin zit. schema.. oid )

En ik ben ook benieuwd welke Hall gever je kunt gebruiken als vervanging van de Ese 2H...
Dit is mij geheel onbekend..
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Originele hallgevers zijn nog via ebay te verkrijgen. Die zijn ook veel in toetsenborden gebruikt en dus in enorme aantallen geproduceerd.
Overigens gaan die in de regel niet zo snel kapot. 9 van de 10x begeeft de zener diode die ook op die print zit (tussen plus en min) kapot.
Dit is dan ook een overspanningsbeveiliging voor de gever (vanaf c.a. 16v gaat die geleiden om de sensor te beschermen)

Als die sneuvelt kan het trouwens ook meer gevolgen hebben op de print van de ontsteking zelf. Hou daar altijd rekening mee.

Wat betreft de hybride schakeling: ik heb een zelfbouw ebza liggen, waarschijnlijk zelfs nog in de ddr in elkaar geknutseld.
Hier zit de hybride schakeling niet in maar is deze vervangen door een aantal weerstanden en 1 helaas niet genummerde chip (8 pins)

Het is in principe een simpele flipflop schakeling die alleen een puls geeft bij de wisseling van het magnetisch veld bij de gever.
Zou graag erachter komen wat het voor chip is. Maar ik weet geen manier om daar achter te komen. Er zijn zoveel 8pin chips in de handel...

Helaas is die ebza is gesneuveld op eenzelfde manier als bij jou gebeurt is, waarbij de zener diode op de gever + de pluslijn vanaf die chip naar de gever op de print is doorgebrand. Ik ga nog een keer kijken of die nog aan de praat te krijgen is, maar daar kom ik voorlopig niet aan toe.

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Wat betreft vervangingsdelen + algemene info van de ebza:
Originele hallgever is te vinden met dit onderdeelnummer: B462 van RFT
TLE4905 is een 3pins vervanging hallsensor, die moet wel iets anders worden aangesloten (origineel is 4pin waarvan er 2 op de plus zitten)
De zenerdiode: ZPY16V (moderne vervanging)
hier de beschrijving:
https://trabitechnik.com/index.php?page=22&lang=de&page_number=13
Bij de vervangingsplaatjes van o.a. ldm en trabantwelt zijn deze componenten gebruikt. Dus als je zelf kan solderen...

Wil je de lagers vervangen van de gever? Dat kan, maar je zal de oiginele klinknagels moeten uitboren en vervangen.
Benodigheden: 2x 609Z lagers.
https://pf31.pappenforum.de/thread/34138-ebza-gebereinheit-neu-lagern-anleitung/

Voor de transistoren zijn o.a. deze nummers als mogelijke vervangers genoemd in een trabantkrant van 2009:
https://trabantclubnederland.nl/index.php/trabi-techniek/9-trabi-techniek/17-elektronische-ontsteking
Voor de grote:
SU169k (originele nummer, maar soms nog te vinden) de SU169 is ook bruikbaar (zitten op die zelfbouw-ebza)
BU626

Voor de kleintjes:
SD338 (voor zover ik weet ook originele nummer)
BD138

De grote weerstanden van elk 47 ohm meten in de print altijd c.a. 23 ohm, omdat ze parallel aangesloten zijn.
Meen dat de vervangingswaarde 5w is, de 3w exemplaren zijn echt te klein.
De originelen worden eigenlijk al te warm, hoe kleiner ze zijn, des te minder hitte kunnen ze afgeven en verdragen. Dus altijd hetzelfde formaat.
Je kunt er ook voor kiezen om ze te vervangen voor keramische. maar ik weet niet of ze passen. Die voeren wat beter de warmte af.

Schakelschema van de ebza, waarbij alleen dat hybride deel geen inhoud heeft.
ebzaschakeling.jpg
Bij het testen van de ebza mag geen testlampje worden gebruikt. Dit sloopt de ebza ook. Afstellen moet dmv een stroboscoop, maar daarvoor moet je vooraf wel het juiste punt controleren, dit gebeurt met een klokje, zelfde als met de contactpunten dus.
Op nieuwere motoren zit er een nokje met kerfje voor het ontstekingstijdstip van cilinder 1 (versnellingsbakkant) naast de poelie van de krukas maar die is niet altijd kloppend, daarom altijd even nachecken met een meetklokje.

Bobines alleen gebruiken als er 3,5ohm of meer op de primaire spoel zit. Anders sloop je de ebza ook. Koud en onbelast(losgekoppeld) meten.
Contactpuntbobines hebben een te lage weerstand en kunnen ook de ebza slopen (dit geldt ook voor de blauwe bosch bobines!, al kan dat ook lange tijd goed gaan)

Wat vreemd is, is dat de ebza van een Trabant met een hallgever werkt. Terwijl de wartburg ebza schakelt doormiddel van licht, gelijksoortig aan de verbrauchsanzeige. Deze heeft dat hybride component dus niet. En overigens ook 3 van die lichtsensoren.
Systeem was veel eenvoudiger.

Misschien wat meer info dan jij nodig hebt huub. Maar nu is het voor iedereen makkelijk vindbaar. :)
Topic is om die reden ook verplaatst naar motor & versnellingbak ;)

huub

Bericht door huub »

Wat een uitgebreid antwoord....

Heb jaren geleden een Ebza testkastje gemaakt met de ESE 2 H.
Geen bobines maar flinke 12 V lampjes en de ESE 2 H met led.
Zo kon ik vrij vlot de voorraad testen.
Hierin zat trouwens geen enkele defecte ESE, wel een enkele defecte EBZA ( Hybride )

In het begin reed ik op contactpunten icm met een electronische ontsteking. ( Ook een zelfbouw uit mijn beginjaren, weet totaal niet meer waar ik die heb gelaten en waar het schema uberhaupt is gebleven....)

Later heb ik deze vervangen door een EBZA.

Trouwens de Hallgever was niet kapot, enkel de voorschakelweerstanden van bobine 1 waren verlopen.

De EBZA doet wat geheimzinnig met de Hybride. Hoogstwaarschijnlijk zit hierin de flip flop aansturing van de BD 139 / BU 626, dit 2 maal.
In het schema zie je ook cylinder 1 en 2 gespiegeld.

En ik vermoed dat deze flip/ flop en 2x BC 548 oid .voldoende moet zijn om de BD 139 / BU 626 aan te sturen. ???

Wartburg systeem ken ik niet. Maar de 3 optische gevers is wel een stuk logischer...
Welke transistoren worden hiermee aangestuurd ??

En de DDR zelfbouw geeft misschien het antwoord.
Een 8 pins DIL ??
Is dit 5 V TTL oid.
Of iets uit de 40... serie ???
Icm een ESE Hallgever oid ??
En wat stuurt deze aan, de SD 139 ev.

En,
Ik heb me in de EBZA nooit zo hoeven te verdiepen.
Heb genoeg EBZA s op voorraad. ( En natuurlijk nooit nodig gehad....)
Is wel interessant genoeg.
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Als ik er aan toe kom om die zelfbouw ebza te repareren kan ik er ook meer over laten weten.
Ik heb die tot nu toe alleen uitgetekend gehad om te bepalen welke kabel wat was (er zijn andere kleuren gebruikt dan origineel)
Maar toen kwam ik er achter dat er extra componenten op zaten. Ik ben ermee gestopt om het verder uit te zoeken tot ik de draadkleuren had bepaald. Motor heeft er op gelopen maar heb hetzelfde euvel gehad als jij omdat de geschakelde plus op het contactslot per ongeluk aangesloten zat op de constante nadat ik aan de elektra gewerkt had. (welke idioot bedenkt ook om die aansluitingen pal naast elkaar op een schakelaar te zetten en 1 constante plus ongebruikt te laten...)

Er was een originele hallgeverprint gebruikt. aan die kabel zat vlakbij de ebza een stekker die daar van kleur wisselde qua kabels.
(zo'n stekker is wel verrekte handig als je je motor uitbouwt trouwens) Maargoed daar moet dus een nieuwe zener op. Die maakt kortsluiting.

Ik had t vermoeden dat er een 555 timer in de zelfbouw ebza print zou kunnen zitten maar daarvan is de pinout anders.
Het is enkel een paar weerstanden + die 8 pins chip die in de plaats van het hybride component worden gebruikt.
De weerstanden lijken overigens allemaal extra voorschakel weerstanden te zijn voor zover ik uit het printje kan refereren. (heb de foto's er even bij gepakt)

Die componenten zitten relatief afzonderlijk op het printje als je die wegdenkt kom je op hetzelfde uit qua componenten/schema als een originele ebza. Maar dan in een compleet andere lay-out op de print.
Diegene die het gemaakt heeft moet dus uitgevonden hebben welke chip dezelfde schakelingen kan maken als het ic deel van de hybride component, weerstanden in dat component zijn vrij makkelijk te meten als je het open hebt natuurlijk.

Aansturing gaat net zoals bij de normale ebza eerst naar de kleinere transistoren. Deze sturen vervolgens de grotere aan.
Eigenlijk is het slechts een uitvergroting van de puls die van de hallgever komt.

Maar ik weet niet hoe dat signaal werkt.. Dus of deze slechts omschakelt op 2 plekken (N/Z magneet) of op 2 plekken een puls krijgt (korte wisseling n/z) waardoor de bepaling van cilinder 1 of 2 (dus nog een wisseling) ook in dat hybride deel moet plaats vinden...

Dat maakt wel uit voor hoe de schakeling werkt.

Lampjes ipv de bobines zetten is moordend voor een ebza. Voor een snelle test kan het soms goed gaan maar er zijn genoeg mensen die hun ebza opgeblazen hebben door met een testlamp de ontsteking af te stellen. Dit moet je echt niet doen.

Wartburg ebza informatie is hier uitgebreid te vinden:
http://www.wartburgpeter.de/tez_ebza.htm

Contactpunt ondersteunende electronica heb ik vaker van gehoord. Ook van andere typen elektronische ontsteking die de puntjes vervangen.
Maar die zijn eigenlijk altijd bedoeld voor auto's met een verdelerkap en maar 1 setje puntjes.
Ze zijn vaak ook onevenredig duur.
Het geeft wel het voordeel van electronische ontsteking met een mooiere vonk omdat het stuiteren van de contactpunten weggefilterd wordt, maar met de eenvoud van contactpuntjes voor het afstellen en je hebt gewoon fatsoenlijke vervroeging. Dat ontbreekt bij een ebza volledig.

R&J601

Bericht door R&J601 »

Ik zit dit onderwerp een beetje door te spitten, gaat voor een groot deel boven mijn pet, maar vind het interessant hoe jullie dit zitten uit te spitten en te beschrijven, respect.
Fout? Nee, gewoon weer een manier gevonden waarop het niet werkt :roll:
ruton
moderator

Bericht door ruton »

Ja, zo'n diepgang vind je op Facebook niet snel.
R&J601

Bericht door R&J601 »

ruton schreef: 10 feb 2021, 11:51 Ja, zo'n diepgang vind je op Facebook niet snel.
1 van de redenen dat ik geen smoelenboek heb :lol:
Fout? Nee, gewoon weer een manier gevonden waarop het niet werkt :roll:
Plaats reactie