Versnellingsbak lekt olie

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
2802bartje

Versnellingsbak lekt olie

Bericht door 2802bartje »

Hoi,

Binnenkort hebben wij een 500 km rit en een 3500 km rit. En nu hangt er elke keer een druppel olie onder de versnellingsbak. Ook is het kartonnetje wat ik onder het blok leg na een rit (25-40km) toch voorzien van een aantal druppels olie.

1) wat moet er gecontroleerd worden, wat kan er allemaal lekken?
2) ik heb het WPHB gelezen, maar hoe kan je nu goed zien of er nog genoeg olie in zit?

Verder vermoedt ik dat het de keerringen van de aandrijfassen zijn. Hierover start ik tzt wel een ander draadje. Eerst een goede analyse, want ik wil zeker weten dat ik de goede onderdelen vervang. Want het baart mij toch enige zorgen en dat rijdt niet lekker.

Gr, Arne
Trabant 601 Limousine "Charlotte"
Evan_s

Re: Versnellingsbak lekt olie

Bericht door Evan_s »

Over puntje 2: aan de zijkant van de bak zit een controlegaatje. Met een sleutel 10 open te schroeven. De bak aan de bovenkant bijvullen (waar de rode plastic dop zit) tot het uit het controlegaatje stroomt.
Haiko
moderator

Bericht door Haiko »

Als je de hele bak even goed schoonmaakt, kun je makkelijker zien waar het langs lekt.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student »

Volgens mij heb ik in Beesel nog wel wat hlp68 staan.
2802bartje

Nieuwe ontdekking! Ik heb de rubber mof aan de linkeras er even afgetrokken. Gevolg: kwart liter olie op straat.

Is dat normaal dat er zoveel olie daar zit? En zo nee, waar komt dat dan vandaan?

Verder heb ik nog wel een liter olie staan.
Bijlagen
2.JPG
Haiko
moderator

Bericht door Haiko »

Hmmm, ziet er wel droog uit... volgens mij hoort daar toch echt een flinker klodder vet in te zitten! Als er olie in zit, is waarschijnlijk de keerring lek!
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student »

O, je hebt een bipode bak. Dan is het simpel. Bij het insteken van de assen hebben ze ze ooit net te ver erin gestoken, waardoor het dekseltje achter in de kelk (dat er in zit gelijmd) niet meer goed dicht. Dan komt er langzaam olie in de kelk. Dit is een veel voorkomend probleem. Als het te erg wordt is er maar 1 oplossing. Dat is de bak demonteren om het te maken. Meestal valt de hoeveelheid lekkage wel mee en zou je ervoor kunnen kiezen om het periodiek schoon te maken en te voorzien van nieuw vet.
ruton
moderator

Bericht door ruton »

Dat "leksteken" kan bij een tripodebak ook gebeuren.
mel

Bericht door mel »

Het hoeft geen lek te zijn, kan ook gewoon het vet zijn dat daar 25 heeft gezeten en helemaal vergaan is...

Hoe vaak dachten we niet dat het olei was en het bleek (gelukkig) toen niet zo...

Rook die troep die er uit liep werkelijk naar hypoide olie of niet ?
2802bartje

Ruiken kan ik niet echt zeggen. Maar het was echt 150 cc. Mof zat helemaal vol. Verder was de consistentie op de kleur na, vergelijkbaar met olie en niet met vet.

Plan wat ik nu heb, is om er toch een andere bak in te leggen.
Plaats reactie