Bouwjaar versnellingsbak

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Trabi1967

Bouwjaar versnellingsbak

Bericht door Trabi1967 »

Mijn motor en versnellingsbak is nu uit de Trabi.
Nu wilde ik graag weten of het nog de originele versnellingsbak kan zijn.
Dus staat er ergens op de versnellingsbak het bouwjaar? Of kan je dat te weten komen via de nummers die erop staan?

Haiko
moderator

Re: Bouwjaar versnellingsbak

Bericht door Haiko »

Het oude type (Bipode) is tot oktober 1984 gebruikt, daarna kwam de Tripode versie. Op de ouder bakken zou het bouwjaar vermeld kunnen zijn, bijv. 10/74 (oktober 1974), maar ook op de duitse fora heb ik hierover geen duidelijke informatie kunnen vinden.

Heb je dus een Trabant van voor 1984, dan zou je eigenlijk nog een Bipode bak moeten hebben.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Trabi1967

Bericht door Trabi1967 »

Op de Duitse fora had ik inderdaad al zoiets gevonden, maar begrijp dat niet helemaal en ik vind het niet terug op mijn bak.

Ik heb nu wel ergens op een kantje nummers gevonden. Daar staat denk ik (redelijk onduidelijk) 66 en nog iets. Zou dit kunnen de originele bak zijn als mijn Trabant van 1967 is?

Bij de bak die ik erin ga doen staat 87 en nog iets. Die bak komt uit een Trabant van 1987.

Zou dit dus kunnen? En zijn er misschien nog andere kenmerken waaraan een oudere bak te herkennen is?

Haiko
moderator

Bericht door Haiko »

Ik denk dat de grootste verschillen toch echt in de 2 aandrijf-as-bussen zit (daar waar de as in de bak gaat) en de interne tandwieloverbrengingen/verhoudingen.
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student »

idd, zet maar een foto van je assen op het forum en we zien het gelijk. Houd er wel rekening mee dat je naast de bak, dus ook de assen en zwenklichamen moet veranderen!

Haiko
moderator

Bericht door Haiko »

Vraagje: waarom wil je de bak wisselen?

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student »

tripode aandrijving

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de bipode aandrijving ziet er zo uit

Afbeelding
Afbeelding

Bij bipode aandrijving zie je dus een duidelijke kelk aan het zwenklichaam zitten. Bij een tripode aandrijving gaat de as er rechtstreeks in. Een ander verschil is dat het rubber bij tripode meedraait en het rubber bij bipode niet.

Volgens mij moet je op basis van deze informatie het verschil wel kunnen zien. Als je de versnellingsbak voor je heb, kan je het zien aan de gaten waarin de aandrijfassen moeten. Bij bipode hebben die 2 sleuven. Bij tripode 3!

ruton
moderator

Bericht door ruton »

Waarom zo moeilijk achter het wiel kijken? Wieldop eraf is genoeg.
De centrale asmoer op de naaf is bij een tripode een diepliggende 32 mm kraagmoer (nr 5 op de tekening in bovenstaande post)
en bij de oude bipode een hoogliggende 36 mm platte moer op een gebogen Sicheringsblech.

Trabi1967

Bericht door Trabi1967 »

Ik zal het eens bekijken adh van deze informatie.
Haiko schreef:Vraagje: waarom wil je de bak wisselen?
De vrijloop van mijn bak is stuk. Hij deed het eerst alleen als de motor warm was, dan hebben we de olie gewisseld en hem schoongemaakt met diesel. Met de nieuwe olie was het nog slechter.

Dus in plaats van de vrijloop te laten herstellen doen we gewoon de bak uit eentje die we hebben afgebroken, in de hoop dat die vrijloop niet stuk is.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko »

Hmmm, maar het wisselen van de vrijloop is ook geen on-uitvoerbare klus hoor! Maar wisselen van bak gaat idd sneller.

Plaats reactie