Vrijloop op 3e versnelling

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4198
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Vrijloop op 3e versnelling

Bericht door Haiko » 11 sep 2011, 18:27

In der Deutsche Strassenverkehr (1982) stond een artikel over het aanbrengen van een freilauf op de 3e versnelling. Ik zal even het artikel zien in te scannen en hier te plaatsen. Wellicht heeft iemand hier iets aan. Je hebt er wel iemand voor nodig die een draaibank heeft (as zal moeten worden afgedraaid), maar ik denk dat een beetje hobby-ist er wel raad mee weet.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4198
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Vrijloop op 3e versnelling

Bericht door Haiko » 11 sep 2011, 18:37

Plaatje is groot, maar dan is het leesbaar en voor de maten wel handig. Dus gewoon ff thuis uitprinten!


Afbeelding
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4657
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Vrijloop op 3e versnelling

Bericht door ruton » 11 sep 2011, 18:57

Ik heb zo'n Freilauf-as hier liggen. Maar of die nog goed is?

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4198
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Vrijloop op 3e versnelling

Bericht door Haiko » 11 sep 2011, 18:59

dus een voor de 3e versnelling? is ie roestig ofzo?

Is maar 1 manier om er achter te komen, inbouwen en proberen!

Zodra ik verhuisd ben en de tijd ervoor heb, ga ik eens kijken ofdat het me gaat lukken. Ik ken wel iemand met een draaibank en iemand hier in de buurt heeft nog wel een bakkie op voorraad :mrgreen:
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
trabant601
Berichten: 913
Lid geworden op: 18 nov 2010, 20:04
Locatie: Soest

Re: Vrijloop op 3e versnelling

Bericht door trabant601 » 11 sep 2011, 19:54

bij andries denk ik ;)
Gros Trabant Service
Gebruikt en nieuw onderdelen, reparaties, en APK .

http://gros-trabant-service.webnode.nl/

https://www.facebook.com/groups/Trabant ... Nederland/

Gebruikersavatar
Tieske
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jul 2011, 17:09
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Vrijloop op 3e versnelling

Bericht door Tieske » 12 sep 2011, 17:06

Wat zijn precies de voordelen bij zo'n vrijloop?

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4198
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Vrijloop op 3e versnelling

Bericht door Haiko » 12 sep 2011, 17:10

voordelen? Geen ruckeln/stoten/bokken meer in de 3e versnelling, bij gas los = motor stationair en rollen maar.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
Tieske
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jul 2011, 17:09
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Vrijloop op 3e versnelling

Bericht door Tieske » 12 sep 2011, 17:11

Ah ja, vanzelfsprekend eigenlijk. Lijkt me best lekker rijden.

Evan_s
Berichten: 1566
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: Vrijloop op 3e versnelling

Bericht door Evan_s » 12 sep 2011, 17:33

Ik rem met de Trabant sowieso nooit af op de motor en gebruik bij gas los altijd de koppeling. Of ben ik een van de weinige die dat doet?

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4198
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Vrijloop op 3e versnelling

Bericht door Haiko » 12 sep 2011, 18:13

Ik rij vaak in de stad en gebruik dan meestal de koppeling of zet hem in de vrij. De snelheid ligt dan net zo rond de 50... en dat is nou net die snelheid dat de auto bij gas loslaten gaat stoten. In de 4 rijden met 50... dat vind de motor ook weer niet leuk, een 2takt moet je op toeren houden, anders trekt ie ook voor geen meter.

Ik denk een vrijloop op de 3e geeft meer rust en houdt de slijtage van koppeling en druklager in de hand.

Zal eens kijken of het me gaat lukken komende winter.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Plaats reactie