carburateur afregelen

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Re: carburateur afregelen

Bericht door eeuwige_student »

FF geheel off-topic, maar een trabant in Zeeland, dat doet me denken aan die goede oude tijd dat we ooit met drie stukke trabanten in Zeeland stonden.

(trabant 1, net gekocht in Duitsland en na 10 jaar stilstand op eigen kracht naar nederland gereden, waar vervolgens de carburateur verstopt raakte en de remmen vast kwamen te zitten, trabant 2, de 600 van Pieter die me naar duisland had gereden en mijn trabant al 30 km op sleeptouw had, waarna de dynamo vastliep, trabant 3, de trabant van Jasper, die ons een nieuwe dynamo kwam brengen, maar onderweg ook panne kreeg)

p60k

Bericht door p60k »

In oud schuurtje in een weiland in Zeeland (dorp) heb ik ook ooit eens twee trabanten uitgegraven. toen was ik een keer voor de hobby in Zeeland daarvoor was het alleen beroepsmatig. (geen leger leven dan een leger leven @ MCS in de bossen van Reek en Zeeland) beide kentekens begonnen met HE-... geloof ik.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Was dat niet in langeboom of iets wat daar op lijkt! Schitterend rood interieur had die ene!

Evan_s

Bericht door Evan_s »

heinkeltje schreef:dank voor je uitleg evan,hier heb ik wat aan.
stationairschroef 11/2 slag open is dat een basis afstelling of kun je nog fijn afregelen door bv de co waarde te meten.
marcel
1,5 slag is een basisafstelling waarmee de motor over het algemeen goed op loopt (naar mijn ervaring). Je kunt met een CO meter aan de slag gaan, maar hoeft niet te betekenen dat de motor er beter door loopt. Sowieso moet de motor warm zijn, wil je het goed kunnen afstellen, wat als nadeel heeft dat de luchtschroef met blote handen niet te bereiken is.

Gewoon 1,5 slag aanhouden (voorzichtig indraaien, de boel is snel te beschadigen) en zorgen dat de vlotterstand klopt.

heinkeltje

Bericht door heinkeltje »

gebruik je voor het afstellen een hulpstukje, om in de gaatjes van de regelschroef te doen en te draaien.
oke 1 1/2 slag, maar wat kun je dan met dit inregelen horen aan de motor.
gaat het dan om het lekker oppakken van stationair naar halfgas.
2de vraag luid:het choke gedeelte heb ik destijds gevlakt op een geharde plaat ijzer en een lap waterproof korrel 400.
prima gelukt maar ik vraag me af waarom daar standaard geen pakking tussen gemonteerd zit, dit moet toch benzine gaan zweten.
Jasper b. die heeft mij aan de trabbi geholpen, die ken ik wel heel goed,heb ik veel mee geknutseld een aantal jaren elke week een avond.
is nu inmiddels getrouwd en woont in geldrop.
rijd al lang geen trabant meer.
marcel
mijn vrouw is bij ons het jongste van de oldtimers,maar kost het meest qua onderhoud.

p60k

Bericht door p60k »

@ Heinkeltje. Daar hoeft geen pakking tussen, en inderdaad je kunt het op gehoor doen. wat je regelt is de aanvoer van zuurstof, hoe verder open hoe meer zuurstof. Zorg wel dat je ddeze stelschroef nader hand borgt op de meest stelschroeven zit een borg moertje, anders trilt ie net zo hard weer los.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Dan had ik de link goed gelegd. Ik heb vroeger vele uren onder de trabant van Jasper doorgebracht toen hij nog bij mij om de hoek in Eindhoven woonde!

Hierbij nog een kiekje uit Zeeland!
Afbeelding

groest

Bericht door groest »

heinkeltje schreef:gebruik je voor het afstellen een hulpstukje, om in de gaatjes van de regelschroef te doen en te draaien.
oke 1 1/2 slag, maar wat kun je dan met dit inregelen horen aan de motor.
gaat het dan om het lekker oppakken van stationair naar halfgas.
marcel
Hulpstukje: Wat ik gedaan heb is door het gaatje van de stelschroef een stukje draadeind met aan beide zijden een moertje. Werkt goed en kan blijven zitten.
Het was Trabannekom

heinkeltje

dank heren voor de aanwijzingen.
heb inmiddels een leuk en interressant stuk bij de tcn gevonden.
snap er nu veel meer van.
marcel
mijn vrouw is bij ons het jongste van de oldtimers,maar kost het meest qua onderhoud.

heinkeltje

het schijnt dat er ook 2 verschillende soort van schuintes hebt qua aanschuining van de afregelschroef.
Vraag me nu af of er een stomper model of er een spitser model inzit.
En of er bij mij misschien een stomp model in een spitser gat zit, of een,spitser model in een stomp gat zit.
Dit geeft dan natuurlijk een vertekend beeld als je de basisafstelling hanteerd.
De stompe schijnt 1,5 slag open te moeten staan,de spitsere versie 2,5 slag open.
De carburateur hiervoor te demonteren was nou net niet de bedoeling,met dit koudere weer.
Maar dar idee van gaatjes bovenaan door de regelschroef boren om daar doorheen een draadeindje te doen om zodoende goed af te kunnen regelen, lijkt me wel aantrekkelijk.
Jammer dat de carburateur gedemonteerd moet worden om alles te controleren.
Weet iemand wanneer en of de stompe opgehouden ,en wanneer de spitsere versie gekomen is.
Vanaf welk type carburateur.
Zijn er ook overzichtlijsten van de carburateur met sproeierbematingen ivm de typen motorblokken.
marcel

Plaats reactie