Bladveren 601 Limo

Lekke knalpot? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost !
tijs

Re: Bladveren 601 Limo

Bericht door tijs » 05 mei 2013, 09:03

ziet er goed uit! maar het belangrijkste... is het kraken weg?

ben natuurlijk niet zo thuis in bladveren, maar denk dat hij zich nog wel wat zal zetten en na zakken.
dat doen normale veren wel in elk geval wel. heb (aangepaste) spiraal veren soms nog over de eerste 200km zien na zakken. meestal is een kleine rit van 10-20km al genoeg bij een tweedehands veer om zich goed te zetten, laat evt 2 van die grindtegels achterin liggen bij je eerste rit.. dan helpt misschien om het wat te versnellen.

ErikvG

Bericht door ErikvG » 05 mei 2013, 12:09

Ja, het gekraak is weg. Vandaag maar eens een lekke stukje gaan rijden. Even mijn oude Beste Boek Voor De Weg erbij pakken :)

en iedereen van het Forum weer bedankt voor het meedenken en de steun voor deze geslaagde aktie natuurlijk!
Valves! Who needs Valves?

mel

Bericht door mel » 07 mei 2013, 14:15

Het is TIJDELIJK weg Erik ! ;)

ErikvG

Bericht door ErikvG » 07 mei 2013, 20:28

Alle is tijdelijk Mel. Bij de Trabant zeker! :)

Er zit een nieuwe veer onder (met die dingetjes ertussen, die zaten niet in de oude veer). De Rubbers zijn allemaal vervangen. Alleen de schokdempers niet maar die doe ik wel als ze zich aandienen. Vervangen hiervan is een fluitje van 1 cent. Daar hoeft niks voor gesloopt te worden.

Maar waarom zou het tijdelijk zijn? Ze klonk alsof ik een lading glazen potten los in de kofferbak had. Alles is nu toch vervangen?

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 07 mei 2013, 20:31

alles, op de schokdempers na...

maar als het naar glasgerinkel klinkt... dan kan het ook pingelen zijn ;)
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

ErikvG

Bericht door ErikvG » 07 mei 2013, 21:08

De motor zit vóór ,toch? :)

Ik probeerde alleen maar het geluid te beschrijven. Aanvankelijk dacht ik dat mijn koffer met spuitbussen en olieflessen het gerammel veroorzaakte.

Nu de veer is vervangen is de -relatieve- rust weergekeerd in mijn Trabantje en daar ben ik blij mee.

mel

Bericht door mel » 08 mei 2013, 16:05

:mrgreen:

ErikvG

Bericht door ErikvG » 13 mei 2013, 21:08

Even ter afsluiting: De veer is vervangen, al het rubberwerk ook al viel dit niet echt mee.
Uiteindelijk met de Trabant opgebokt met 4 grote grindtegels in de kofferbak net de garagekrik de veer onhooggedrukt en met een kleine krik om de as te ondersteunen op deze manier kan je redelijk spanningsvrij met de as bewegen om de rubbers er goed in te zetten. Het helpt als je de veerbevestiging zelf wat losdraait zodat de de veer iets kan verdraaien en je wat extra ruimte hebt voor de as waaar hje mee bezig bent.
De veer vervangen zonder de rubbers vervangen kan in pakweg een uur tijd. Met rubbers in 3 uur. Is goed te doen.

Naderhand de oude veer gedemonteerd (ging makkelijker dan ik verwachtte).
De veer kan uit elkaar zonder de ringen van de onderste 3 bladen open te slijpen. Met een beetje beleid is het zaakje uit elkaar te schuiven.
de staalborstel er eens goed overheengehaald. Eigenlijk ziet hij er nu weer prima uit maar mist de kunstof(?) glijplaatjes die wel in de nieuwe veer zitten. Gewoon een versie 1.0 :)

Inmiddels komt bij de Trabant alle herrie weer van onder de motorkap, zoals het hoort :)

Evan_s

Bericht door Evan_s » 15 jun 2013, 19:40

ErikvG schreef:Ik kruip er echt niet onder als hij op een krik staat. Hij staat dan altijd op de triangels en de voorkant is dan ook gezekerd.
Man gedood door opgekrikte auto...

ErikvG

Bericht door ErikvG » 16 jun 2013, 12:43

Kan inderdaad heel erg fout gaan.

Ook de garagekrik is niet veilig genoeg. Er zal maar iemand aan het kraantje draaien! Bovendien staat mijn garagekrik op niet-blokkeerbare wielen en is hiermee dus ook niet echt 100% stabiel.

Ik heb de triangels gebruikt die bij de kippvorrichtung horen. Ik heb ook wel die kleine inklapbare as steunen maar die gebruik ik echt niet om eronder te kruipen!

Wel moet hij (na de vakantie) op de kipp om de tectyl aan de onderkant weg te halen en opnieuw te behandelen. Ik weet nog niet wat ik eronder ga smeren. Menie met Dinitrol of zo?

Foto's van Trabanten die gekanteld staan met een eind hout als ondersteuning op een tegelvloer doen mij dan ook steeds huiveren!

Plaats reactie