Bladveren 601 Limo

Lekke knalpot? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost !
ErikvG

Re: Bladveren 601 Limo

Bericht door ErikvG » 27 apr 2013, 18:49

Vandaag de dempers eronderuit gehaald en even geprobeerd. Hij blijft rommelen en kraken aan de achterkant. even wat fotookes:
Links
Afbeelding

Rechts
Afbeelding
Duidelijk zie je dat één van de bladen scheef zit en vooral de linkerkant ziet er nogal verroest uit.

De schokdempers doen het op het gevoel goed maar ze zijn niet hetzelfde, rechts een originele IFA met een kunststof kapje:
Afbeelding

En links een andere. Hier zit een aluminium kap op met een bus. De rubbers zijn ook anders, iets groter gat omdat deze over de bus zitten De schokdempers zelf zien er overigens wel precies hetzelfde uit.
Afbeelding
Wat nu? Ik denk maar dat ik al het rubberwerk van de achterwielophanging en de bladveren zelf ga vervangen. Ik vraag ma alleen af of dat in mijn openluchtgarage kan.
Valves! Who needs Valves?

trabant601

Bericht door trabant601 » 27 apr 2013, 19:09

ik zal eerst het bladveer er onder uit hallen en die eerst even goed schoonmaken .
Gros Trabant Service
Gebruikt en nieuw onderdelen, reparaties, en APK .

http://gros-trabant-service.webnode.nl/

https://www.facebook.com/groups/Trabant ... Nederland/

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 27 apr 2013, 19:20

Dan ook gelijk de bladveer uit elkaar halen. Dan weet je gelijk of er veren gebroken zijn!

ErikvG

Bericht door ErikvG » 27 apr 2013, 21:42

Klinkt als een plan maar gaat dat met mijn beperkte gereedschap wel lukken dan? Ik heb geen zin in een Toooiiinnnnkkk! en dat ik dan de boel niet meer in elkaar kan krijgen. Je drukt die veer niet met je pink weer op z'n plek.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 27 apr 2013, 21:48

Voor het uit en in elkaar halen van de veer werkt een lijmklem of bankschroef. Voor het monteren onder de auto bestaat speciaal gereedschap. Indien je echter twee langere bouten koopt om de achterpoten terug te zetten, heb je dat niet nodig. Maar zonder lukt het ook wel met wat gepruts en een paar krikken.

Het probleem is dat de spanning op de veer net zo groot is, dat de bouten van de achterpoten net te kort zijn om grip te krijgen. Als je toch bezig ben, kan je gelijk de rubbers van de achterpoten vervangen.

ErikvG

Bericht door ErikvG » 28 apr 2013, 00:22

Natuurlijk zet m weer in elkaar met nieuw rubber. Het zou zonde zijn als ik dat niet deed.

Ik zal hem morgen eens op de bokken zetten en kijken of ik inderdaad de veer los kan drukken met de krik. Dan zet ik meteen de schokdempers er weer tijdelijk in zodat-ie weer rijdbaar is totdat ik de nieuwe veer en rubberwerk gescoord heb.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 28 apr 2013, 09:14

Nee poten eronderuit halen en dan de veer los.

ErikvG

Bericht door ErikvG » 28 apr 2013, 12:49

Frank... eerst een proof-of-concept. Dat moet jou als wetenschapper toch bevallen :)

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 28 apr 2013, 13:36

Er is een verschil tussen de risico's die ik zelf wil lopen en de risico's die ik een ander wil laten lopen.

ErikvG

Bericht door ErikvG » 28 apr 2013, 18:12

Hehe... yep... sure... hoe moet ik dat nu weer opvatten?

In elk geval vandaag gekeken of alle bouten en moeren gangbaar zijn en dat is het geval. Ook weet ik nu dat je het beste de ophanging onder de dorpel los te maken en de hele ophanging daarna naar voren draaien zodat de bladveer vrij komt. Op deze manier hoef ik niet de remleidingen los te halen.

Als ik straks voor het echhie ga dan leg ik eerst nog wat grindtegels in de kofferbak... heb ik nog wat extra speling want dat is nu net een centimetertje voordat de hele auto meekomt. Als de nieuwe veer net iets strakker is gaat het anders niet lukken, denk ik.

Ook heb ik wat WD 40 tussen de bladveren gespoten. Dat helpt maar nog steeds ziet de veer er niet uit dus ga ik hem toch maar vervangen.

Ik heb alleen niet kunnen ontdekken hoe de aanslagrubbers aan de bodemplaat vastzitten.

In elk geval heb ik er nu wel vertrouwen in en daar ging het mij vandaag om

Plaats reactie