Bladveren 601 Limo

Lekke knalpot? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost !
eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Re: Bladveren 601 Limo

Bericht door eeuwige_student » 28 apr 2013, 19:57

Hoe je dat moet opvatten, simpel, dat ik alternatieve methoden die minder veilig zijn niet in twee regels ga neerzetten met alle risico's van dien. Maar de methode zoals je zelf heb omschreven is een goed alternatief. Wel rekening houden dat je de auto niet op je krijgt!

ErikvG

Bericht door ErikvG » 28 apr 2013, 20:14

Ik kruip er echt niet onder als hij op een krik staat. Hij staat dan altijd op de triangels en de voorkant is dan ook gezekerd.
Valves! Who needs Valves?

trabart
Beheerder
Contacteer:

Bericht door trabart » 29 apr 2013, 07:23

Gisteren ook weer keihard mee geconfronteerd ... Ik wist wel dat 't niet super veilig was, maar toch deed ik het.
Schroefveren van civic aangepast. 2cm verhoogd. Echter, rechtsvoor begonnen, dat ging lekker, maar linksvoor kreeg ik de sleutel niet er op. Dus, auto stond op brug, ophanging omhoog gekrikt onder spanning, bindriemen om de veer, spanning van ophanging af, met de hand lekker verstellen, op spanning, bindriemen los, en spanning weer eraf. Ging perfect. Toen ik 't echter achter deed, had ik beide wielen eraf tegelijk, krikte links achter, en toen kantelde 1 wieltje van de brug. Auto goede 15-20cm naar rechts verschoven en landde toen gelukkig, per puur toeval, op een assteun. Flinke dosis geluk gehad.

Dus... Voorzichtigheid is erg belangrijk :) Doe geen dingen waarvan je weet dat je het eigenlijk niet zou moeten doen, en probeer altijd zoveel mogelijk wielen aan de grond te houden, of zeker alles zoveel mogelijk. Zelfs een trabi van 600 kg hou je niet tegen als die begint te kantelen.
Afbeelding

ErikvG

Bericht door ErikvG » 29 apr 2013, 23:13

Daar hoort nog een waarschuwing bij.
Zet de motor in de versnelling maar pas wel op ! Als èèn voorwiel van de grond komt de blokkering door het differentieel niet meer werkt. Ook niet van een automaat in de 'P' !
Deze les geleerd met een Volvo C70 waar je met de standaard krikplek het vóór- en achtterwiel tegelijkertijd optilt. Gelukkig was alleen de krik zelf wat verbogen en waren de wielen er nog niet af...

Alle wielen die op de grond blijven goed vastzetten met wielblokken en goede assteunen gebruiken

ErikvG

Bericht door ErikvG » 30 apr 2013, 00:28

Spulletjes zijn besteld. Ik hoop dat ik het snel binnen krijg. Nog 2 vraagjes:
- Hoe zitten die kleine rubbers onder de kokerbalk vast? ik kon daat niet echt ontdekken
- Wat kan ik als smeermiddel gebruiken om de rubbers van de ophanging er makkelijk in te krijgen?

mel

Bericht door mel » 01 mei 2013, 19:56

Welke rubbers onder de kokerbalk ????

Kopervet; is voor ALLES te gebruiken ...

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 01 mei 2013, 20:31

Ik neem aan dat hij de stootrubbers van de bladveer bedoelt die op de dwarsbalk zaten.

ErikvG

Bericht door ErikvG » 01 mei 2013, 20:32

De 2 rechthoekige rubbers, die zitten onder de bodem en ondersteunen de bladveer aan weerszijden ongeveer 30 cm naast de plek waar de bladveren aan de bodem zitten gebout. Die zullen vast niet versleten zijn maar wonen daar ook al 43 jaar dus ik vervang ze maar even mee.
Bij mij komt de veer hier nu zo goed als tegenaan en ik weet niet of dit zo hoort of dat de veer een beetje is doorgezakt.

Ik heb alleen nog niet ontdekt (maar kijk straks even in de WHIMS) hoe deze bevestigd zitten. Ze zitten in een rechthoekig stalen houder maar in de kofferbak zie ik geen boutjes oid waar deze mee vastzitten. Mogelijk gewoon de rubbers eruit wippen...

Naast Kopervet is WD40 ook zoiets. Ik had wat tussen de bladen gespoten en dat scheelt een heel stuk in het gerommel. WD40 gaat dit niet redden natuurlijk al houdt het het aardig uit voorlopig :)

Het ziet er wel naar uit dat ze voor de Good Vibrations op 19 mei weer helemaal picobello is!

ErikvG

Bericht door ErikvG » 02 mei 2013, 20:42

Vandaag alles wat ik nodig heb bij Theo opgehaald... Ik heb weer wat te doen dit weekeinde!

Ik doe mijn best (maar als ik lekker aan het sleutelen ben vergeet ik dat weleens) om foto's te maken van het hele proces,

ErikvG

Bericht door ErikvG » 04 mei 2013, 19:02

Vandaag even lekker bezig geweest en de bladveer en rubbers achter vervangen. We beginnen maar met tip 1: Stop 4 50*50 grindtegels in je kofferbak. Dat is voldoende om de hele veer in te drukken met een krik zonder dat de auto omhoog komt
Stap 1 zet de auto op de triangels van de kippvorrichtung en verwijder de achterwielen.

De oude veer uitgebouwd (da's makkelijk)
Hij is behoorlijk verroest, vast wel op te knappen dus ik gooi hem nog niet bij het oude ijzer
Met de bouten van de ophanging half los was de oude veer spanningsvrij en kon losgebout worden.
Afbeelding

Als je de ophanging even wat opkrikt dan kan je makkelijk de bout van de schokdemper verwijderen. De schokdemper kan gewoon blijven zitten als je hem na het losmaken omhoogduwt dan zit hij niet in de weg.

Afbeelding
De ophanging is onder de dorpel losgemaakt zodat je de ophanging wat naar voren kan draaien om ruimte te maken voor de bladveer. Op deze manier kunnen de remleidingen gewoon blijven zitten.

De nieuwe veer zit al op z'n plek maar de bouten zijn nog niet helemaal vastgedraaid zodat ik de veer nog kan richten als alles straks op z'n plek zit.

Afbeelding
Nu beide kanten gedaan zijn nog even controleren of de veer recht zit en de bouten goed vast draaien. Dan kunnen de wielen er weer op en kunnen we weer op pad.

Met een krik onder de achteras krik je de hele ophanging omhoog. Daarna met een kleine krik de steun in de rubbers drukken. Wel even prutsen tot hij op z'n plekkie zit maar dan draai je de bout er met de hand in. (de 2de kant ging zoveel soepeler dan de eerste dat ik die nog even opnieuw gedaan heb)
Afbeelding

De auto weer op d'r wieltjes zetten en dan kunnen we weer tuffen
Afbeelding
Hij staat wel wat hoog. Zou het kunnen zijn dat de bladveer voor een Universal is in plaats van de Limo?

In dat geval... Wordt vervolgd! :)

Plaats reactie