Pagina 1 van 2

Stofhoes gescheurd

Geplaatst: 16 aug 2013, 21:18
door ErikvG
Ik zag bij mijn laatste ritje dat de stofhoes van mijn vooras gescheurd is. Er lag een hele hoop lithuimvet op de ophanging

Hoe kan je die het makkelijkst vervangen? De hele ophanging demonteren of kan je die gedeltelijk losmaken en opzijklappen zodat de as uit de versnellingsbak komt.

Ik zal denk ik alle 4 de stofhoezen (L + R) gaan vervangen.

Afbeelding
34 op deze plaat

Re: Stofhoes gescheurd

Geplaatst: 16 aug 2013, 21:37
door Haiko
34.... dan lijkt me het handigst om de hele aandrijfas eruit te halen, die hoes moet namelijk van binnen naar buiten over de as geschoven worden. heb je zelf ook een bipode-as, zoals op het plaatje, of tripode? tripode is makkelijker los te halen, door de ankerplaat te kantelen (naafmoer los, bovenste silentbuchs op bladveer los en de stuurkogel los) Dan kun j met wat gefreimel de as uit de naaf drukken en dan de as uit de bak trekken.

Re: Stofhoes gescheurd

Geplaatst: 16 aug 2013, 22:22
door eeuwige_student
Volgens mij kan je met wat gepruts en het stuur gedraaid de homokineet net losmaken en het geheel eruithalen terwijl de rest blijft zitten. Maar alles op de werkbank is wel zo makkelijk!

Re: Stofhoes gescheurd

Geplaatst: 17 aug 2013, 00:32
door ErikvG
Volgens mij een tripode... Maar je weet het nooit totdat je het gezien hebt :) Morgen krik ik d'r even op om beter te kijken... heb alleen nog niet de dop 36 voor de luchttol (en een rechte slang...) Losmaken zit er dus nog even niet in :(

Re: Stofhoes gescheurd

Geplaatst: 17 aug 2013, 17:08
door ruton
de tripode aandrijfas heeft een kraagmoer 32. Aan een dop 36 heb je daar niet veel.

Re: Stofhoes gescheurd

Geplaatst: 17 aug 2013, 18:08
door AlexH
Met het DDR geknutsel hoeft dat niet zo te zijn. Bij mij hadden links en rechts verschillende maten. Ik moet de hoezen ook nog vervangen (assen heb ik al los liggen) maar zit nog te klooien met hoe ik ze er op ga krijgen. Aangezien aan een kant de homokineet zit en aan de andere kant zit dat ding waar de lagers op komen aan de v-bak kant van de tripode as er op geperst. (Jaja, lekker duidelijke omschrijving..) :P

Re: Stofhoes gescheurd

Geplaatst: 17 aug 2013, 21:37
door eeuwige_student
Bij tripode is het wel simpel als je de as eraf hebt liggen. Die ster met lagers voor aan de bakkant zit gewoon met twee ringen op de as vast. Ring losmaken en je kan hem eruit schuiven.

Re: Stofhoes gescheurd

Geplaatst: 17 aug 2013, 21:44
door ruton
AlexH schreef:Met het DDR geknutsel hoeft dat niet zo te zijn.
Ik neem aan dat je dat toch niet als norm gaat hanteren. :shock:
Bij mij hadden links en rechts verschillende maten. Ik moet de hoezen ook nog vervangen (assen heb ik al los liggen) maar zit nog te klooien met hoe ik ze er op ga krijgen. Aangezien aan een kant de homokineet zit en aan de andere kant zit dat ding waar de lagers op komen aan de v-bak kant van de tripode as er op geperst. (Jaja, lekker duidelijke omschrijving..) :P
Ik dacht even dat je aan de ene kant een bipode-aandrijfas en aan de andere kant een tripode-aandrijfas had zitten...
Maar met homokineet bedoel je het Au├čengelenk van de Gleichlaufgelenkwelle, en dat 'ding' is de Zapfenstern: de lintwormenkop met drie ringen en naaldlagers.
Let er bij de tripode-aandrijfas even op dat je de as met rubbers en al van het zwenklager af haalt. Je hoeft niet eerst -zoals bij de bipode- het buitenste rubber los te halen. Dat is zelfs af te raden.

Re: Stofhoes gescheurd

Geplaatst: 18 aug 2013, 13:01
door oldschool
Ik heb vorige week alle vier de hoezen vervangen uit voorzorg. Het makkelijkste is gewoon de assen eruit! Alleen even opletten als je de assen uit de bak haalt, vaak zijn de plastic kapjes van de tripode koopeling los en als er eentje afvalt liggen alle naaldlagers eruit!

Re: Stofhoes gescheurd

Geplaatst: 25 aug 2013, 14:05
door AlexH
@Ruton
Bij mijn Trabant in ieder geval wel, wat ik daar al niet ben tegen gekomen. :P En inderdaad, die bedoel ik!

De Zapfenstern zit bij mij muurvast, ook na het verwijderen van de circlips. :P Later nog maar weer eens naar kijken, ben er toch nog lang niet aan toe om het weer inelkaar te zetten. Kom voorlopig met demonteren alleen maar meer roestplekjes tegen. :)