Tjilpend wiellager???

Lekke knalpot? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost !
De Boskabouter

Tjilpend wiellager???

Bericht door De Boskabouter »

Als kersvers Trabanteigenaar zit ik nog in de verkenningsfase. Sommige dingen kan ik zelf, bij zaken die de veiligheid betreffen, wil ik eerst eens zien hoe het moet.

Zo zit er een tjilp in mijn Trabant. Met het raampje open en bij langzaam rijden is het goed te horen. Koppeling in, trekkende motor of niet, dat maakt voor het getjilp niet uit.

Het lijkt mij een wiellager. Nou nog iemand zoeken die dat voor mij kan verhelpen, terwijl ik belangstellend op zijn vingers kijk.

Wie, o wie? En wat kost zoiets?

De Boskabouter

ruton
moderator

Re: Tjilpend wiellager???

Bericht door ruton »

Een wiellager verwisselen kost je wel een paar weesgegroetjes als het tegen zit. ;)
Evan heeft gelukkig eens gelinkt naar een sleutelblad.

Het lager is achter (en bij de bipode-as ook voor) een algemeen verkrijgbare 6206 C2. Origineel open lagers (3 à 4 euro), maar ik zou er toch halfopen of helemaal gesloten lagers (± 7 à 9 euro) in zetten.
Bij de Tripode-aandrijving heb je een Radialkugellager 34 x 64 x 37 nodig. Dat kost wel een paar tientjes.

Dat een versleten lager 'rubbelt', dat ken ik. Maar fluiten? Inderdaad eens iemand anders naar laten luisteren en aan laten voelen.

De Boskabouter

Die tripode-aandrijving, daar heb ik meer van gehoord. Hoe herken je die ook alweer? Bij mij zie je na het verwijderen van het wieldeksel een grote, platte moer zitten.

DE Boskabouter

tijs

Bericht door tijs »

ik zag bij mij pas dat ik een tripode had, toen ik de steekas uit de bak haalde, weet verder niet hoe je het anders kan zien.

ik ken versleten lagers vooral van brom/grom geluiden, al is het nooit te laat om een nieuw geluidje te leren ;)

zou het niet een rem kunnen zijn die iets aan loopt? veranderd het geluid wel als je remt?
zou je eventueel kunnen voelen (althans, als dat ook bij een trabant werkt?) even flink stuk rijden, en dan voelen aan het wiel. als je rem wat aanloopt, dan is 1 wiel warmer als het ander.

ook moet je dat dan merken als je hem opkrikt, en je draait aan het wiel, de een zal minder lang door draaien als de ander.

is het geluid eventueel anders in de bocht? over een rotonde ofzo?

De Boskabouter

Inderdaad, Tijs, ik ben ook meer een bromtolgeluid gewend van een wiellager. Maar het geluid verandert niet bij licht remmen, noch wordt het wiel warm. En het remmen gaat gelijkmatig. En bij een Trabant klinkt niks zoals bij een auto.

Alternatief: de aandrijfas?

Nou ja. Nu eerst maar iemand zoeken die deze wagentjes door-en-door kent. Theo in Soest? Wie zit er nog meer in het midden des lands?

De Boskabouter

ruton
moderator

Bericht door ruton »

Ach, misschien piept hij om zijn oude baas. Dat deed mijn fiets in Amsterdam ook... ;)
De Boskabouter schreef:Die tripode-aandrijving, daar heb ik meer van gehoord. Hoe herken je die ook alweer?
De Bipode-as met homokineten heeft een maat 36 op een naaf die wat uitsteekt en de tripode-aandrijving heeft een kraagmoer 32 op een naaf met een kuil.

Wie er de buurt zitten? Hier is een berg links

groest

Bericht door groest »

Ik heb het ooit gedaan als beginner.
't Gaat wel, maar lees je goed in vanuit de bestaande literatuur, en zorg voor het juiste gereedschap, en zorg voor voldoende tijd.
Dan gaat het je echt zelf lukken.
Het was Trabannekom

De Boskabouter

Met kuil en uitsteeksel... bipode of tripode? Ik gok op een tripode. Waarmee ik dus speciaal gereedschap moet hebben.
Bijlagen
Wielnaaf.jpg

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student »

Tripode, met allen een ringsleutel maatje 32 kom je dus een heel eind. Hierbij heb je geen naaftrekkers nodig.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student »

Even de verkorte handleiding. Wielmoer met een sleutel handlos maken en de naafmoer ook. Alles opkrikken en goed borgen. splitpen uit de bladveer losmaken en daarna de moer losmaken en de bout eruit halen. Stuur maximaal uitdraaien zodat de stuurarm zo ver als mogelijk naar buiten komt. Nu heb je voldoende ruimte om de aandrijfas uit het zwenklichaam te halen. De andere zijde kan in de bak blijven. Borgring van het lager eruit halen en het lager naar buiten tikken. Nieuw lager erin tikken (alleen voorzichtig op de buitenste rand slaan) en alles weer monteren.

Volgens mij is dit de verkorte versie. Het is voor mij al weer jaren geleden, dus mogelijk ben ik iets vergeten.

Plaats reactie