Nog een bandenweetje. Op nieuwe banden zitten vaak
rode en gele stippen. Het internet is niet altijd even duidelijk over de betekenis ervan, zo bleek uit mijn surfsessie van gisteravond.
Wel kun je van het volgende uitgaan:
Een band is af fabriek natuurlijk niet perfect uitgebalanceerd, ergens is die het zwaarst en ertegenover dus het lichtst. Dat lichtste punt is
doorgaans van een gele markering voorzien, zodat de bandenmonteur die plek bij het ventiel kan leggen. Het ventiel maakt de velg op die plek immers een fractie zwaarder.
Maar belangrijker dan dat enkele grammetje is de vorm: een band is ook nooit perfect rond. Er zal altijd iets van een eivorm in zitten en het hoogste punt van dat ei krijgt doorgaans een rode punt. De velg zal eveneens niet perfect rond zijn en die rode punt leg je op de plek waar de velg net dat tikkeltje platter is. Op die manier heb je al een natuurlijke correctie.
Als je zowel een rode als gele punt hebt, krijgt de rode voorrang.
De indruk bestaat echter dat veel bandenmonteurs dit niet (meer) weten. Is dat erg?
Eigenlijk niet. Als je thuis op de oprit
volgens WHIMS 11.5.1.1 zonder verdere apparatuur en loodjes zit te
fiespernölle, dan zijn dit waardevolle markeringen. Maar de moderne balanceerapparaten kunnen dit natuurlijk vele malen nauwkeuriger, wat deze markeringen in de professionele praktijk vooral tot een starthulpje bij de montage maken. Als de gele punt niet bij het ventiel zit, is dat dus geen reden om de monteur meteen te diskwalificeren.
Wie meer hierover wil weten kan zich in
dit uitgebreide Engelstalige artikel vastbijten.