bladveer onderhoud

Lekke knalpot? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost !
Gebruikersavatar
TrabiFreak
moderator
Berichten: 614
Lid geworden op: 14 nov 2010, 23:59
Locatie: Culemborg
Contacteer:

bladveer onderhoud

Bericht door TrabiFreak » 26 feb 2011, 18:58

Hallo allemaal!

Ik ben van plan om binnenkort mijn bladveer (achter) te verwijderen, en weer terug te plaatsen op mijn andere auto.

Nou vroeg ik mij af hoe ik deze het beste kan onderhouden voor het terugplaatsen. Inmiddels is hij aardig roestig, en wil graag dat hij nog even mee kan...

Moet ik alle bladen loshalen?
Hoe kan ik deze het beste ontroesten?
Waarmee kan ik ze het beste behandelen voor de toekomst (antiroest spul, vet, etc.)

Ik ben benieuwd naar jullie visies en tips hierop!

Groetjes, Jan Jeroen
Afbeelding

Gebruikersavatar
groest
Berichten: 777
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:32

Re: bladveer onderhoud

Bericht door groest » 26 feb 2011, 19:19

Ik heb eens gelezen dat bladveren regelmatig moeten worden ingevet.
Voor namelijkdaar waar de veren op elkaar liggen.

Verder zou ik ze eerst goed ontroesten en behandelen met ............,
ja zeg het maar: Owatrol, hamerrite, menie, o.i.d.
Het was Trabannekom

Gebruikersavatar
TrabiFreak
moderator
Berichten: 614
Lid geworden op: 14 nov 2010, 23:59
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: bladveer onderhoud

Bericht door TrabiFreak » 26 feb 2011, 20:19

ok.... Van dat invetten heb ik ook wel eens gelezen... Eerlijk gezegd heb ik dat nog nooit gedaan. en invetten, met wat voor vet kan dat dan het beste?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4204
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: bladveer onderhoud

Bericht door Haiko » 26 feb 2011, 20:22

Croma :lol:
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
groest
Berichten: 777
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:32

Re: bladveer onderhoud

Bericht door groest » 26 feb 2011, 20:24

Dat invetten is nodig om de veren soepel over elkaar te laten bewegen.
Ik heb ook nog gelezen dat als je boel een beetje losdraaid en er een
brede schroevendraaier tussen zet, je het vet ertussen kunt spuiten.

Ik zou zeggen neem hetzelfde vet als waar je de boel mee doorsmeert
uit je vetspuit.

Bij mij zie je het vet echt aan de zijkanten van de bladveren zitten.
Het was Trabannekom

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4204
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: bladveer onderhoud

Bericht door Haiko » 26 feb 2011, 20:28

Nadeel van teveel vet is wel weer dat er snel vuil en zand aan blijft kleven. Heb op een Duits forum wel eens iets gelezen dat er vroeger voor de Wartburg een soort van bladveerhoezen waren die dus bescherming boden. Zal even een linkje zoeken.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
groest
Berichten: 777
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:32

Re: bladveer onderhoud

Bericht door groest » 26 feb 2011, 20:29

Croma :x houdt toch geen vuil en zand vast.
Het was Trabannekom

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4204
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: bladveer onderhoud

Bericht door Haiko » 26 feb 2011, 20:31

groest schreef:Croma :x houdt toch geen vuil en zand vast.
Nee, maar bakt wel lekker bruin en krokant :lol:
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
Gast
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 feb 2011, 19:16

Re: bladveer onderhoud

Bericht door Gast » 26 feb 2011, 20:46

Je kunt de bladveren geheel uit elkaar halen, is een hele klus maar dan kun je er goed bij en je kunt ontroesten.

Anders deze bladveer goed schoonmaken met bij dieselolie,
Daarna goed laten drogen en op een stuk plastic leggen.
Dan met een bus kettingspray (voor bijv de motorfiets) in spuiten, gebruik rustig een bus per bladveer.

Enne voor de voorkant.... vervang meteen de bussen even welke er in zitten, deze zijn vaak versleten en als je het toch los hebt vang je 2 vliegen in 1 klap.
Beter een gast die actief is op dit forum, dan een gebruiker welke niet actief is op dit forum.

Als je neus loopt en je voeten ruiken, dan ben je verkeerd om gebouwd.

exionman
Berichten: 231
Lid geworden op: 24 nov 2010, 16:36

Re: bladveer onderhoud

Bericht door exionman » 26 feb 2011, 21:04

Afbeelding
bv. gewoon met duc tape een hoesje maken hij blijft gesmeerd en er komt geen vuil in

Plaats reactie