bladveer onderhoud

Lekke knalpot? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost !
Gebruikersavatar
groest
Berichten: 777
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:32

Re: bladveer onderhoud

Bericht door groest » 26 feb 2011, 21:09

Exionman,

Dit is toch geen oplossing die jarenlang zal meegaan. Ik bedoel, het vet zal toch eens een keer vervangen moeten worden.

Als het dan zover is, dan ben je volgens mij heel wat tijd kwijt om het zelfgemaakte hoesje te verwijderen.

Of zie ik dit niet juist ?
Het was Trabannekom

exionman
Berichten: 231
Lid geworden op: 24 nov 2010, 16:36

Re: bladveer onderhoud

Bericht door exionman » 26 feb 2011, 21:16

een stanleymes om te verwijderen en een nieuwe rol duc tape doet wonderen
als de bladveer er uit is als je het grondig wilt doen is het een misschien 1/2 uur werk

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4204
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: bladveer onderhoud

Bericht door Haiko » 26 feb 2011, 21:18

Mooi werk! Ziet er netjes uit!
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

exionman
Berichten: 231
Lid geworden op: 24 nov 2010, 16:36

Re: bladveer onderhoud

Bericht door exionman » 26 feb 2011, 21:25

je moet overal over nadenken om verbeteringen aan te brengen bv
rubber van de achterklep bij de kombi met bisontix lijmen slierten op je lak gele vlekken enz

Afbeelding

los ik zo op met een gewoon deurrubber op de rol gekocht
scharnieren stellen / rubber stootblokjes stellen / slot afstellen en hij is dicht zelf voor de tuinslang

Gebruikersavatar
groest
Berichten: 777
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:32

Re: bladveer onderhoud

Bericht door groest » 26 feb 2011, 21:45

exionman schreef:een stanleymes om te verwijderen en een nieuwe rol duc tape doet wonderen
als de bladveer er uit is als je het grondig wilt doen is het een misschien 1/2 uur werk

Als de bladveer ......

Dat is natuurlijk de vraag waar het om draaid. Wil je hem smeren als hij er onder uit is of zoals ik al eerder schreef als hij nog onder de wagen zit.

Als je hem er onder uit haalt, dan heb je gelijk: een mes enz......

Maar als je hem er NIET onder uit haalt, dan is het wat ingewikkelder om het tape eraf te halen, maar nog meer om het er weer netjes omheen te krijgen na de smeerbeurt.
Het was Trabannekom

exionman
Berichten: 231
Lid geworden op: 24 nov 2010, 16:36

Re: bladveer onderhoud

Bericht door exionman » 26 feb 2011, 21:52

je moet het vet er niet op smeren , maar tussen de bladen anders heeft het geen zin
dus hij moet er wel geheel uit, en uit elkaar worden gehaald worden

Gebruikersavatar
groest
Berichten: 777
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:32

Re: bladveer onderhoud

Bericht door groest » 26 feb 2011, 22:04

Dat snap ik, dat het ertussen moet.

Kan dat dan niet op de manier die ik gelezen had en ook hier heb weergegeven ?

Lijkt een wat minder tijdrovende manier toch.
Het was Trabannekom

Gebruikersavatar
mel
Berichten: 1007
Lid geworden op: 12 dec 2010, 20:22

Re: bladveer onderhoud

Bericht door mel » 27 feb 2011, 00:27

Er is maar 1 goede manier: er af schroeven en geheel uit elkaar halen...

Reinigen (evt stralen), controleren op breuken en daarna invetten.

En dan weer netjes in elkaar zetten...

Alle andere manieren is prutswerk.... maar dat wist je eigenlijk al... ;)

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4314
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: bladveer onderhoud

Bericht door eeuwige_student » 27 feb 2011, 10:02

En voor de mensen die eraan beginnen, de veer staat onder spanning :-). Maar er zijn diverse methoden om zonder speciaal gereedschap de veer te demonteren. Als de voorste veer er toch afligt, is het wel zo handig om de silentbussen te vervangen. De achterpoten kunnen gelijk gecontroleerd worden op roest, zowel in de ogen van de ophanging, alsmede in de kommen tussen de schokdemperbevestiging en het lagerhuis.

Gebruikersavatar
2802bartje
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2010, 18:43
Locatie: Venlo

Re: bladveer onderhoud

Bericht door 2802bartje » 27 feb 2011, 10:29

Krijg je met dat rode hoesje juist niet meer corrosie? Uiteindelijk komt hier toch vocht en damp bij. Denk aan spleetcorrosie, etc. Als je het open laat, dan droogt het ook weer.

Gr,
Arne
Trabant 601 Limousine "Charlotte"

Plaats reactie