Remleidingen vervangen... ALU of KOPER?

Lekke knalpot? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost !
Gebruikersavatar
TrabiFreak
moderator
Berichten: 614
Lid geworden op: 14 nov 2010, 23:59
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Remleidingen vervangen... ALU of KOPER?

Bericht door TrabiFreak » 15 mar 2011, 17:47

Wat raden jullie aan als vervanging voor oude, slechte leidingen?

ongebruikt aluminium uit oud DDR bestand, of nieuwe naproduktie (volgens mij uit koper)?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Groetjes, Jan Jeroen
Afbeelding

Gebruikersavatar
p60k
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 nov 2010, 15:00
Locatie: Harderwijk

Re: Remleidingen vervangen... ALU of KOPER?

Bericht door p60k » 15 mar 2011, 20:33

Indien mogelijk koper gebruiken. is mijn mening.

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4314
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Remleidingen vervangen... ALU of KOPER?

Bericht door eeuwige_student » 15 mar 2011, 20:41

Geen koper, maar cunifer. Lijkt op koper, maar is het absoluut niet. Koper is volgens mij ook niet meer te krijgen!

Gebruikersavatar
TrabiFreak
moderator
Berichten: 614
Lid geworden op: 14 nov 2010, 23:59
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: Remleidingen vervangen... ALU of KOPER?

Bericht door TrabiFreak » 15 mar 2011, 21:40

volgens Reich-tuning wel.... "Aus Kupfer" betekend volgens mij "uit koper"...

Maar Frank, jij zegt dan ook cunifer/koper?
Afbeelding

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4314
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Remleidingen vervangen... ALU of KOPER?

Bericht door eeuwige_student » 15 mar 2011, 22:21

...."levert uit voorraad alle maten koperen en kopernikkel (cunifer) remleidingen.

Remleiding is bestand tegen de hoge druk die dagelijks vele malen in het remsysteem wordt opgebouwd. In combinatie met het ruime assortiment aan wartels en nippels die ABS op voorraad heeft kunnen zonder problemen alle remdelen worden gecombineerd tot een veilig en betrouwbaar remsysteem.

ABS levert zowel koperen remleiding als de kopernikkelen variant. Beide soorten kunnen binnen een remsysteem door elkaar gebruikt worden. Koperen remleiding is zachter en daardoor makkelijker verwerkbaar. Deze eigenschap heeft echter ook een nadeel: koperen remleiding is kwetsbaarder dan kopernikkel. Zoals de naam als doet vermoeden is een kopernikkel remleiding een legering van koper en nikkel en is een stuk stugger dan een koperen remleiding.

Kopernikkelen remleiding is lastiger te bewerken en voor het buigen is speciaal gereedschap nodig. Voordeel is wel dat deze remleiding langer mee gaat. Doordat kopernikkel nauwelijks corrodeert blijft hij er ook langer mooi uitzien. Daarom kiezen autoliefhebbers vaak voor het monteren van kopernikkel.

De prijs van remleiding is nauw verbonden met de prijs van koper op de wereldmarkt. Daarom wijzigen de prijzen van remleiding vrij vaak. Als de prijs van koper stijgt, stijgen ook de prijzen van remleiding en andersom." (einde citaat)

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4669
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Remleidingen vervangen... ALU of KOPER?

Bericht door ruton » 15 mar 2011, 22:32

Die 'original' aluleidingen zijn bij de montage maar eigenwijze stijve rotdingen.
Koper is buigzamer, bij de montage een stuk gewilliger en het kan meer hebben.

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4204
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Remleidingen vervangen... ALU of KOPER?

Bericht door Haiko » 16 mar 2011, 01:31

gewoon een rol "koper"- remleiding halen bij de autoonderdelenwinkel, nippeltje erop, kraagje persen en hoppa!
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
trabart
Beheerder
Berichten: 1277
Lid geworden op: 18 sep 2010, 17:40
Locatie: zuid limburg
Contacteer:

Re: Remleidingen vervangen... ALU of KOPER?

Bericht door trabart » 16 mar 2011, 10:29

dus, een rol leiding halen en een kraag-pers-ding-apparaatje :P
Afbeelding

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4204
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Remleidingen vervangen... ALU of KOPER?

Bericht door Haiko » 16 mar 2011, 11:15

yep! (de nippels van de oude remleidingen zijn vaak toch prima te her-gebruiken!)
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
mel
Berichten: 1007
Lid geworden op: 12 dec 2010, 20:22

Re: Remleidingen vervangen... ALU of KOPER?

Bericht door mel » 18 mar 2011, 14:24

TrabiFreak schreef:Wat raden jullie aan als vervanging voor oude, slechte leidingen?

ongebruikt aluminium uit oud DDR bestand, of nieuwe naproduktie (volgens mij uit koper)?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Groetjes, Jan Jeroen
Gewoon nieuwe IFA producten als ze ongebruikt zijn vwb remleidingen.

Remslangen allen als ze een Euro keurmerk hebben (+streep op rubber).

En niet ouder zijn dan 2 jaar. Code leesbaar week (36) : jaar (2010) = 3610

Plaats reactie