Stuurhuis afstellen

Lekke knalpot? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost !
Evan_s

Stuurhuis afstellen

Bericht door Evan_s » 17 mei 2011, 12:52

Deze week krijg ik een nieuw stuurhuis binnen.

Axiale speling afstellen is mij duidelijk (whims 5.3.2): onderste moer aandraaien tot een licht contact en vervolgens de contramoer vastdraaien.

Maar hoe de radiale speling af te stellen is mij niet helemaal duidelijk. Kan iemand mij helpen met een (korte) how-to?

ruton
moderator

Re: Radialspiel afstellen

Bericht door ruton » 17 mei 2011, 14:56

Afbeelding
Met die drevel tik je tegen de kantelen van de kroon aan het bovenste uiteinde van de Exzenterbuchse F7-19.
Daarvoor moet je wel eerst de twee borgschroeven F7-23 los draaien.

Evan_s

Re: Stuurhuis afstellen

Bericht door Evan_s » 17 mei 2011, 16:02

Ok, hoe weet ik wanneer deze goed staat?

Rechtsom = vast; linksom = losser?

ruton
moderator

Bericht door ruton » 17 mei 2011, 17:12

Afbeelding
Exzenterbuchse is een excentrische bus. Normaal gaat zoiets als zijnde 'niet in het midden/uit het lood' de afvalbak in, maar in dit geval is het bewust.

Met deze bus stel je dus af hoe diep de tanden van de stuurkolom F7-17 in de tandheugel F7-9 grijpen.
En als er op die kroon geen markering zit en je het ook niet van de zijkant kunt bekijken, is het dus een kwestie van proberen of je beter linksom danwel rechtsom tikt.

Ben wel blij dat je me dit vraagt, want ik heb er altijd diagonaal overheen gelezen en heb me er nooit echt in verdiept wat er nou in WHIMS 5.2.3 staat.

Evan_s

Bericht door Evan_s » 17 mei 2011, 17:28

Ah, dank! Het kwartje begint al te vallen! Maar hoe merk ik aan de besturing dat de radiale speling voldoende/goed is afgesteld?

Ook eventuele tips mbt. het in- en uitbouwen van het stuurhuis zijn overigens welkom.
Laatst gewijzigd door Evan_s op 19 mei 2011, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 17 mei 2011, 17:38

Als je het tijdens het sturen hoort knarsen, zit je te dicht op de tandheugel. "gaat vanzelf over"...
Teveel losse slag is te ver er vanaf.
Dat je het stuurwiel zelf wat kunt optillen, staat daar geheel los van. Het gaat immers om het andere uiteinde van de stuurkolom.

Evan_s

Bericht door Evan_s » 19 mei 2011, 15:22

Zojuist een (niet eens gereviseerd, maar nieuw!) stuurhuis binnen gekregen + wat nieuwe silentbussen. Uitstekende prijzen via de IFAvereniging! Meteen maar mee aan de slag.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Evan_s op 19 mei 2011, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Evan_s

Bericht door Evan_s » 19 mei 2011, 21:19

Aaargh... :x :x Heb de boel ingebouwd, maar het stuur staat nu (met de banden rechtuit) zo'n 2/3e slag linksom. Ik dacht dat dit ws wel op te lossen zal zijn met de uitlijning via de spoorstangen, maar ik vermoed dat dit teveel is.

Stel, het stuur wordt met uitlijning via de spoorstangen weer in het midden gezet. Dan kan ik linksom nog maar 5/6e slag en rechtsom bijna anderhalve slag.. Niet goed denk ik.

Lees ik net het reparaturhandbuch 4.1.3 ipv de whims, staat er dat eerst de middelstand ingesteld moet worden op het stuurhuis:
In der Mittelstellung der Zahnstange muss die eingefräste Nut in der Ritzelwelle nach unten stehen. Die Mittelstellung wird eingestellt, indem man die Zahnstange 70 mm auf der linken Seite aus dem Gehäuse herausstehen lässt.
Heb wel gelet op de 70mm, maar aangezien ik het stuur niet anders kon vastzetten dacht ik dat het zo goed was. Hoop niet dat ik weer de hele zooi moet uitbouwen want het is mij niet helemaal duidelijk hoe dit afgesteld kan worden.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 19 mei 2011, 21:28

heel simpel. Het asje uit het stuurhuis waarop je de stuurstang hebt vastgeschroefd kan je demonteren. Vervolgens draai je hem een paar tandjes en plaats je het terug!

Evan_s

Bericht door Evan_s » 19 mei 2011, 21:48

Waar kan ik 'em loshalen? Kan de Exzenterbuchse eruit getrokken worden oid?

Dat zou betekenen: de 2 boutjes met sleutel 10 losdraaien en aan het stuur trekken en recht draaien, vervolgens 7 cm op de zahnstange instellen (rechts op het stuurhuis, vanaf de voorkant van de auto gezien). Daarna de axiale en radiale speling opnieuw controleren.

Of is dit te simpel gedacht danwel compleet mis?

Plaats reactie