Stuurhuis afstellen

Lekke knalpot? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost !
Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4314
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Stuurhuis afstellen

Bericht door eeuwige_student » 20 mei 2011, 08:52

Nee goed gedacht. In geval van nood kan het zelfs in gemonteerde toestand.

Evan_s
Berichten: 1566
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: Stuurhuis afstellen

Bericht door Evan_s » 20 mei 2011, 13:51

Ik zat nog even een explosietekening van de stuurinrichting te bekijken en een ander idee gekregen: stuur loshalen en 180 graden draaien, zit vast met een pin dus is een halve slag te verdraaien. De rest (+/- 30 graden) met de uitlijning oplossen.

Afbeelding

Straks even proberen of dat lukt.

Gebruikersavatar
trabart
Beheerder
Berichten: 1277
Lid geworden op: 18 sep 2010, 17:40
Locatie: zuid limburg
Contacteer:

Re: Stuurhuis afstellen

Bericht door trabart » 20 mei 2011, 15:01

blijf je dan toch niet t probleem houden dat je linksom een andere draaicirkel hebt dan rechtsom ??
Afbeelding

Evan_s
Berichten: 1566
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: Stuurhuis afstellen

Bericht door Evan_s » 20 mei 2011, 15:11

Een klein beetje nog, maar aanzienlijk minder.

Evan_s
Berichten: 1566
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: Stuurhuis afstellen

Bericht door Evan_s » 20 mei 2011, 15:36

Ik heb nog even geprobeerd de tandjes te verstellen op m'n oude stuurhuis. Is prima te doen, dus ik ga alsnog voor deze approach.

Waarschijnlijk kom ik ook een middagje langs in Epse. Kan iemand van hier met meer sleutelervaring daar even naar de afstelling van m'n stuurhuis kijken? Zou zonde zijn als 'ie te snel slijt door een verkeerde afstelling.

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4314
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Stuurhuis afstellen

Bericht door eeuwige_student » 20 mei 2011, 15:56

Als je het met de tanden gaat doen, kan je de 30 graden meestal ook bijstellen tot een graad of 5 afwijking. Het lastigste is het afstellen van het stuurhuis. Als het los is, kan je de speling makkelijker voelen en weet je ook gelijk of het niet net te strak staat. Gemonteerd is dit iets lastiger.

Evan_s
Berichten: 1566
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: Stuurhuis afstellen

Bericht door Evan_s » 21 mei 2011, 13:36

Zo, het is gelukt :)

Na het weekend uitlijnen, smeren, en na het smeren opnieuw de speling opnieuw controleren (fusees gaan vrij stroef, kan na het smeren ervan beter voelen of het stuurhuis niet te strak staat afgesteld, lijkt me).

Gebruikersavatar
mel
Berichten: 1007
Lid geworden op: 12 dec 2010, 20:22

Re: Stuurhuis afstellen

Bericht door mel » 21 mei 2011, 17:58

Evan_s schreef:Ik heb nog even geprobeerd de tandjes te verstellen op m'n oude stuurhuis. Is prima te doen, dus ik ga alsnog voor deze approach.

Waarschijnlijk kom ik ook een middagje langs in Epse. Kan iemand van hier met meer sleutelervaring daar even naar de afstelling van m'n stuurhuis kijken? Zou zonde zijn als 'ie te snel slijt door een verkeerde afstelling.
"een middagje ......" .... ?

Evan_s
Berichten: 1566
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: Stuurhuis afstellen

Bericht door Evan_s » 21 mei 2011, 18:03

Heb helaas al meerdere dingen gepland dat weekend, dus een heel weekend gaat me niet lukken. Wil nog wel even Trabi's kijken, dus kom zaterdagmiddag even langs pruttelen. Had ook graag bij de Balkrit willen zijn volgende week, maar ben dan aan het zeilen in het Friese.

Opzich geen straf allemaal :) Maar loop wel steeds Trabant aangelegenheden mis..

Gebruikersavatar
Andries
moderator
Berichten: 1236
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:50
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: Stuurhuis afstellen

Bericht door Andries » 21 mei 2011, 18:47

In het Friese is ook een groot magazijn met wat Trabant-spul
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1982, Citroën Traction Avant 1955, 2xHMW 1956

Plaats reactie