Richtingaanwijzers vallen uit

Werken je lampjes niet meer? Doet je ruitenwisser het niet? Vraag hier hulp !
Plaats reactie
JoostB

Richtingaanwijzers vallen uit

Bericht door JoostB »

Hallo collega trabi-fans,
Wanneer ik de richtingaanwijzers aanzet, knipperen die 3à4 keren normaal, en dan stoppen ze ermee. (Dit gebeurd zowel als ik naar links pink, als naar rechts).
Het gekke is, wanneer ik mijn vier richtingaanwijzers tegelijk aanzet, dan vallen ze niet stil. Dit werkt dus wel correct.
(Getest met volle batterij, een draaiende motor)

Is iemand dit probleem al eens tegengekomen?
Groetjes uit Antwerpen.
Joost
ruton
moderator

Re: Richtingaanwijzers vallen uit

Bericht door ruton »

JoostB schreef: 14 feb 2020, 07:48 Bedankt voor de tips.
Ik heb de lampjes, zekering en knipperautomaat (blinkgeber) vervangen (Achiel Olbrechts in Sint Katelijne Waver heeft werkelijk nog alle onderdelen liggen), en nu werkt alles.
Dat heeft dan niet al te lang geduurd.

Ik doe even een poging tot meedenken:
Elektriek is niet mijn ding, maar mijn eerste gedacht is: als de pinkers vanuit de stuurkolom worden aangezet, doen ze het 'niet', en vanuit de alarmlichtschakelaar doen ze het wel.
Kijk ik dan naar het schema achterin in WHIMS, dan zie ik dat er een wit/zwart kabeltje via de Leitungsverbinder (LV 6) de contacten 49a van de de Blinkgeber en de stuurschakelaar met elkaar verbindt. Daar kan een contact zwak zijn.

Ik weet niet of de blinkgeber een tonnetje is dat stroom verzamelt en die in stootjes weer afgeeft, en dan zonder bijvullen na vier stootjes leeg is. Indien zo, dan krijgt die via de alarmlichtschakelaar dus wel voldoende stroom en via de stuurkolom niet.

Dat 3 à4 keer normaal knipperen, kun je dat direct na elkaar herhalen, of moet je dan wachten totdat die weer is 'opgeladen'?

Dan zijn er nog de 'usual suspects' als een los massacontact en of de blinkgeber goed om hangt.
huub

Bericht door huub »

De Trabant knipperlicht handles zijn berucht om de slechte contacten....
Waarschijnlijk zijn de contacten ingebrand/vuil.
Je kunt het beste de handle even uitbouwen ( 2x m3 boutjes ) en de contacten schoonmaken. ( knipperlicht gedeelte )
Ik gebruik hiervoor een contactvijltje. Instrumentenmaker vijltjes kunnen ook of zelfs een vingernagelvijltje ( mits niet te vuil ). De laatstgenoemde slijt wel erg snel. Verbuig zo min mogelijk de contactveren.
Daarna een droog reepje niet glanzend papier ( stukje A 4 oid )tussen de gesloten contacten wrijven om de contactpuntjes helemaal schoon te maken.
Succes..
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar »

De simpele uitleg:
De blinkgeber is een bimetaal dat steeds opwarmt en afkoelt. De tijd die dat opwarmen en kost is de tijd tussen aan en uit.
Zodra die warm is, maakt het relais contact en het bimetaal koelt af.

De ingewikkeldere uitgebreide uitleg, die daarop volgt:
Die tijd van opwarmen wordt bepaald door de weerstand in je knipperlampen en door de vaste weerstand die in het relais zit.

Het opwarmen gebeurt doordat er in het relais een hittedraad zit die in serie staat met je knipperlichten.
Door dat hittedraad en de vaste weerstand wordt de stroom als het ware "tegen gehouden". En warmen daardoor eigenlijk alleen maar op.

Zodra het bimetaal warm genoeg is, maakt het contact met de spoel van de magneet en trekt de magneet het relais aan. Hierdoor wordt het opwarmdraadje en de weerstand in het relais in principe uitgeschakeld en kunnen de lampjes wel gewoon aan.

Als het bimetaal weer afkoelt, wordt het contact met de magneetspoel weer verbroken en begint het opwarmen opnieuw.

Dit is dus ook de reden waarom met te lichte wattage lampen (zoals LED) of een kapotte lamp, het ineens allemaal sneller gaat knipperen.
De totale weerstand is te laag. Waardoor dat opwarmen veel sneller gaat.

Wat kan het probleem zijn:
Als je knipperlicht dus goed werkt wanneer de alarmlichtknop wordt gebruikt, maar niet goed bij het normaal gebruik van de richting-aanwijzers is hoogstwaarschijnlijk de weerstand van de knipperlichten juist te hoog. Daardoor kan het bimetaal niet worden opgewarmd.

Die warmte "verdwijnt" ergens in een slechte verbinding of een deels kapotte lamp
Je kent vast wel het kerstlampje in de serie dat niet brand, maar wel stroom doorgeeft en heet wordt, dat is hetzelfde idee.

Dit kan komen door slechte massaverbindingen (een bekende kwaal bij oude auto's) Of doordat het knipperlichtrelais zelf niet in al te beste staat meer is, waardoor de weerstand anders is als voorheen. Die dingen verouderen soms en kunnen ook gewoon kapot.
En het kan dus nog zijn dat 1 van je lampen te veel weerstand heeft. Maar dan zal het probleem zich maar aan 1 kant voordoen.
En zoals Huub aangeeft, kan het ook in de contacten van je knipperlichthendel zitten.

Al zitten de meeste van die hendels met 4 schroeven vast en kun je eerst de stuurkolom-kappen demonteren voor je er goed bij komt.
De 2 schroefjes methode is alleen het oude type zonder stuurkolom-kappen
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
JoostB

Bericht door JoostB »

Inderdaad, ruton, het is me pas opgevallen, wanneer ik ook effectief ben beginnen rondrijden.

Aan allen,
Ik weet dus wat me te doen staat: lampjes vervangen, stuurschakelaar kuisen, blinkgeber vervangen, een massacontacten nakijken.
💪
huub

Bericht door huub »

Succes..
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar »

Begin met het opkuisen van je massacontaten. Werkt dat niet, doe je die van je stuurschakelaar. Daarna zou je eventueel lampjes kunnen vervangen en als dat nog niet werkt pas de blinkgeber zelf.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
ruton
moderator

Bericht door ruton »

Lampjes vervangen is nergens voor nodig: die knipperen. Maar er is iets dat ze dat maar drie of vier keer laat doen.

Wat trabantenaar zegt: (massa)contacten schoonmaken. Bij mijn P60 wilde de ontsteking niet, terwijl we alles hadden doorgemeten etc. Toen maar eens nieuwe stekkers op de draadjes: dat hielp.
Plaats reactie