elektrische schakeling als een amerikaan

Werken je lampjes niet meer? Doet je ruitenwisser het niet? Vraag hier hulp !
tijs

elektrische schakeling als een amerikaan

Bericht door tijs » 21 mar 2012, 17:23

Het zal vast niet moeilijk zijn.... en ik kan best een wat solderen etc... maar er zijn hier volgens mij nogal wat "gekken" die zeer handig zijn met elektronica en dan dus ook vast voor mij in 5 minuten een schakeling kunnen bedenken zodat ik mijn achterlichten als een amerikaan kan hebben.

Ik bedoel dus, dat ik eigenlijk mijn remlichten ook als knipperlicht wil gaan gebruiken.
(in praktijk zal ik de fitting voor het knipperlicht vervangen voor een van een remlicht, en zo de hele unit gebruiken, icm met een volledig rood glas)

ik zat zelf te denken om de + welke na de het knipperlicht relais komt aan de remlichten te hangen.
en in de + draad van de remlichten een breek contact te zetten welke schakelt op het knipperlicht signaal, zodat als ik aan het remmen ben, het "remlicht" aan de kant waar ik dan ook het knipperlicht wil gebruiken begint te knipperen.

klopt dit een beetje? of is hier een veeeeel betere oplossing voor?

(er komen dan dus effectief gezien 2 plus draden uit op het + contact van de fitting van het remlicht, omdat ik natuurlijk ook wil kunnen knipperen als ik de rem niet gebruik)

Haiko
moderator

Re: elektrische schakeling als een amerikaan

Bericht door Haiko » 21 mar 2012, 18:35

Sorry, maar ik zie hier even het nut niet van in. :roll:

Je wilt achter dus ook rode knipperlichten? Dan kun je beter gewoon een compleet rood achterlicht glas zoeken. Maar als je dan toch een lampje wilt combineren, zoek dan een bulb op die 2x21W heeft, al weet ik niet of die er zijn...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Erik

Bericht door Erik » 21 mar 2012, 19:42

Of compleet oranje achterlichtglazen, die zijn er namelijk ook ;)
vr. 6-6-2014 t/m ma. 9-6-2014 --- 21e Trabantweekend 2014

Uit de hand gelopen hobby, 6 Trabanten en een Qek

Ostmobile.nl - de plek voor Trabant en IFA fans (met kennisbank vol pdf documenten)

tijs

Bericht door tijs » 21 mar 2012, 21:08

ik wil niet alleen een rood knipper licht, ik wil dat de hele unit zowel als knipperlicht als remlicht functioneerd. en daarbij het knipperlicht dan dus ook rood geworden is.
dit doe ik dan uiteraard door een rood glas te gebruiken.

mel

Bericht door mel » 21 mar 2012, 21:09

Koop een Amerikaan ................... :cry:

ErikvG

Bericht door ErikvG » 21 mar 2012, 21:28

In een amerikaan heeft de richtingaanwijzerschakelaar stiekum 2 wisselschakelaars aan boord. de extra schakelaar schakelt een relais waardoor de remlichtlamp van remlicht naar knipperlicht omschakelt. Als je zo een schakelaar hebt is het simpel.
Als je dit op een enkelvoudige schakelaar wilt, dan heb je 2 aparte wisselrelais per kant nodig en 2 diodes (anders gaat het knipperlampje vóór ook mee met het remlicht)

Een probleem kan zijn als het remlichtlampje een ander vermogen heeft dan het origineel.
Het is voor de blinker nogal belangrijk dat het juiste vermogen erop aangesloten is anders knippert hij te snel, te langzaam of helemaal niet. (eventueel compenseren met het lampje vóór)

Ik zal als ik even tijd kan vinden een schema tekenen voor je maar je doet de originele bedrading wel geweld aan.
Valves! Who needs Valves?

tijs

Bericht door tijs » 21 mar 2012, 21:38

mel schreef:Koop een Amerikaan ................... :cry:
haha, sorry, ik ben niet zoo purist als veel andere... nee ik wil er geen circuit attractie van maken, maar vind het mooier, als je toch een compleet rode achterlamp unit hebt, dat deze in het geheel meedoet.

Erik, bedankt alvast voor het goeie idee, de diode lijkt me inderdaad belangrijk! haha, zou wel appart zijn, remlichten voor hebben :D

de wattages is inderdaad iets om over na te denken, ik zou dus eigenlijk een "remlicht" lampje moeten hebben dat hetzelfde vermogen heeft als het knipperlicht.
wat de bedrading betreft, ben ik best bereid hier dikkere kabels op te zetten als de originele dat niet zouden trekken, maar zie eigenlijk niet waarom dat niet zou zijn..
ben niet echt bang om in een kabelboom te knippen verder, zo ingewikkeld is die van een trabantje niet gelukkig :D

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 21 mar 2012, 21:53

remlicht = 21W
Knipperlicht = 21W
achterlicht = 10W

Als je 2x21W combineert, ben ik benieuwd of je het verschil ziet als het tegelijkertijd gaat branden...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

tijs

Bericht door tijs » 21 mar 2012, 22:24

ik combineer geen 2x 21w ;) het is juist goed dat ze gelijk zijn, dat zorgt het in elk geval dat ze niet extreem snel gaan knipperen... hooguit langzaam, omdat ik 2 lampen achter wil laten knipperen... maar dat is dan misschien wel voor af te vangen...

achterlicht blijft gewoon 10w... en remmen blijft gewoon op 21w...

wido-foto
Contacteer:

Bericht door wido-foto » 21 mar 2012, 23:32

Mag ik ff inbreken in dit topic? Ik loop al een tijdje met het idee om LED achterlichten te bouwen, compleet nieuwe unit, waarom? LED's zijn feller dan gewone lampies, gaan langer mee, energiezuiniger... Zijn hier voorbeelden van?
Oude liefde roest niet!!!

Plaats reactie