welk soort accu
welk soort accu
hallo,
ik ben bezig om mijn trabant technisch op te knappen.
nu ben ik er achter gekomen dat mijn accu is overleden.
probleem is dat er op de accu niets te vinden is over hoeveel volt en hoeveel ampere de accu is.
ik ben er inmiddels wel achter gekomen dat aales in de auto 12 volt is.
wie kan mij vertellen welk ampere accu ik nodig heb.
ik ben bezig om mijn trabant technisch op te knappen.
nu ben ik er achter gekomen dat mijn accu is overleden.
probleem is dat er op de accu niets te vinden is over hoeveel volt en hoeveel ampere de accu is.
ik ben er inmiddels wel achter gekomen dat aales in de auto 12 volt is.
wie kan mij vertellen welk ampere accu ik nodig heb.
Re: welk soort accu
Alles vanaf 36 Ah volstaat.
Re: welk soort accu
top dank je wel,
dan kan ik snel aan de slag om te kijken of alles nu goed werkt.
dan kan ik snel aan de slag om te kijken of alles nu goed werkt.
- trabart
- Beheerder
- Berichten: 1277
- Lid geworden op: 18 sep 2010, 17:40
- Locatie: zuid limburg
- Contacteer:
Re: welk soort accu
let alleen even op de plaats van de aansluit-polen op de accu !
Moeten aan voorkant staan (niet aan schutbord kant) en vervolgens moet je natuurlijk niet plus en min verwisseld hebben.
Moeten aan voorkant staan (niet aan schutbord kant) en vervolgens moet je natuurlijk niet plus en min verwisseld hebben.

Re: welk soort accu
Tot op zekere hoogte.ruton schreef:Alles vanaf 36 Ah volstaat.
Als de accu te zwaar is krijgt de dynamo hem niet vol en dat is ook niet goed voor een accu.
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1982, Citroën Traction Avant 1955, 2xHMW 1956
Re: welk soort accu
Andries wat zou je adviseren. Zo laag mogelijk neem ik aan dan. Hoeveel amp. Maximaal
Re: welk soort accu
Iets meer als 36 kan geen kwaad, 60 is eigenlijk teveel mits je een zwaardere dynamo hebt. Maar je bent ook afhankelijk van de maten van je accubak. Hoe zwaarder de accu, hoe groter zijn bakkie.
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1982, Citroën Traction Avant 1955, 2xHMW 1956
Re: welk soort accu
Mogelijk verklaart dit dat die twee zwaardere* accu's die ik ooit had eerder de geest gaven dan ik verwachtte.Andries schreef:Tot op zekere hoogte.ruton schreef:Alles vanaf 36 Ah volstaat.
Als de accu te zwaar is krijgt de dynamo hem niet vol en dat is ook niet goed voor een accu.
*Ik weet niet meer of ze 45Ah of 54Ah waren. Ik weet wel dat het bij zware vorst sleuteltje erin en wegrijden was, waar de buren stonden te hannesen met startkabels.
- trabant601
- Berichten: 913
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 20:04
- Locatie: Soest
Re: welk soort accu
ik gebruik 45 ah in al mijn trabantjes zonder problemen .
Gros Trabant Service
Gebruikt en nieuw onderdelen, reparaties, en APK .
http://gros-trabant-service.webnode.nl/
https://www.facebook.com/groups/Trabant ... Nederland/
Gebruikt en nieuw onderdelen, reparaties, en APK .
http://gros-trabant-service.webnode.nl/
https://www.facebook.com/groups/Trabant ... Nederland/
Re: welk soort accu
Toch ... ik vind het lastig te verklaren hoe het komt dat een zwaardere accu niet zou opladen. Ik kan mijn 36Ah accu prima opladen met een ladertje van nog geen 1 amp (al duurt dat in theorie 36 uur).
Bij het laden moet je immers de energie aanvullen die je met starten hebt verbruikt. Daar zit het verschil dus niet. De generator levert zat om een paar amperes aan de accu te leveren, zeker als je geen licht aan hebt...
Bovendien zal de zwaardere accu een betere vonk tijdens de start geven waardoor de motor eerder aanslaat en er dus minder energie voor de start wordt gebruikt.
Accu's gaan volgens mij vooral stuk door slechte spanningsregelaars en slechte massa en dat soort dingen. (en na 5 jaar zowiezo naar de stort)
Bij het laden moet je immers de energie aanvullen die je met starten hebt verbruikt. Daar zit het verschil dus niet. De generator levert zat om een paar amperes aan de accu te leveren, zeker als je geen licht aan hebt...
Bovendien zal de zwaardere accu een betere vonk tijdens de start geven waardoor de motor eerder aanslaat en er dus minder energie voor de start wordt gebruikt.
Accu's gaan volgens mij vooral stuk door slechte spanningsregelaars en slechte massa en dat soort dingen. (en na 5 jaar zowiezo naar de stort)
Valves! Who needs Valves?