ombouwen naar twaalf volt...

Werken je lampjes niet meer? Doet je ruitenwisser het niet? Vraag hier hulp !
hommel84
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 mar 2013, 18:22
Locatie: Duiven

ombouwen naar twaalf volt...

Bericht door hommel84 »

Dag allen!

Ik kreeg van de vriendelijke man van Trabi-World (net als van Theo overigens) het advies
Mijn Trabi om te gooien naar twaalf volt , hij noemde op wat ik moest vervangen maar ben het kwijt .

Dus kan iemand mij een lijstje van zaken geven , dan kan ik uitzoeken hoeveel euros t me gaat kosten

Grtn Jos
Trabant, kleinwagen mit großer zukunft

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4900
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: ombouwen naar twaalf volt...

Bericht door ruton »

Wat heb je gevraagd dat je dit advies krijgt?

In essentie vervang je naast de accu alle lampen en verbruikers en omvormers (bobines).
Al kun je de 6V startmotor prima in een 12V systeem laten zitten. De 6V bedrading is dikker vanwege het hogere Ampèrage. Die kun je ook laten zitten. Ook ga je van een GLM naar een DLM en dat betekent een paar draadjes verleggen omdat de regelaar niet meer naast de accu zit, maar op de LiMa.


Maar iets anders: je had toch een 87'er?

Gebruikersavatar
ErikvG
Berichten: 776
Lid geworden op: 17 mar 2012, 09:24
Locatie: Hilversum

Re: ombouwen naar twaalf volt...

Bericht door ErikvG »

D 6voltjes worden zeldzaam... Maar ik hou vol!

Suc6 met de ombouw
Valves! Who needs Valves?

hommel84
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 mar 2013, 18:22
Locatie: Duiven

Re: ombouwen naar twaalf volt...

Bericht door hommel84 »

@ruton Ik heb eigenlijk niets gevraagd we stonden te praten en hij adviseerde het ,
Ik heb overigens een 68'er dunne b stijl en geen roostertje in de c stijl alleen in 88 is er een ander blok in gekomen
Dus ik meng 1:50

@erikvg ik oriënteer me he voorlopig is 6 nog prima hoor!

Grtn Jos
Trabant, kleinwagen mit großer zukunft

Gebruikersavatar
oldschool
Berichten: 1137
Lid geworden op: 18 nov 2010, 21:17
Locatie: bocholtz

Re: ombouwen naar twaalf volt...

Bericht door oldschool »

Ik wilde vroeger ook alles ombouwen, ben nu ook van het originele! Was bij mij een fase. De nieuwe blijft helemaal origineel, ik zou hem mooi 6 volt laten!

hommel84
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 mar 2013, 18:22
Locatie: Duiven

Re: ombouwen naar twaalf volt...

Bericht door hommel84 »

Ik heb me een beetje laten leiden door het feit dat er twee mensen waren die zo uit t niks zeiden oh heb je zes bouw maar om scheelt ellende , maar als straks de nieuwe startmotor eronder hangt en hij loopt weer naar behoren zal ik nog eens achter mn oor krabben
Trabant, kleinwagen mit großer zukunft

Gebruikersavatar
ErikvG
Berichten: 776
Lid geworden op: 17 mar 2012, 09:24
Locatie: Hilversum

Re: ombouwen naar twaalf volt...

Bericht door ErikvG »

Het 'grote nadeel' van 6 volt is dat alle elektrische stromen twee keer zo groot zijn. Je moet er voor zorgen dat je regelmatig alle bekabeling naziet op goed contact.
Na de winter had ik 1 volt spanningsverlies tussen de - van de accu en het massapunt van de ontsteking.

Een 6 V is veel gevoeliger voor spanningsverlies dan een 12 V en vraagt wat meer aandacht op dit punt. Ik maak steeds in de lente het boeltje los , maak het schoon en goed vast en spuit het in met blanke isolatielak

Checkpoints:
- de accupolen (en de accu zelf)
- alle bedrading tussen de generator en de spanningsregelaar
- massakabel tussen de - van de accu en het motorblok (eventueel de aluminium kabel vervangen voor een koperen)
- massakabeltje tussen het motorblok en het chassis (onder voorste motorsteun rechts)
- dikke kabels naar contactslot en lichtschakelaar


Als dit allemaal picobello is dan heb je geen problemen met 6 volt

Wel zorgen dat je een complete 6 v lampenset bij je hebt!

http://www.autolampen.nl/particulier/index.php
Valves! Who needs Valves?

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4339
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: ombouwen naar twaalf volt...

Bericht door eeuwige_student »

Bij een originele 68er zou ik het niet snel ombouwen. Bij goed onderhoud is 6 volt ook betrouwbaar. Als alles is versleten en toch vervangen moet worden is het een ander verhaal. Ik heb zelf meer dan 20000km in 1 jaar op 6 volt gereden. Bij min 10 sloeg de auto gewoon aan.

Gebruikersavatar
ErikvG
Berichten: 776
Lid geworden op: 17 mar 2012, 09:24
Locatie: Hilversum

Re: ombouwen naar twaalf volt...

Bericht door ErikvG »

Mijn lichten eens vergeten en na 3 uur de auto gestart.... feilloos!
Valves! Who needs Valves?

hommel84
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 mar 2013, 18:22
Locatie: Duiven

Re: ombouwen naar twaalf volt...

Bericht door hommel84 »

Kijk ! Dit zijn adviesen waar ik gelukkig van word ,
lampen en zekeringen heb ik bij me.

En die check punten ga ik zeker nakijken!

Denk dat ik bij de 6v. Mohikanen blijf horen haha
Trabant, kleinwagen mit großer zukunft

Plaats reactie