Pagina 1 van 2

ombouwen naar twaalf volt...

Geplaatst: 23 aug 2013, 14:39
door hommel84
Dag allen!

Ik kreeg van de vriendelijke man van Trabi-World (net als van Theo overigens) het advies
Mijn Trabi om te gooien naar twaalf volt , hij noemde op wat ik moest vervangen maar ben het kwijt .

Dus kan iemand mij een lijstje van zaken geven , dan kan ik uitzoeken hoeveel euros t me gaat kosten

Grtn Jos

Re: ombouwen naar twaalf volt...

Geplaatst: 23 aug 2013, 15:52
door ruton
Wat heb je gevraagd dat je dit advies krijgt?

In essentie vervang je naast de accu alle lampen en verbruikers en omvormers (bobines).
Al kun je de 6V startmotor prima in een 12V systeem laten zitten. De 6V bedrading is dikker vanwege het hogere Ampèrage. Die kun je ook laten zitten. Ook ga je van een GLM naar een DLM en dat betekent een paar draadjes verleggen omdat de regelaar niet meer naast de accu zit, maar op de LiMa.


Maar iets anders: je had toch een 87'er?

Re: ombouwen naar twaalf volt...

Geplaatst: 23 aug 2013, 23:08
door ErikvG
D 6voltjes worden zeldzaam... Maar ik hou vol!

Suc6 met de ombouw

Re: ombouwen naar twaalf volt...

Geplaatst: 24 aug 2013, 08:59
door hommel84
@ruton Ik heb eigenlijk niets gevraagd we stonden te praten en hij adviseerde het ,
Ik heb overigens een 68'er dunne b stijl en geen roostertje in de c stijl alleen in 88 is er een ander blok in gekomen
Dus ik meng 1:50

@erikvg ik oriënteer me he voorlopig is 6 nog prima hoor!

Grtn Jos

Re: ombouwen naar twaalf volt...

Geplaatst: 24 aug 2013, 13:19
door oldschool
Ik wilde vroeger ook alles ombouwen, ben nu ook van het originele! Was bij mij een fase. De nieuwe blijft helemaal origineel, ik zou hem mooi 6 volt laten!

Re: ombouwen naar twaalf volt...

Geplaatst: 24 aug 2013, 14:09
door hommel84
Ik heb me een beetje laten leiden door het feit dat er twee mensen waren die zo uit t niks zeiden oh heb je zes bouw maar om scheelt ellende , maar als straks de nieuwe startmotor eronder hangt en hij loopt weer naar behoren zal ik nog eens achter mn oor krabben

Re: ombouwen naar twaalf volt...

Geplaatst: 24 aug 2013, 15:27
door ErikvG
Het 'grote nadeel' van 6 volt is dat alle elektrische stromen twee keer zo groot zijn. Je moet er voor zorgen dat je regelmatig alle bekabeling naziet op goed contact.
Na de winter had ik 1 volt spanningsverlies tussen de - van de accu en het massapunt van de ontsteking.

Een 6 V is veel gevoeliger voor spanningsverlies dan een 12 V en vraagt wat meer aandacht op dit punt. Ik maak steeds in de lente het boeltje los , maak het schoon en goed vast en spuit het in met blanke isolatielak

Checkpoints:
- de accupolen (en de accu zelf)
- alle bedrading tussen de generator en de spanningsregelaar
- massakabel tussen de - van de accu en het motorblok (eventueel de aluminium kabel vervangen voor een koperen)
- massakabeltje tussen het motorblok en het chassis (onder voorste motorsteun rechts)
- dikke kabels naar contactslot en lichtschakelaar


Als dit allemaal picobello is dan heb je geen problemen met 6 volt

Wel zorgen dat je een complete 6 v lampenset bij je hebt!

http://www.autolampen.nl/particulier/index.php

Re: ombouwen naar twaalf volt...

Geplaatst: 24 aug 2013, 21:17
door eeuwige_student
Bij een originele 68er zou ik het niet snel ombouwen. Bij goed onderhoud is 6 volt ook betrouwbaar. Als alles is versleten en toch vervangen moet worden is het een ander verhaal. Ik heb zelf meer dan 20000km in 1 jaar op 6 volt gereden. Bij min 10 sloeg de auto gewoon aan.

Re: ombouwen naar twaalf volt...

Geplaatst: 24 aug 2013, 21:53
door ErikvG
Mijn lichten eens vergeten en na 3 uur de auto gestart.... feilloos!

Re: ombouwen naar twaalf volt...

Geplaatst: 25 aug 2013, 11:08
door hommel84
Kijk ! Dit zijn adviesen waar ik gelukkig van word ,
lampen en zekeringen heb ik bij me.

En die check punten ga ik zeker nakijken!

Denk dat ik bij de 6v. Mohikanen blijf horen haha