Pagina 2 van 3

Re: 6V Accu

Geplaatst: 10 mei 2016, 18:21
door ruton
Haiko schreef:Als ik jou was zou ik ergens anders gaan zoeken naar een 6V accu en die Chris lekker chris laten zijn... Als ie al niet weet dan de meeste oldtimers ook 6v kunnen hebben, zou ik verder zoeken... strax levert ie je een brommer accu.
Goed idee. Bij behoefte kun je die Chris dit linkje sturen: http://www.trabant-original.de/trsort/1983.html
alwaar hij onderstaande kan vinden:
07 /1983 Q03 / elektrische Anlage /Umstellung der Bordspannung von 6 V in 12 V
aldus de SRI 525 (Sachsenring Informationsblatt).

Re: 6V Accu

Geplaatst: 10 mei 2016, 21:01
door Haiko
bovendien maakt het helemaal niets uit in welke auto die 6v accu komt... als je de juiste bestelt, moet het goedkomen.

Re: 6V Accu

Geplaatst: 10 mei 2016, 21:10
door eeuwige_student
Ach, liever iemand die aangeeft dat hij het niet weet / kent, dan iemand die maar wat doet.

Re: 6V Accu

Geplaatst: 10 mei 2016, 22:34
door ruton
Anders zeg je dat je een Tatra 603 hebt. Ik meen dat bij die walvis de accumassa netjes werd verdeel over twee 6 Volt accu's, een links en een rechts!

Re: 6V Accu

Geplaatst: 11 mei 2016, 08:40
door eeuwige_student
Het belangrijkste is het aanta ah, het type pol en de locatie van de pluspol. Voor de rest is het universeel.

Re: 6V Accu

Geplaatst: 11 mei 2016, 11:18
door ruton
Om toch nog iets aan die accudienst te hebben even een plaatje van ze geleend:
Afbeelding
De min-pool zit bij een zesvoltaccu achteraan en is dan bij gesloten motorklep van buiten zichtbaar en de plus-pool zit hier verder naar voren onder de motorkap en is zo beter tegen de regen beschermd.

Re: 6V Accu

Geplaatst: 12 mei 2016, 10:26
door rondjerijder
Nou ben ik er uit hoor, een 84 Ah zou wat krapjes worden en ben maar eens wezen kijken bij de 77 Ah.
Dit zou genoeg moeten zijn omdat ik denk dat het gebruik in de winter toch miniem zou zijn.
Maar toen ben ik eens de koudstart waardes gaan vergelijken, die was 360 A bij de 77 Ah maar wat schets mijn verbazing ? De 66 Ah had ook een koudstart waarde van 360 A, was mooi compact en in verhouding aantrekkelijk geprijst.
Daar komt bij dat ik toch niet van plan was de 1 Amp. radio 77 uur te laten spelen. :mrgreen:

http://www.advitek.nl/merken/varta/vart ... 5x188.html

Re: 6V Accu

Geplaatst: 12 mei 2016, 12:12
door ruton
Denk even na welk poolschema je kiest, dat lijkt mogelijk te zijn bij de batterij die je linkt.

En onder het motto "Hoe jagen we Rondjerijder op kosten?"
Overweeg eens de originele aluminium accukabels door goede koperen kabel te vervangen.

Re: 6V Accu

Geplaatst: 12 mei 2016, 18:08
door rondjerijder
"Hoe jagen we Rondjerijder op kosten?"

Nou dat probeerde gisteren ook een apk keurmeester bij mijn Kadettje, geen probleem, zoek ik toch een andere garage !? :mrgreen:
Maar koper is inderdaad een goede tip en de kosten zullen wel meevallen want er slingert hier genoeg rotzooi rond.
Over het pool schema begin ik nu pas na te denken, ik zag het plaatje en dat leek me super in orde.
Nu zie ik dat ik pool schema nul heb, ach zal ook wel passen.
Mijn pakketje lampen is vandaag binnen gekomen en morgen zal de accu komen, het electrieke gedeelte zal hopelijk geen grote problemen verzorgen.
Een toeter zat er ook niet op maar ik denk dat er wel ergens een 6 Voltje ligt tussen de motormeuk.

Re: 6V Accu

Geplaatst: 12 mei 2016, 18:57
door ruton
Afbeelding
Met poolschema 0 zitten de polen zoals ze ook bij de voor ons gangbare 12V accu zitten.