Dynamo 6 of 12 volt?

Werken je lampjes niet meer? Doet je ruitenwisser het niet? Vraag hier hulp !
Plaats reactie
trabifan

Dynamo 6 of 12 volt?

Bericht door trabifan » 12 jan 2020, 15:25

zojuist mijn carburateur gedemonteerd en zo kon ik mooi een foto maken van de dynamo.
Nou mijn vraag: Is dit een 6 volt gelijkstroomdynamo, wat ik dus denk, of zou het ook kunnen dat het een 12 volt gelijkstroom dynamo is? Het is nl. zo dat er wel een 12 volt accu in zit en ook 12 volt bobine's. Volgens de vorige eigenaar was hij omgebouwd naar 12 volt! Ik vond al wel dat de startmotor zeer levendig is dus dat zou ook zomaar een 6 volt kunnen zijn. Heb hem toen bij een autohandelaar gekocht en misschien heeft hij hem snel lopend willen maken o.i.d.

Afbeeldingtemporary photo sharing

ruton
moderator

Re: Dynamo 6 of 12 volt?

Bericht door ruton » 12 jan 2020, 19:53

Ik heb jouw foto even lokaal gestald, want op Postimage verdwijnt het eerdaags weer.
P1120632.jpg
Gleichstrom LichtMachine
Je hebt geen foto van de dynamo gemaakt, maar van het vuil op de dynamo. :twisted:

Het is in elk geval een GLM. En achter dat geruite lapje, ± 4cm boven het aansluitblok, hoort een typeplaatje te zitten.
In juli 1983 is men eerst op een 12V GLM overgegaan, en in oktober 1983 ging de DLM* al in serie.

*DLM = Drehstrom LiMa: wisselstroomdynamo.

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 12 jan 2020, 22:37

als je een 6v dynamo had. Kon die de accu nooit bijladen en de 12v bobines ook nooit van genoeg stroom voorzien om überhaupt de boel goed draaiende te houden (accu zorgt enkel voor een stabieler voltage en het starten, de dynamo doet de rest)
Zonder voldoende voltage uit de dynamo, trek je binnen een km of 100 de accu volledig leeg.

Meet bij draaiende motor maar de accuspanning. Zie hiervoor dit draadje:
viewtopic.php?f=16&t=2797

Bij ombouw naar 12v wordt meestal de startmotor niet gedaan. Die kan lang overleven op 12v maar draait dan wat harder (vrolijk wordt ie er niet van)
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 12 jan 2020, 23:22

Dit model dynamo komt weinig voor, maar ik heb hem ook op mijn 12 volt trabant. Dus het kan een 12 volt zijn. Grote kans dat de startmotor 6 volt is. Dat kan jaren goed gaan.

trabifan

Bericht door trabifan » 13 jan 2020, 14:29

Heb hem eens even nader bekeken en inderdaad het typeplaatje ontdekt. Was absoluut niet te zien dat er een typeplaatje op zat door het vuil.
Ff wat remmenreiniger gebruikt en het was zo gevonden.
Maar het is gelukkig een 12 v dynamo 220 w.

Alles gaat t.z.t. uiteraard schoongemaakt en gespoten/geschilderd worden onder de motorkap. Trouwens het hele Trabantje gaat zo behandeld worden.
Maar nu eerst de garage in.

Bedankt mensen. We kunnen weer verder.

Plaats reactie