Pagina 1 van 1

Ruitenwissermotor

Geplaatst: 16 mar 2020, 15:33
door GroenWitteTrabant600
Aangezien de electra nog niet helemaal werkt zijn we stapje voor stapje de zaak aan het doorlopen. Vandaag de ruitenwisser getest. De schakelaar (5e schakelaar) zet de ruitenwisser niet aan. Om te kijken of het motortje nog goed was heb ik direct 6 volt op de ruitenwissermotor gezet. Deze kwam wel in beweging maar de isolatie van de bedrading van de ruitenwissermotor smolt weg. Ik denk dat ik net op tijd de spanning eraf heb gehaald. Mag je direct 6 volt op de ruitenwissermotor aansluiten? Of zou het kunnen dat het mechanisme te zwaar gaat voor het motortje?

Met vriendelijke groet,

Ruben

Re: Ruitenwissermotor

Geplaatst: 16 mar 2020, 18:28
door ruton
Als het mechanisme te zwaar is, zit dat motortje er 55 jaar later niet meer in dunkt me...

Zelf ben ik echter niet zo'n elektronaut, dus ik moet je even naar de zelfhulpboeken en de elektroschema's (Schaltplane) verwijzen.
alleen balen dat Trabitechnik.com er momenteel uit ligt.

Re: Ruitenwissermotor

Geplaatst: 16 mar 2020, 18:47
door eeuwige_student
Als het draad gelijk wegsmolt, heb je kortsluiting gemaakt.

Re: Ruitenwissermotor

Geplaatst: 16 mar 2020, 20:54
door Trabantenaar
Ruitenwissers van de ruit gehaald toen je probeerde?

Smeer eerst het mechanisme in de auto eens goed. En de ruitenwissermotor kun je zelf ook smeren WD40 kan daarbij al helpen, je kunt daar overigens ook specifiek lithiumspray voor kopen.

Daarna nog eens de motor testen. Het kan namelijk best dat de motor gewoon te heet wordt omdat die enorm veel weerstand heeft doordat de motor zelf of het mechanisme gewoon aan elkaar gekoekt zitten.

Re: Ruitenwissermotor

Geplaatst: 16 mar 2020, 21:03
door GroenWitteTrabant600
Dankjewel voor de reacties ik ga het morgen even proberen.

Re: Ruitenwissermotor

Geplaatst: 18 mar 2020, 17:03
door GroenWitteTrabant600
Volgende heb ik geconstateerd: Als ik de motor handmatig van de "0" stand afdraai en vervolgens de ruitewisserschakelaar op "off" zet draait de motor netjes terug naar de "0" stand. (motortje werkt dus nog)
Op de schakelaar zitten 4 aansluitingen waarvan er maar 3 aangesloten waren. Volgens het electiciteitschema moeten er 4 polen zijn aangesloten, dit lijkt mij ook logisch, 2 polen om in de 0 stand terug te gaan (54d en aarde?) en twee om de motor in te schakelen (54 en 31b?) ik snap de aansluitingen niet. Schakelaar heeft maar 2 standen, aan/uit. In de uit stand worden de voorste 2 polen op de schakelaar doorverbonden (Mulimeter test) in de aan stand meet ik geen doorverbindingen in de schakelaar. Mogelijk is dus de ruitenwisser schakelaar defect. (is de enige schakelaar met 4 polen)
Wie heeft meer ervaring met de ruitenwisser installatie/schakeling. Alvast dank!

Re: Ruitenwissermotor

Geplaatst: 18 mar 2020, 17:19
door Trabantenaar
Toevallig in december nog een post over gemaakt:

https://www.trabantforum.nl/forum/viewtopic.php?f=16&t=2845&p=38572#p38572

Wellicht kan dat al wat info bieden.

Re: Ruitenwissermotor

Geplaatst: 18 mar 2020, 18:08
door GroenWitteTrabant600
Dank je, ik ga direct kijken!

Re: Ruitenwissermotor

Geplaatst: 18 mar 2020, 18:51
door ruton
De Bosch klemcoderingen, altijd fijn om erbij te hebben.
https://www.mvwautotechniek.nl/klemcoderingen/