Poedercoaten

Hoe haal je de duroplast er af ? Hoe kan je het beste lassen? Vraag het hier !
Plaats reactie
huub

Poedercoaten

Bericht door huub »

Is het mogelijk/raadzaam om de benzinetank en de remtrommels te laten poedercoaten ???
Wie heeft hier ervaringen mee ??
Bvd
Huub
ruton
moderator

Re: Poedercoaten

Bericht door ruton »

Even wat gedachten hierover:

Na om het even wat voor behandeling zullen zowel kraantje als tankdop moeten passen, anders kun je de tank alsnog weggooien. En heeft een tank zoveel te lijden dat die gepoedercoat moet worden?
Ik denk dat een coating aan de binnenkant en daarna van buiten netjes aflakken echt wel volstaat.

Ook de remtrommels zullen op de naaf moeten passen en de binnenkant moet ook kaal blijven. Dat wordt heel precies mikken met dat poeder. Daarbij het mogelijke risico dat de trommels door het verhitten eivormig kunnen worden.

Als je persé iets conserverends wilt doen: leg de trommels dan een nachtje in de Rustyco en pinsel daarna wat hamerslag op de buitenkant. Al weet ik niet wat dat doet met de warmte-afvoer (je maakt ze tenslotte gladder) en een 'klanktest' (tikje met een hamer) om haarscheuren op te sporen.

Het grote nadeel met poedercoaten is dat het eindproduct onveerkrachtig hard wordt. De laag buigt niet mee, maar breekt af. De velgen die ik indertijd heb laten stralen, schooperen en poedercoaten zou ik nu alleen laten stralen en schooperen en daarna gewoon aflakken. Dat herstel je gewoon met een penseel.
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Re: Poedercoaten

Bericht door Trabantenaar »

Zoals ik op facebook ook aangaf: Remtrommels hooguit een dunne, egale laklaag ivm pasvlak dat zo vlak mogelijk moet blijven en t liefst zo min mogelijk materiaal tussen velg en trommel moet hebben (afgezien van een veegje kopervet)

Tank geen poedercoat aan binnenkant. Buitenkant kun je je afvragen of het nuttig is, die heeft in een trabant weinig te lijden afgezien van de benzine die je morst.

Tank coating die ervoor bedoeld is: ik heb al menig keer vernomen dat ook die coasting nog wel eens los wilt komen.
Als die zo rot is dat die niet meer lekvrij is kun je overwegen hem met water te vullen en de rotte plekken eruit te slijpen en gewoon nieuwe plaat in te lassen. Nou zou je ook gewoon een andere tank kunnen kopen als t echt slecht blijkt te zijn. Er zijn nog genoeg verzamelaars die stellingen vol hebben liggen met die dingen.

Theoretisch gezien kan een Trabant tank alleen rotten als de benzine er uit is. Want er zit immers olie in die benzine.
Dat beschermt enigszins tegen roest, ook in de vorm van oliedamp tegen de bovenkant aan.

Ik zou eerst de binnenkant goed inspecteren en kijken hoe schoon het is voor je aan tankcoating gaat denken.

Ik heb zelf ook een tank liggen die jaren zonder benzine heeft gestaan en die was binennin nog grotendeels blank.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
Plaats reactie