Pagina 2 van 3

Re: Schuren van je Trabant

Geplaatst: 09 apr 2011, 21:41
door eeuwige_student
Behalve dat op de foto's het resultaat is, te zien, wordt er haast niet ingegaan op de vragen. Daarnaast is het zeker mijn kleur niet, maar daarom is het ook niet mijn auto.

Bij mijn p70 (aangezien die deels van hout is, dus niet geheel te vergelijken) heb ik het als volgt gedaan. De stalen delen worden helemaal kaal gemaakt. In de motorruimte heb ik dat gedaan met een staalborstel op de haakse slijper. De kleine delen die in mijn straalkast passen heb ik zelf gestraald. Grotere delen heb ik weggebracht (b.v. velgen en aandrijving voor), of worden nog weggebracht (bumpers, stalen frame van de motorkap en wat kleinere delen). Het overige staal wat op het hout zit gespijkerd, is vernieuwd of wordt met de staalborstel kaal gemaakt. Slechte delen straal ik daarna nog.

Het duroplast maakt ik helemaal kaal. (zie map restauratie p70). Na een aantal methoden te hebben geprobeerd, ben ik overgegaan tot het afbranden van de verf. Een elektrische verfafbrander werkte niet, maar een gasbrander (leuk bij het hout) doet het prima! Het grootste voordeel is dat alle verf eraf is, dus dat de verf er nooit kan afbladeren omdat de oude lagen niet goed hechten. Het nadeel is dat het duroplast relatief ruw is. Dus na het aanbrengen van de grondverf moet het geheel nog zeer goed worden nabewerkt.

Het voordeel van afbranden t.o.v. verfafbijt is dat er geen chemicaliƫn achterblijven.

Re: Schuren van je Trabant

Geplaatst: 09 apr 2011, 21:46
door mel
Kee maatje, klopt... maar laat het gewoon over aan de spuiter zou ik zeggen... die heeft van ons geen antwoorden nodig !

Ieder zijn vak...

Re: Schuren van je Trabant

Geplaatst: 09 apr 2011, 21:53
door eeuwige_student
Maar de wijze waarop het naar de spuiter wordt gebracht is wel van invloed op de prijs. Dus als je de stomme tijdrovende dingen zelf kan doen, scheelt het wel een stuk. Uiteindelijk breng ik de p70 zo kaal en strak als mogelijk weg. Daarna kan de spuiter ermee doen wat hij zelf wil.

Re: Schuren van je Trabant

Geplaatst: 11 apr 2011, 21:32
door trabart
over verven btw ... ik heb in t verleden wel eens een trabi geverfd, en gedacht het dak spatborden motorkap etc is "plastic" dus moet kunststofprimer op .. maar eigenlijk is het meer een hars, dus vergelijkbaar met polyester ? moet duroplast nou voorbewerkt worden, of niet ???

Re: Schuren van je Trabant

Geplaatst: 11 apr 2011, 21:41
door eeuwige_student
Volgens mij hoeft er echt geen speciale duroplast primer op. Een normale grondverf moet toch volstaan?

Re: Schuren van je Trabant

Geplaatst: 12 apr 2011, 12:15
door TrabiFreak
Mel, over welke danny heb jij het?

Ik ben wel benieuwd waar de trabant gespoten is, en wat meer gegevens m.b.t. kosten/aflevering bij de spuiter....

Groetjes, Jan Jeroen.

Re: Schuren van je Trabant

Geplaatst: 12 apr 2011, 20:45
door mel
In Terschuur, door mijn (a.s.) schoonzoon geschuurd en gespoten.

Ook Theo gaat daar binnenkort naar toe....

Re: Schuren van je Trabant

Geplaatst: 20 apr 2011, 08:55
door wido-foto
(kleur is hetzelfde als smaak... gaan we niet over discussieren!)
Ik kan me toch herinneren dat jij ook een oranje hebt Mel? Ik vind hem erg mooi in elk geval.

Re: Schuren van je Trabant

Geplaatst: 20 apr 2011, 09:31
door mel
Gouden G40: Goldie genaamd.... heb ik geexporteerd naar Dld !!

Re: Schuren van je Trabant

Geplaatst: 20 apr 2011, 09:55
door wido-foto
Hey wat Jammer Mel, Dat was toch een unieke auto in Ned...