Pagina 1 van 1

Stoelrails

Geplaatst: 20 jun 2020, 22:09
door Trabantenaar
Bij een project waar ik mee bezig ben blijkt dat de stoelrails van de bestuurderskant volledig versleten is.
De vergrendelingsgaten lopen van iets te groot naar veel te groot. Oftewel, flinke speling op de stoel.

Ik vroeg ik me af of iemand hier een oplossing weet om de vergrendeling weer apk waardig te maken.
De gaten zijn bijna 2x zo groot als wat zou moeten.

Ik zoek een oplossing zonder het los te hoeven maken van de rails. Deze zit immers vastgelast.

Wie heeft al eens met dit bijltje gehakt en weet de oplossing?
Al is er maar 1 gat (de laatste) die weer bruikbaar is zijn we al tevreden.

Re: Stoelrails

Geplaatst: 20 jun 2020, 22:36
door ruton
We?
Wie nog meer?

Gat uitslijpen en een ring met het juiste gat erin lassen?
Of van die kantelrails (waardoor je de stoel naar voren kunt kiepen) er overheen zetten. Maar dan zit je wel een paar cm hoger.
Andere mogelijkheid: een nieuw achterste gat boren. maar als je dat niet versterkt, gaat dat ook uitlubberen.

Re: Stoelrails

Geplaatst: 20 jun 2020, 22:51
door Trabantenaar
Ik werk niet alleen aan die auto.

Kantelrails is geen optie (sowieso een dure optie) ivm de verhoging.
Extra gat boren is idd geen optie. De originelen zijn normaliter geponst en dus sowieso steviger dan alleen een gat.
Nieuw gat boren zal het dus niet lang uit houden.

Bij een ring krijg je hetzelfde probleem. Daarnaast willen we eigenlijk geen laswerk doen hiervoor.

We hebben de optie om losse rails er in te bouwen (van een 1.1) maar dan moeten er ook andere (niet bijpassende) stoelen in.
En heel eenvoudig is het verwijderen van de originele ook niet helaas.

Vandaar dat we een minder invasieve oplossing zoeken.

Re: Stoelrails

Geplaatst: 20 jun 2020, 23:34
door ruton
Je kunt dan wel geen laswerk willen doen, maar als het moet?

Anders: las een L-vorming plaatje onder de rail. Het korte stuk vastlassen aan de zijkant, en in het midden van het lange eind maak je een gat dat je onder het uitgelubberde gat komt. Kun je vooraf of achteraf boren.
En dan maar hopen dat het pinnetje van de stoel lang genoeg is.
Als je ├Ęcht niet wilt lassen kun je nog een latje eiken of hardhout tussen de railpoten schuiven, en daar de gaten in boren.

Re: Stoelrails

Geplaatst: 21 jun 2020, 14:24
door Trabantenaar
We zoeken een eenvoudige, APK waardige oplossing.
Waarna er weer 2 jaar (of na vrijstelling onbeperkt) tijd is om er een nieuwe rails in te lassen. (wat nu dus even niet kan)
Dat is eigenlijk de enige goeie methode om het op te lossen als je toch wilt gaan lassen.

Vandaar dat we nu even een eenvoudigere oplossing zoeken.

Re: Stoelrails

Geplaatst: 21 jun 2020, 20:40
door eeuwige_student
Met een iets groter gat, zit er iets speling op de stoel. Volgens mij nog altijd apk waardig. Ik heb altijd bij mijn trabanten er nog een gat bij geboord zodat de stoel net iets verder naar achteren kon. Nooit problemen gehad dat die uitliepen.

Re: Stoelrails

Geplaatst: 22 jun 2020, 20:11
door Trabantenaar
Helaas is het niet "iets" speling maar een gat waar bijna 2 pinnen naast elkaar in kunnen. Bijna een cm speling dus.
In mijn ogen valt dat onder ondeugdelijk bevestigd. En het voelt ook onveilig aan.

Mogelijke eenvoudige oplossing is de stoel fixeren met een bout ipv de standaard vergrendeling.
Voor APK is de verstel mogelijkheid niet verplicht. Als die maar vast staat.

Re: Stoelrails

Geplaatst: 29 jun 2020, 16:26
door Trabantenaar
Voorlopige oplossing:
Stoel fixeren met een bout en een bus om het veel te grote gat op te vullen. Bus is iets flexibel waardoor je het met aandraaien klem zet in de opening.

Er zit nu meer speling op de niet-vergrendel kant :lol:

Plaatjes eronder maken heeft weinig nut. De stansrand is niet weg maar juist meer uitgepuild. Die zou je daarvoor eerst weg moeten slijpen en daar kom je niet bij.