Pagina 1 van 3

Sport Auspuff vs grotere sproeier

Geplaatst: 14 mei 2013, 12:33
door gvhoey
Hallo,

Heb sinds dit weekend een Sportauspuff steken op mijn Kombi samen met de grotere buis (45mm).

Nu ik "voel" dat hij iets sterker is onder in (waarschijnlijk omdat deze pot leeg is:) ) maar ook voel ik dat hij bovenin nu een beetje mist.

Ik zou graag een grotere sproeier steken maar zijn er sproeiers die ik kan gaan halen welke passen van del orto bevoorbeeld of mikuni. Of is het gewoon uitboren?

Alvast bedankt

Re: Sport Auspuff vs grotere sproeier

Geplaatst: 14 mei 2013, 13:10
door ruton
Ergens in het hoofdstuk 'Vergaser' in Whims staat een tabel met 'D├╝senbest├╝ckung' of zoiets.
Maar welke carburateur heb je nu erop zitten?
Als dat een spaarcarburateur 28H1-1 is, zou je eens kunnen beginnen met die te vervangen door een Blockvergaser: 28HB2 of 28HB3. 28HB4 zou ook nog kunnen.
Typenummer staat op de zijwand van de vlotterkamer.

Re: Sport Auspuff vs grotere sproeier

Geplaatst: 14 mei 2013, 13:47
door gvhoey
Ok bedankt! De motor is van 89 dus weet niet zeker wat er toen opstond.

Heb thuis nog enkele carbus ligge. Is wisselen dan!

Bedankt

Re: Sport Auspuff vs grotere sproeier

Geplaatst: 14 mei 2013, 13:52
door ruton
Ga maar uit van een spaarcarburateur. Die 28H1-1 werd vanaf juli 1984 standaard gemonteerd.
Te herkennen aan stangetje-slangetje-lange vlotterkamer.

De Blockvergaser 28HB hebben een vierkante vlotterkamer.

Re: Sport Auspuff vs grotere sproeier

Geplaatst: 14 mei 2013, 13:59
door Haiko
Ik meende op het Pappenforum eens een aantal grafiekjes te hebben gezien dat een sportauspuff (punt) op een seriemotor MINDER vermogen creert dan een standaard uitlaat. Maar je zou eens kunnen proberen de HD (hoofdsproeier) op te boren naar bv 120 of 125. (HB vergaser), dan ruckelt (stoot) hij ook minder in zijn 3 (met gas los). Althans, dat heeft bij mij wel geholpen.

Re: Sport Auspuff vs grotere sproeier

Geplaatst: 14 mei 2013, 14:25
door gvhoey
Dit best op de 28hb of op mijn sparvergasser?

Bedankt voor de info!

Re: Sport Auspuff vs grotere sproeier

Geplaatst: 14 mei 2013, 17:43
door Maurits
Voor wie een leuke verbetering qua pit van z'n motor wil met weinig werk en kosten heb ik deze tip: hoofdsproeier vergoten naar 120 en mengluchtsproeier verkleinen naar 100. Je herkent je Trabant bijna niet meer terug, zo fijn rijdt dat! Voor wie dit ook wil, ik neem van alles voor de carburateur mee naar Epse, dus kom gerust langs!

Re: Sport Auspuff vs grotere sproeier

Geplaatst: 14 mei 2013, 17:47
door Haiko
Dat met die luchtsproeier heb ik ook wel eens geprobeerd, nadeel is dat ik dat niet lekker dicht krijg met solderen om er dan vervolgens weer een klein gaatje in te boren. Ik heb nog een 30mm vergaser hier liggen, wellicht kun je daar eens naar kijken, maar ik zal niet langer offtopic typen ;) Oja, epse.. nee dat gaat niet lukken.

Re: Sport Auspuff vs grotere sproeier

Geplaatst: 14 mei 2013, 22:37
door Maurits
Haiko schreef:Ik heb nog een 30mm vergaser hier liggen, wellicht kun je daar eens naar kijken, maar ik zal niet langer offtopic typen ;) Oja, epse.. nee dat gaat niet lukken.
We spreken binnenkort wel eens af!

Re: Sport Auspuff vs grotere sproeier

Geplaatst: 15 mei 2013, 07:48
door gvhoey
Heb gisteren gekeken thuis en heb nog een 28HB2 (Vierkant model) liggen maar het bovenste stuk is er niet bij. Past dit bovenste stuk van mijn sparvergasser?