Wabant

Alles over motorisch tunen van trabi's, wegligging verbeteren etc.
TrabiFreak
moderator
Contacteer:

Re: Wabant

Bericht door TrabiFreak » 18 apr 2012, 21:39

ik heb er ook eentje in zitten.... komt van Reich-tuning.... Maar volgens mij zijn ze allemaal hetzelfde hoor....
Afbeelding

mel

Bericht door mel » 19 apr 2012, 13:52

ROnderstal schreef:Evan hoe gaat het met je Wabant, jij bent een limo aan het ombouwen toch?

ga je even kietelen, vandaag de hebben we mijn wabant kombi gestart :)

Afbeelding

Er komt rook uit, daar voorin... Ja, dat HOORT zo ... :mrgreen:

In ieder geval loopt ie !

Is er bij Evan eigenlijk al iets aan de voorremmen van de Wabant Limo verbeterd ?

Succes er mee mannen ... !

Evan_s

Bericht door Evan_s » 19 apr 2012, 14:12

mel schreef:Is er bij Evan eigenlijk al iets aan de voorremmen van de Wabant Limo verbeterd ?
Heb er nu nog de originele remmen er onder, maar ben eigenlijk al wel aan het kijken naar de schijfremmenombouw. Het punt is dat ik erg content ben met m'n huidige verbrede velgen en dus niet naar 4x100 wil. Kan misschien wel een adapter tussen, maar wordt het dan niet te breed aan de voorkant?

Met alleen al de schijfremmen wordt de boel toch ook al iets breder aan de voorkant?

trabart
Beheerder
Contacteer:

Bericht door trabart » 19 apr 2012, 14:13

ach ... je gaat van 120km/u naar 140km/u ofzo ... als je je er dan op bedacht bent, dat je trommelremmen hebt, is dat toch niet eens zo heel erg ?? trabantremmen zijn, zeker voor zn tijd, heel erg goed !!! Dus ik ben van mening, dat als je je remmen goed in de gaten houdt, je dat best kunt houden... dat schijfremmen beter zijn is natuurlijk geen twijfel over mogelijk :)

natuurlijk komt nu de discussie: als je je auto harder laat lopen moet je ook zorgen dat hij beter remt. Ja, klopt. maar als de remmen al "overcapaciteit" hebben, gaat dat niet persée op.
Afbeelding

mel

Bericht door mel » 19 apr 2012, 14:31

Het was indertijd een EIS van de Duitse TUV: remmen verbeteren voor dat de Wabant werd (goed)gekeurd.

En idd met de adapters van 4x100 ...> 4x160 ... zo ziet niemand daar iets van.

Maar vermogen verdubbelen betekent echt dat ook je remmen adequater moeten gaan worden...

ROnderstal

Bericht door ROnderstal » 19 apr 2012, 14:46

mel schreef:Er komt rook uit, daar voorin... Ja, dat HOORT zo ... :mrgreen:
ja vloeistoffen verbranden geeft rook :mrgreen:

trabart
Beheerder
Contacteer:

Bericht door trabart » 19 apr 2012, 15:05

vermogen verdubbelen heeft toch niet rechtstreeks te maken met remmen ? je topsnelheid verdubbelt namelijk niet ...
Puur theoretisch dan even he Mel ... Als je vermogen VERDUBBELD inderdaad, maar je topsnelheid zou met geen km veranderen, moet je dan betere remmen hebben ?
Afbeelding

Erik

Bericht door Erik » 19 apr 2012, 15:36

Vergeet niet dat ook het gewicht voorin veel hoger wordt door het veel zwaardere blok, vloeistoffen, radiateur, etc.
De rijeigenschappen van de auto veranderen. En.. als je moet remmen moet je kunnen remmen en er niet rekening mee houden, dat je trommelremmen hebt.

ik zou nooit met mijn wabant gaan rijden zonder schijfremmen, dat is vroeg of laat vragen om problemen. Uiteindelijk zal 9 van de 10 ombouwers dit doen om meer rijplezier (sportiever rijden) uit zijn auto te halen, niet om een aanhanger makkelijker te trekken ofzo. En meer rijplezier betekent meer remmen en daar zijn de trommels niet zo van gediend. Ik heb al een paar keer de trommels roodgloeiend gekregen van mijn 36 pk kubel en dan heb je een remwerking van nul ;)

Maar goed ieder z'n auto en z'n mening. (maar ombouw zonder schijfremmen is niet verstandig als je sportiever wil rijden)
vr. 6-6-2014 t/m ma. 9-6-2014 --- 21e Trabantweekend 2014

Uit de hand gelopen hobby, 6 Trabanten en een Qek

Ostmobile.nl - de plek voor Trabant en IFA fans (met kennisbank vol pdf documenten)

trabart
Beheerder
Contacteer:

Bericht door trabart » 19 apr 2012, 15:39

ja, dat zijn goede argumenten... :)
gewicht inderdaad, en rijstijl-wijziging...

maar terugkomend op de vraag van evan, of dat wel gaat passen met spoorverbreders voor: Dat zou volgens mij nog wel eens lastig kunnen worden ... Ik heb nml schijfremmen op mijne, en daar zitten spoorverbreders op die al puur nodig zijn om langs de remklauw af te gaan. Aan de andere kant heb ik wel ook het idee, dat het beginpunt als het ware meer naar binnen komt te liggen. En ja, of je dan nou adapters hebt, of spoorverbreders, dat maakt dan ook niet meer uit .. !
Maar je zult toch vast niet de eerste zijn, die schijfremmen wilt en toch de originele wielen??
Afbeelding

Evan_s

Bericht door Evan_s » 19 apr 2012, 16:25

Moet zeggen dat de prijzen me nog best wel meevallen, als ik zo op eBay kijk.

Erik, jij had toch ook schijfremmen icm 4x100 naar 4x160 adapters?

Mijn velgen zijn nog wel 1,5J naar buiten toe verbreed.

Plaats reactie