Trabant APK

Hoeveel keer moet je nu je remmen nakijken? Hoe smeer je een Trabant? Vraag het hier !
Plaats reactie
huub

Trabant APK

Bericht door huub » 29 jan 2020, 19:26

Vanmorgen naar de keuring geweest.
Trabant 601 S de Luxe 1969
Mag weer 2 jaar rijden.
De regels zijn wel wat strenger geworden en mi wat overdreven..
Tot over 2 jaar.
Grt Huub

ruton
moderator

Re: Trabant APK

Bericht door ruton » 29 jan 2020, 19:31

huub schreef:
29 jan 2020, 19:26
Tot over 2 jaar.
Hier op het forum of bij de keuring?

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 29 jan 2020, 19:51

Hoezo strenger?
Sinds afgelopen jaar zijn er wat regels bij gekomen die eigenlijk hoofdzakelijk voor auto's gelden die veel jonger zijn dan een Trabant.
De betreffende voertuigen (bouwjaar 2018 en jonger) Komen pas in 2021 (Diesel) en 2022 (Benzine) voor het eerst langs voor hun apk en krijgen dan waarschijnlijk ook weer met wat extra regeltjes die in de tussenliggende jaren worden toegevoegd te maken.

Waar een Trabant wel last van kan hebben is of de mistlampen goed zijn afgesteld. Dat is het enige wat een algemene regel is geworden ongeacht het bouwjaar. Simpelweg omdat het geen verplichte verlichting is.

Dat wil zeggen: Als ze er al op zitten.

Dat afstellen is een vrij eenvoudig klusje en zo gebeurt, meeste keurders doen het ter plekke voor je.

In Mei zullen er waarschijnlijk weer wat nieuwe regeltjes volgen. Maar ook daar maak ik me niet al te druk om.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

huub

Bericht door huub » 29 jan 2020, 20:53

De keuring.......
Van deze Trabant 601

Ik hoop de andere Trabant eerder ter keuring aan te bieden...

Er staat op het keuringsbewijs sinds de laatste keer,
Overmatige vloeistoflekkage ed.

En om een keuring maak ik me niet druk, de vorige keer had ik een steekproef van de RDW. Was best gezellig....Zoveel aandacht voor een auto.
Mistlampen stellen, leuk, maar na een keer de grille demonteren oid. en de afstelling is weg...
Grt
Huub

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 29 jan 2020, 21:07

Ach, soms willen ze olie vermelden. Schoonmaken van te voren kan helpen. Meestal is het afhankelijk van het aantal strafpunten van de keurmeester. De regels zijn onveranderd gebleven voor de trabi.

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 29 jan 2020, 22:25

Mistlampen afstellen is overigens hoofdzakelijk dat ze niet naar boven schijnen. 0 graden (recht vooruit) of lager is dus voldoende. Ongeacht of de een lager staat dan de ander. Als je lampen goed vast zitten gebeurt er niks met die afstelling als je je gril er een paar keer uit haalt.

Overmatige vloeistoflekkage bestaat al jaren als regel dat het als aandachtspunt op je rapport komt te staan.
Enige verschil is dat auto's van 2018 en jonger dit nu als afkeurpunt krijgen. Die krijgen daar dus pas over een paar jaar werkelijk mee te maken als ze hun eerste apk keuring hebben.
Trabant, net zoals voorheen, alleen een aandachtspunt op het rapport.

Het enige verschil is dat ze het sneller opschrijven, simpelweg om te voorkomen dat het bij een steekproef alsnog naar boven komt. (wat dus idd problemen kan geven voor de keurder)

Officieel moeten ze het lekverdacht gebied eerst schoonmaken. Vervolgens kijken of er bij draaiende motor nog steeds druppels vormen.
Indien dat niet het geval is, is het geen lekkage maar zweten en dus niet overmatig. Vormen er zich weer druppels is het lekkage en daarmee een aandachtspunt danwel afkeurpunt voor 2018 en jonger.

Als trabantrijder is het juist gunstig als je gewezen wordt op een versnellingsbak lekkage.
Een versnellingsbak met te weinig olie zal problemen krijgen en uiteindelijk vastlopen of heel lawaaiig worden (ja dat overstemt de motor)
Iets wat je liever niet hebt.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

ruton
moderator

Bericht door ruton » 29 jan 2020, 22:57

Een versnellingsbak met te weinig olie zal problemen krijgen en uiteindelijk vastlopen of heel lawaaiig worden
Ik kan je zo'n bak laten zien. Leeg gelekt via de bekers van de aandrijfassen. Bij het aftappen zat er welgeteld nog een theekopje aan olie in. En bij het spoelen kwamen de metaaldeeltjes.

Voordat je naar de keuring rijdt even met een oude lap langs de onderkant, is toch niet teveel moeite?

huub

Bericht door huub » 30 jan 2020, 22:01

In mijn geval was schoonmaken toch niet voldoende.
En een tweetact is meestal vettig door de 2 tact olie.
Ideaal, geen roest aan de motorzijde.
Een lekkende Trabant versnellingsbak heb ik nog niet gehad.
( Komt nog ?)

Plaats reactie