Lekkende benzinekraan

Hoeveel keer moet je nu je remmen nakijken? Hoe smeer je een Trabant? Vraag het hier !
Plaats reactie
ZeeuwseTweetakt

Lekkende benzinekraan

Bericht door ZeeuwseTweetakt »

Even een vraagje, ik heb mijn benzinekraan gedemonteerd, deze lekt flink in geopende stand. Het waterfilterbakje is ook niet best meer(slangklem om hem op zijn plaats te houden).
Nu meet ik met de schuifmaat M16x1mm is er al iemand die een universele kraan heeft gemonteerd? Voor bv puch en kreidler zijn er M16x1 benzinekranen te koop voor rond de 8 euro. zal dan wel wat moeten prutsen om de haak voor de afstandbediening er op aan te sluiten.
Als ik bij Trabiwelt bestel ben ik alleen al 17 euro aan verzendkosten kwijt.
ruton
moderator

Re: Lekkende benzinekraan

Bericht door ruton »

Hoe is je kurkje (of het rubber dat dat vervangt? Is het 'Küken' ook mooi glad? Heb je het wel sterk genoeg aangedraaid?
.
Küken benzinhahn Simson KR50.jpg
een Küken
(6.22 KiB) Nog niet gedownload
Anders Huub even vragen of die ook een nieuw rubber voor jou wil meebestellen.

Een kurkje heb ik nog wel voor je, maar weet dat die tegenwoordig niet meer lang mee gaan. We hebben een bestelpool

Heeft zo'n brommerkraan wel genoeg doorstroom?
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar »

Als je kraan alleen lekt in geopende stand is het hoofdzakelijk omdat je waterzakje niet goed aansluit en de pakking die er op zit niet goed meer afsluit.

Of lekt deze langs de randen van de aansluiting? In dat geval moet ze waarschijnlijk wat strakker worden aangedraaid. In het ongunstigste geval is het kurkje/rubbertje slecht.

Zolang die in gesloten stand niet lekt, is het afsluitrubber in de kraan nog intact (of kurkje).
Indien nodig zijn die rubbers zelf te maken met een paar holpijpjes en een lap rubber van de juiste dikte.

Waterzakje is te vervangen voor een metalen versie. Die kun ook bij een ijzerboer laten maken. of wellicht bestaat er wel een standaard eindkap dat gewoon past.

Bij een universele kraan zal je er rekening mee moeten houden dat er minder filters in zitte (of zelfs geen!). het waterzakje bevat het fijnmazig filter, en moet daarom ook eigenlijk elke kleine beurt worden gedemonteerd om te worden schoongemaakt.
Als je dus voor universeel gaat. Moet je filters toevoegen in de slang. Dit kan de doorloopsnelheid van de benzine verslechteren. Gebruik sowieso geen papieren filters.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
ZeeuwseTweetakt

Bericht door ZeeuwseTweetakt »

Ik heb de kraan gedemonteerd, er zit een kurkpakking in. deze ziet er nog mooi glad uit. Ik kan de 2 klemschroeven wel vaster aanzetten. de kraan draait dan wat zwaarder. Het schroefdraad van het waterzakje is slecht, deze draad loopt echter wel door tot het eind. Ik zou het waterzakje 5mm kunnen inkorten, die is lang genoeg. En dan heb ik weer verse draad.
Filter in de tank was ook flink vervuild, een keer alles los kan ook geen kwaad...
ruton
moderator

Bericht door ruton »

Past de zak dan nog om het onderste filter?
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar »

ZeeuwseTweetakt schreef: 15 aug 2020, 23:51een keer alles los kan ook geen kwaad...
In principe dus elke grote beurt de filter in het waterzakje schoonmaken.
Als je weinig rijdt (zeker als die in de winter stil staat) kun je dat ook vervangen voor een volledige schoonmaak.
Als je er regelmatig mee rijdt (paar keer per maand/week) is de volledige schoonmaak minder vaak nodig.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
Plaats reactie