Het grote Ultrasoonreiniger-draadje

Hoeveel keer moet je nu je remmen nakijken? Hoe smeer je een Trabant? Vraag het hier !
Plaats reactie
ruton
moderator

Het grote Ultrasoonreiniger-draadje

Bericht door ruton »

Dit draadje is bedoeld als verzameldraadje voor tips en ervaringen op het gebied van ultrasoonreinigers.

Hoewel ik alweer een tijdje voorzien ben (goedkope chinese 30 Literbak, niet geschikt voor dagelijks gebruik) toch dit draadje.

De grootte hang natuurlijk af van wat je erin wilt doen.
Daarom een paar maten (l x b x h in cm):
Cilinder: 17½ x 14½ x 15½ cm
Cilinderkop: 17½ x 14½ x 6 cm
Koppelingsplaat: ø 16 cm

28HB3: 10 x 12 x 11 cm
28H1-1: 11 x 14 x 11 cm
Krommer H1-1: hoogte = 14,5 cm

Daarbij is het zaak dat je het te reinigen artikel niet alleen onderdompelt, maar ook dat er geen luchtbellen meer in zitten. Je moet het dus nog wel kunnen draaien. je kunt natuurlijk voor de koop uit een kartonnen doos de maten van het mandje namaken.

Het aantal liters waarmee een ultrasoonreiniger wordt verkocht is de hoeveelheid water tot de rand bij 20ºC. Mijn 30L bak kan ik in de praktijk met maximaal 25L vullen. Bij meer loop ik risico dat die overloopt, al helemaal als ik koud water erin ga verwarmen.
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Re: Het grote Ultrasoonreiniger-draadje

Bericht door Trabantenaar »

Belangrijk: Ga NOOIT met je handen het ultrasoonbad in als deze aan staat. Je kunt hiermee letsel oplopen!
Het lijkt misschien onschuldig maar ultrasone golven zijn niet vriendelijk voor menselijke weefsels.

Naast speciale ultrasoonreinger vloeistof kun je ook ontvettervloeistof gebruiken.
Geen dasty oid, maar specifieke motor of carburateur reiniger die in bulkverpakkingen te koop zijn. Dan heb je een dubbele werking.
Vind je speciale vloeistof te duur? Diesel is ook ontzettend ontvettend.
Gebruik GEEN vluchtige stoffen zoals wasbenzine en terpetine, ook gewone benzine is niet geschikt.

Hou er wel rekening mee dat ontvettervloeistof en ultrasoonvloeistof in de meeste gevallen brandbaar is. Hou de bak zoveel mogelijk dicht.
Roken en open vuur niet in de buurt.
Slijpen en lassen ook alleen op gepaste afstand en liefst gewoon met een lege, afgesloten ultrasoonbak.
(universele ultrasoon reinigingsvloeistof is in de regel niet brandbaar, maar let hiervoor altijd op de instructies op de flacon)

De vloeistof is meermaals te gebruiken. Vaste stoffen bezinken vanzelf naar de bodem als je de bak een tijdje met rust laat.
Met het af en toe afpompen/afgieten door een filter (of gewoon een trechter met een theedoek er in) heb je de meeste rotzooi er uit.
Daarna maak je de bodem van de ultrasoonbak schoonmaken zodat alle vaste delen eruit zijn en je kunt je vloeistof weer terug in de bak gieten.
Uiteraard verlies je op de lange termijn wat vloeistof er mee, maar dat is te overzien.

Een onderdeel dat te groot is kun je altijd in meerdere fasen doen. Het is niet zo erg als er nog iets boven de vloeistof uit steekt.
Alhoewel het voor de temperatuur handig is als de bak wel dicht kan.
Het onderdeel gaat er niet van kapot in elk geval.

Bij Carburateurs altijd alle sproeiers verwijderen en in een apart vergietje/zeefje in de ultrasoon leggen (je kunt de eventuele geplombeerde wel laten zitten!) De vloeistof komt anders niet overal.
Laat gasklep en chokeklep op zijn plaats zitten. Als deze eenmaal uit elkaar zijn, krijg je ze lastig terug in elkaar.
Ook de vlotter kan gewoon mee in de ultrasoon, mogelijk zal je deze halverwege het proces wel moeten omkeren zodat alle kanten gereinigd worden. Je test er gelijk het drijfvermogen mee.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
ruton
moderator

Bericht door ruton »

Met het af en toe afpompen/afgieten door een filter (of gewoon een trechter met een theedoek er in) heb je de meeste rotzooi er uit.
Dat heb ik geprobeerd met een panty over de afvoerslang. Je wilt niet weten hoe snel die met het fijne vuil verstopt raakte.

Het veiligheidsblad van de vloeistof kennen is zeker een pré.
Bij de eerste keer overschenken van de Tickopur R33 (dat als het meest algemene middel geldt) ontdekte ik dat dat mijn werkbank (een oud aanrechtblad) weer mooi wit maakte. Maar daar is het wel wat kostbaar voor.
Ik neig er intussen wel naar om de dingen in minder sterke oplossingen langer in bad te doen en het badwater eerder te verversen. Dat bespaart je niet alleen de opslag van gebruikt badwater, maar je kunt voor een nieuwe sessie direct warm water uit de kraan nemen. Dat scheelt enorm in de opwarmtijd, zeker bij goedkopere apparaten.
Een onderdeel dat te groot is kun je altijd in meerdere fasen doen. Het is niet zo erg als er nog iets boven de vloeistof uit steekt.
Je kunt wel verkleuringen krijgen. En die kun je op hun beurt weer met een andere ultrasoonvloeistof wegwerken.
Alhoewel het voor de temperatuur handig is als de bak wel dicht kan.
Onderschat het geluid niet.
Ook de vlotter kan gewoon mee in de ultrasoon, mogelijk zal je deze halverwege het proces wel moeten omkeren zodat alle kanten gereinigd worden. Je test er gelijk het drijfvermogen mee.
Laat de vlotter aan het deksel zitten. Dat houdt 'm wel onder water.
Kleine onderdelen leg ik liever in een schaal dan in een zeef. Ik had aanvankelijk een paar zeepkloppers gekocht, maar die sluiten toch niet goed genoeg af.
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar »

in een gesloten bakje kan de vloeistof niet of niet goed circulieren. Een goeie zeef die klein genoeg is om de onderdeeltjes bij elkaar te houden maar goot genoeg is om vloeistof in te doen is het beste. De volgende optie is een vergiet of metalen bakje met een paar gaatjes in.

Als je de vlotter aan het deksel laat zitten krijg je de vlotternaald niet schoon. Die moet ook apart worden gereinigd.
Maar als die er uit is kan het natuurlijk wel.

Je kunt bij goed gebruik jaren met je vloeistof doen als je het allee hobbymatig gebruikt. Ook als je het niet regelmatig aflaat en schoonmaakt. Aangezien vuil sowieso naar de bodem zakt.
Maar zorg dan wel voor een goeie, vaste plaats in je werkruimte of liever nog afzonderlijk in een opslagruimte, zodat je er geen last van hebt, want inderdaad dat geluid.

Maak vooraf wel alles schoon met o.a. remmenreiniger.
Ultrasoon is geen alternatief voor bijvoorbeeld cilinderkoppen die vol met drek zitten omdat de koppakking lek was. Het krijgt mogelijk wel schoon, maar je vloeistof raakt heel snel vervuild.
Je moet het zien als de laatste fase van schoonmaken, dat wat je met de hand niet kan behelpen. Of wanneer vuil zo hardnekkig is dat het echt losgeweekt moet worden. Bij groen verstopte (E10) spoeiers kan dit wel eens nodig zijn.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
huub

Bericht door huub »

Met belangstelling gelezen..

Krijg je met zo n ultra sonoor alles goed schoon ?
Ken zo n ding alleen van een opticien....
Dwz. hoe ziet een cylinder of cylinderkop na zo n bad eruit ??
Als nieuw uit de doos ????
ruton
moderator

Bericht door ruton »

Niet na één badje van 20 minuten. Juist op de koppen is het vuil vaak ingebrand, zodat een intensieve voorreiniging, of een langdurig weekbad in een oplosmiddel wel zo wenselijk is. Een carburateur waar de klaken smeer nog op zitten zo in het bad werpen is zonde van het badwater. Je moet ultrasoon echt zien als een grondige eindreiniging van iets dat er al behoorlijk schoon uitziet. En natuurlijk komt zo'n bad op plekken waar je met een poetslap of borsteltje niet komt.
Het hangt ook van het apparaat af. De professionele 60 Liter Metalworks UCL060 op school presteert echt wel wat beter dan de 30L Alkita JPS100A die ik op MP heb gescoord.

Intussen is er ook een enorm scala aan verschillende vloeistoffen voor verschillende toepassingen. Het lijkt het schap van HG in de bouwmarkt wel, zo overdreven veel.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor het all-round mild alkalische R33 (pH9,9 bij 1%) en het zuurdere TR3 (pH3,0 bij 1%).

Lijst met Productinformatiebladen Tickopur bij Dr. H. Stamm. Tickopur is het bekendste merk, maar zeker niet het enige. Menigeen die voor zijn bril zo'n klein dingetje van de Aldi heeft, is al erg tevreden met gewoon vaatwasmiddel.
huub

Bericht door huub »

Dank je wel Joost voor het super antwoord..
Plaats reactie