Winterslaap

Hoeveel keer moet je nu je remmen nakijken? Hoe smeer je een Trabant? Vraag het hier !
Plaats reactie
larseparsje

Winterslaap

Bericht door larseparsje »

Het wordt weer kouder en natter, dus ga ik de Trabant binnenkort op stal zetten. Ik heb een goede stalling gevonden (waar ook andere auto's staan).
Nu vroeg ik mij af of men nog tips heeft hoe de Trabant weg te zetten. Aangezien ik hier nog geen ervaring mee heb. De stalling is vorstvrij maar weet niet of dit betekend dat ie ook automatisch verwarmd is dan. Ik heb een goede ademende hoes die binnen en buiten gebruikt kan worden (Heb de hoes nu doordeweeks over de auto en onder de carport) Ook heb ik een druppellader voor de accu. In de stalling is stroom om deze op aan te sluiten.
Ik hoor graag jullie tips en tricks om de Trabi zo goed mogelijk weg te zetten.

Groet, Lars
ruton
moderator

Re: Winterslaap

Bericht door ruton »

Zet de ramen op een kier en pomp de banden wat extra op.

De hele winter aan een druppellader komt mij wat overdreven voor. Haal de kabels van de polen los en laadt hem om de maand een nachtje bij: dat is voldoende. Dan kun je meteen even de remmen in beweging houden en de auto wat naar voor en achter rollen.
Als er E10 in de tank zit (foei!) zou ik die eerst leeg rijden en er Superplus* in doen (die is doorgaans alcoholvrij, al staat er E5 op).
Er zijn ook benzinestabilisatoren op de markt, maar daar ben ik niet in thuis.

*BP/Aral Ultimate, Shell V-Power, Esso Synergy Supreme+ (Let op die plus!) Texaco EuroXL, Total Excellium Super Plus, Tamoil Superplus 98, Avia Superplus98, Firezone Premium98. Dat waren ± een jaar geleden nog de ethanolvrije brandstoffen.
larseparsje

Bericht door larseparsje »

Bedankt voor de tips! Wel de hoes er over dan met de ramen op een kier of niet?
Ik denk niet dat het mogelijk is om de auto iedere maand heen en weer te rollen maar ik kan het vragen. T scheelt dat die stalling echt bij me om de hoek zit.

Accu kan ik natuurlijk mee naar huis nemen.

En die E10 troep komt er bij mij echt niet in!
ruton
moderator

Bericht door ruton »

Binnen beschermt zo'n hoes vooral tegen stof (dat is er meer dan je denkt) en met de ramen eronder op een kier heb je toch nog iets van ventilatie. Er hoeft echt geen passaatwind doorheen te tochten. Als je de pech hebt dat de auto er in de regen is binnengereden, zeem je hem even af en wacht je natuurlijk een dagje voordat je hem zijn pyjama aantrekt.

Een 6V accu zou ik uitbouwen en mee naar huis nemen, bij een 12V zal ik wat makkelijker zijn.
Maar goed, mijn karretjes zijn dan ook het hele jaar in gebruik en het zijn buitenslapers die het -zij het pal voor de deur- met een carport en een hoes op maat moeten doen.
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar »

Vooral zaak om de remmen af en toe eens te gebruiken. Dat is een pijnpunt bij Trabanten in winterslaap.
Vorstvrij betekent niet meteen vochtvrij.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
huub

Bericht door huub »

Mooi onderwerp:
Auto op houten bokken zetten zodat de banden vrij van de vloer zijn. ( deuken anders iets in ).
Liefst de tank helemaal vullen dit ivm eventuele roestvorming.
De vlotterkamer het liefst vol met benzine. ( Afsluitnaald kan vast gaan zitten )
Bougies eruit draaien en de cylinders vullen met iets olie. Eventueel wat olie in de spoelpoorten. ( Bougies weer terugschroeven. )
Alle rubbers goed in de glycerine oid. Ik pak meestal siliconenolie van de Action en spuit deze rubbers en de kunststoffen goed in. Houden zo erg lang. Wanneer de banden ouder worden kun je deze ook hiermee inspuiten.
De auto voorzien van een donkere hoes. ( Trabant bekleding kleurt erg snel door licht en zon )
De accu mee naar huis nemen en het liefst opbergen in een behaaglijke schuur oid. Op zijn minst vorstvrij. ( In de winter werd vroeger thuis de tractor niet gebruikt en werd deze zo weggezet. De accu, Centurion Venlo kon op deze manier zeker 15 jaar meegaan .... )
Succes
ruton
moderator

Bericht door ruton »

huub schreef: 26 sep 2021, 22:35 Mooi onderwerp:
Auto op houten bokken zetten zodat de banden vrij van de vloer zijn. ( deuken anders iets in ).
Dat heb ik ook lange tijd gedacht, maar dat vinden de silentbussen niet fijn. Dan zou je daarvan alle bouten los moeten draaien.
Daarom rol ik de auto liever even van zijn plaats en geef de pneutjes wat extra lucht.
huub

Bericht door huub »

OK,

Daar heb ik niet nooit bij stilgestaan....
Ga de Slilent buchsen eens na, wanneer het beter weer word...
Dank voor de tip..
ruton
moderator

Bericht door ruton »

Alternatief bok je hem voor niet aan de carrosserie op, maar onder de fusee. Dat vinden op hun beurt de fuseedopjes niet leuk, maar die zijn meestal vrij simpel te vervangen...

In elk geval zijn dan de silentbussen belast, zoals je zo ook onder belasting moet vastdraaien (dat weet ook niet iedereen).
Plaats reactie