Welke 2-takt olie?

Hoeveel keer moet je nu je remmen nakijken? Hoe smeer je een Trabant? Vraag het hier !
Evan_s

Welke 2-takt olie?

Bericht door Evan_s »

Naar aanleiding van dit topic;

- Met welke 2-takt olie rij je nu en/of heb je gereden? Mineraal, semi-synthetisch of synthetisch?

- Wat zijn je ervaringen ermee?

- Prijs

- Mengverhouding

Evan_s

Re: Welke 2-takt olie?

Bericht door Evan_s »

Ik rij (iig) sinds ik het 'nieuwe' blokje heb met de 2-stoke oil van de Brezan (Brega heet het volgens mij). Synthetisch, in mengverhouding 1:50.

Prijs ligt normaal gesproken ergens tussen de 7 en 9 euro. Ik krijg een korting via-via en betaal ongeveer 6,50 per liter.

Nog geen opvallende of nare ervaringen mee gehad.

Heb ook nog een liter Kroon "Maestrol" 2-stoke olie staan, synthetisch, maar nog niet gebruikt.

groest

Bericht door groest »

Kroon Twee Takt olie.

Wat hij kost weet ik niet eens, maar je kunt beter goede oilie gebruiken dan steeds motorblokken naar de malle miezen helpen vanwege goedkopere olie. 't Is immer de enige smering die het blokje krijgt.

Mengsmering: 1 op 33 zeker, eerder iets meer olie dan iets minder.
Het was Trabannekom

trabant601

Bericht door trabant601 »

Ik rij zelf met mijn trabant twee takt olie van kroon olie
Ik meng 1:50 er mee en de prijs is €9,95.- per liter.
Gros Trabant Service
Gebruikt en nieuw onderdelen, reparaties, en APK .

http://gros-trabant-service.webnode.nl/

https://www.facebook.com/groups/Trabant ... Nederland/

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student »

Ik gebruik voor mijn p70 die van ADDINOL. Zeker niet de goedkoopste, maar wel eentje die in de verhouding 1:25 te gebruiken is. Maar eigenlijk is het een kwestie van een goed gevoel.

Mijn trabanten rijden gewoon op de brommermix van de pomp om de hoek. Geen idee wat voor troep zij erin doen.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko »

Ik gebruik dan waarschijnlijk de goedkoopste variant, half-synthetisch van de Action: TECHNO 2-taktolie voor 3,79 per liter. Tot nu toe nog geen problemen mee gehad. Smeer dan wel 1:40 voor de zekerheid.

Ik heb wel eens gehoord dat benzine van de BP, ESSO en SHELL gewoon van dezelfde leveranciers zijn en dus eigenlijk allemaal dezelfde benzine (bijv. euro 95). Vermoedelijk is er geen slechte 2takt olie en misschien zijn de goedkopere merken wel net zo goed als de duurdere A-merken. Het zal me niets verbazen als bijv. de goedkopere COMMA olie gewoon een goedkope variant van KROON is.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

groest

Bericht door groest »

Kwaliteit heeft altijd zijn prijs, hoe dan ook.
Het was Trabannekom

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student »

Maar duur hoeft nog niet in te houden dat het kwaliteit is....

groest

Bericht door groest »

Niet altijd maar wel in 99% van de gevallen.

Het tegenovergestelde is ook waar, in 99% van de gevallen is goedkoop geen kwaliteit.

Maar wie wil bezuinigen op het gebruik van zijn mengolie moet dat gerust doen. Maar heb het dan ook
niet over de gevolgen. Ik weet zeker dat als er iets gebeurd met mijn blokje, het in iedergeval niet aan
mijn mengolie heeft gelegen. Vergelijk eens de specificaties van de een en de ander en trek daaruit je
conclusie.

Hoeveel km rijdt de gemiddelde Trabant nu per jaar. Wat levert dan het gebruik van goedkopere olie op
in verhouding tot het risico ? Niets toch.

Ik heb geen aandelen of zo in maatschappijen die de duurdere (lees betere) olie verkopen. Dus dat is niet
van invloed op mijn mening.
Het was Trabannekom

Haiko
moderator

Bericht door Haiko »

Dat de gemiddelde Trabant rijder geen 40.000km per jaar rijdt, kan ik me voorstellen. Bij weinig kilometers kun je best een dure olie nemen. Er zullen echter ook wel lui zijn die wat vaker achter het stuur zitten van hun 2takter. Zo is mijn Tourist mijn dagelijkse auto (heb op de 601 na, geen andere auto). Dan is het toch best kostbaar om olie te gebruiken van een tientje de liter. Zeker met de huidige benzineprijzen. Mengsmering uit de pomp tank ik alleen uit gemakzucht. :lol:

Als iemand een betere gemoedstoestand krijgt door het gebruik van duurdere (= betere??) olie, dan geef ik ze groot gelijk. Zelf ben ik van mening dat goedkopere olie niet per definitie slechter hoeft te zijn. Bovendien is de olie van tegenwoordig vast stukken beter dan uit de tijd dat de DDR nog de grenzen gesloten hield.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Plaats reactie