Motorwijzigingen op papier krijgen in NL

Hoe moet je nu een Trabant invoeren? Vraag het hier !
Evan_s

Motorwijzigingen op papier krijgen in NL

Bericht door Evan_s »

Deze regeling is nog vrij jong, 2 jaar ongeveer denk ik.
RDW schreef:U vraagt informatie over het wijzigen van of de wijziging aan de motor van uw personenauto.

Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij één van de keuringsstations van de RDW aanbieden.
Het gaat om de volgende wijzigingen:
- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;
- het wijzigen van het aantal cilinders;
- het wijzigen van de cilinderinhoud;
- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;
- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).

In gebruik genomen voor 1 juli 1999:
Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 juli 1999 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien van de geluidsproductie.

Kosten:
De kosten kunnen variëren van € 26,00 tot € 80,00. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen..
Over het geluid:
RDW schreef:De maximale geluidsproductie wordt gemeten bij de helft van het maximum toerental van de motor bij een stilstaand voertuig. De sonde op een halve meter afstand.

De kosten van een wijziging motor bedragen maximaal 80,- euro.
Geluidsmeting zit dus al inbegrepen.

Nu nog in de praktijk brengen.
mel

Re: Motorwijzigingen op papier krijgen in NL

Bericht door mel »

Ik las DIT op een ander Forum....

" Even voor de duidelijk, sinds kort zijn er nieuwe europese regels:
auto's waarvan blijkt dat deze nieuw opgebouwd zijn uit onderdelen en geen duidelijk period chassis of basis hebben
worden gezien als nieuwe auto's en moeten voldoen aan de regels van nu.
Dus dit soort auto's hebben geen toekomst meer. "

Een tweetakt Trabant met daarin een 3-cilinder van een Wartburg ( wordt gezien als een geheel andere auto merk)
zal hoogstwaarschijnlijk ook ZO worden behandeld...

Zorg dat je een dokument krijgt van de RDW waarin staat dat de door jou bedoelde ombouw mag VOOR dat je begint.
Andries
moderator
Contacteer:

Bericht door Andries »

Blijf het discutabel vinden, immers:
Je monteerd een andere motor die een vermogen heeft dat meer als 20% extra vermogen heeft tov de originele motor. Er ontstaat dan geen ander merk, maar het blijft een Trabant!.
Wat je wel krijgt is dat er allerlei aanpassingen aan de auto gedaan moeten worden, omdat ook het gewicht van het nieuwe blok groter is. Je zal dan idd te maken krijgen met de nieuwe eisen.
Het antwoord van de RDW (recent door hun verstuurd), geeft de indruk dat het een fluitje van een cent is.
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1982, Citroën Traction Avant 1955, 2xHMW 1956
eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student »

Ik heb met bovenstaande geen enkele ervaring. Het is al weer jaren geleden dat ik vaker met trabi's bij de RDW kwam. Maar mijn ervaring is wel dat keurmeesters de regelingen niet overal gelijk uitleggen. Daarnaast zijn sommig soepeler en andere moeilijker. Mijn tip is dus om de zaken bij de RDW zo snel als mogelijk geregeld te krijgen, voordat er extra kosten gemaakt worden. Dus van te voren proberen een keer langs te gaan, dan de motor erin en gelijk de papieren regelen. De rest van de ombouw / afbouw kan daarnaast weer plaatsvinden!
Evan_s

Bericht door Evan_s »

Net nog even recentelijke berichten gelezen op de VW-fora, maar een Porsche in een Kever gaat ook nog steeds goed bij de RDW.

Denk dat het probleem vooral ligt bij kitcars/replica's, bijv. een Porsche 356 Speedster bouwen op basis van een Kever of Skoda.

Heb in de mail ook nadrukkelijk vermeld dat het om een Wartburg blok gaat icm een Trabant auto. Zou raar zijn als er dan niet in de reactie wordt vermeld dat het als een nieuwe auto op kenteken zal worden gezet en daarmee als zodanig behandeld zou worden. Voor de zekerheid ga ik dit nog wel even na.
eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Ik verwacht ook niet echt problemen, maar je zou de eerste niet zijn waar de regelgeving gedurende de looptijd van het project is veranderd, waardoor een auto uiteindelijk niet op kenteken valt te krijgen. Om problemen te voorkomen is het handig om het kenteken als eerste geregeld te hebben. De rest volgt later wel.
Evan_s

Bericht door Evan_s »

Oh zo bedoel je. Bij de RDW in Almelo hebben we met vrienden ook een Trabant 1.1 waarvan we de papieren kwijt waren nog op NL-kenteken gekregen, terwijl die regels vlak daarvoor net strenger waren geworden. Het geluk was dat we het tijdig hebben aangegeven (dus vóór de wijziging) en de RDW-mensen aldaar voor ons een uitzondering hebben gemaakt.
eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Volgens mij valt dat onder het kopje dat ze niet overal even streng zijn. Daar zijn ook voorbeelden genoeg van!
mel

Bericht door mel »

Wanneer ga je eigenlijk naar de RDW Evan ?
Evan_s

Bericht door Evan_s »

Net bij de RDW Almelo geweest. De aardige meneer heeft gekeken of de motor degelijk is bevestigd en tevens de uitlaat, en dat was dik in orde. Verder is er niet eens meer een geluidsmeting gedaan of naar de herkomst van het blok gevraagd.

Nog een tijdje over klassieke auto's gepraat en een half uur later zat ik weer in de Trabi richting Enschede :).

Volgende halte: apk.
Plaats reactie